Cash blijft koning in België

Cash blijft koning in België

Cash blijft koning in België

Vorig jaar betaalde de gemiddelde Belg 150 keer digitaal, met zijn bankkaart of gsm. Dat is nog niet de helft van de gemiddelde Zweed en ligt vooral aan een teveel aan cashafhaalpunten en een tekort aan betaalterminals bij kleine zelfstandigen.

Te veel cashafhaalpunten

Zweden betalen het vaakst elektronisch: 317 keer per jaar. Aan het andere uiterste staan de Duitsers, met amper 49 digitale betalingen per jaar. Daar tussenin staan de Britten (249 keer per jaar), de Nederlanders (229), de Fransen (165) en dan de Belgen (150), blijkt uit cijfers van de Bank for International Settlements, die zakenkrant De Tijd kon inkijken.

 

Een van de verklaringen waarom cash in ons land nog altijd koning is: per inwoner telt België vijf keer meer cashafhaalpunten dan Nederland, terwijl er in Nederland per inwoner dubbel zoveel betaalterminals staan als bij ons. “De achterstand is vooral te verklaren doordat nog te weinig kleine zelfstandigen ‑ zoals bakkers, kappers en broodjesbars ‑ de mogelijkheid aanbieden om digitaal te betalen”, zegt Leo Van Hove, hoogleraar economie van de Vrije Universiteit Brussel. “Veel van hen accepteren alleen cash, omdat ze digitale betalingen te duur vinden.”

 

Flink wat troeven

Volgens de geldspecialist van de VUB heeft digitaal betalen nochtans flink wat troeven. “Cash moet worden vervoerd, geteld, herteld, gestockeerd en beveiligd. Dat kost banken en winkels miljoenen”, zegt Van Hove in De Tijd. “Digitale betalingen zijn veiliger en ze maken het de zwarte economie moeilijk.”

 

“In een land als Nederland kost een digitale betaling de maatschappij nu al minder dan een cashbetaling, want Nederlanders betalen zo vaak digitaal dat de kosten van digitale betalingen overstemd worden. Daar zijn we in België nog lang niet.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.