Cartamundi gaat Play-Doh produceren | RetailDetail

Cartamundi gaat Play-Doh produceren

Cartamundi gaat Play-Doh produceren

Het Turnhoutse Cartamundi en de Amerikaanse speelgoedreus Hasbro hebben een overeenkomst gesloten rond de productie van de boetseerklei Play-Doh. Die productie verhuist binnenkort naar een fabriek van Cartamundi.

“Zeer trots”

Hasbro laat Play-Doh momenteel nog produceren in Turkije en China, maar binnenkort verhuist de productie dus naar een fabriek van Cartamundi in de Verenigde Staten. Daar nam de Turnhoutse speelkaartenfabrikant in 2015 twee fabrieken over van de Amerikaanse multinational. CEO Chris van Doorslaer is verheugd dat zijn bedrijf naast onder andere Monopoly nu ook Play-Doh overneemt: “De toevoeging van Play-Doh zal onze samenwerking verder intensifiëren en ligt volledig in de lijn van onze strategie om samen met onze klanten te groeien”, zei de topman volgens Made in Kempen.

 

Cartamundi kon in de fabriek in Massachusetts al dertig nieuwe banen creëren sinds de overname en met de productie van Play-Doh komen er daar nog eens twintig bij. In totaal zullen er dan ongeveer 480 werknemers aan de slag zijn. De overname legt de fabriek trouwens geen windeieren, want sinds Cartamundi er de plak zwaait, groeide die al met 13,5%.

 

“We herbekijken geregeld onze globalsourcingstrategie en maken afspraken om de productie te optimaliseren”, zegt Hasbro-CEO Brian Goldner. “We bezitten zelf geen fabrieken, maar laten de producten fabriceren bij een wereldwijd netwerk van partners. Dit model laat ons toe om afspraken te maken wanneer zich opportuniteiten voordoen.”

 

Marktleider

Cartamundi is al een tijdje wereldwijd marktleider op vlak van de productie van speelkaarten en kaarten voor spellen, maar wil ook uitgroeien tot marktleider in de productie van bordspellen. In dat opzicht nam het in 2015 twee fabrieken van Hasbro over. "We beschouwen dit als een mijlpaal in de geschiedenis van ons bedrijf", zei Van Doorslaer daar toen over. "Door deze overname zullen we nu ook wereldmarktleider worden in de productie van bordspellen."

 

Hasbro van zijn kant besloot de productiefaciliteiten te verkopen, zodat het zich kan focussen op de ontwikkeling van zijn merken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.