Cash blijft koning in België

Cash blijft koning in België

Cash blijft koning in België

Vorig jaar betaalde de gemiddelde Belg 150 keer digitaal, met zijn bankkaart of gsm. Dat is nog niet de helft van de gemiddelde Zweed en ligt vooral aan een teveel aan cashafhaalpunten en een tekort aan betaalterminals bij kleine zelfstandigen.

Te veel cashafhaalpunten

Zweden betalen het vaakst elektronisch: 317 keer per jaar. Aan het andere uiterste staan de Duitsers, met amper 49 digitale betalingen per jaar. Daar tussenin staan de Britten (249 keer per jaar), de Nederlanders (229), de Fransen (165) en dan de Belgen (150), blijkt uit cijfers van de Bank for International Settlements, die zakenkrant De Tijd kon inkijken.

 

Een van de verklaringen waarom cash in ons land nog altijd koning is: per inwoner telt België vijf keer meer cashafhaalpunten dan Nederland, terwijl er in Nederland per inwoner dubbel zoveel betaalterminals staan als bij ons. “De achterstand is vooral te verklaren doordat nog te weinig kleine zelfstandigen ‑ zoals bakkers, kappers en broodjesbars ‑ de mogelijkheid aanbieden om digitaal te betalen”, zegt Leo Van Hove, hoogleraar economie van de Vrije Universiteit Brussel. “Veel van hen accepteren alleen cash, omdat ze digitale betalingen te duur vinden.”

 

Flink wat troeven

Volgens de geldspecialist van de VUB heeft digitaal betalen nochtans flink wat troeven. “Cash moet worden vervoerd, geteld, herteld, gestockeerd en beveiligd. Dat kost banken en winkels miljoenen”, zegt Van Hove in De Tijd. “Digitale betalingen zijn veiliger en ze maken het de zwarte economie moeilijk.”

 

“In een land als Nederland kost een digitale betaling de maatschappij nu al minder dan een cashbetaling, want Nederlanders betalen zo vaak digitaal dat de kosten van digitale betalingen overstemd worden. Daar zijn we in België nog lang niet.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.