CEO Delhaize België ziet toekomst zonnig in

CEO Delhaize België ziet toekomst zonnig in

Denis Knoops, CEO van Delhaize België, heeft in een interview gezegd dat de moeilijkste periode voor de supermarktketen achter de rug is en dat ook de werknemers stilaan terug vertrouwen hebben in het bedrijf.

Leren van Ahold

Knoops werd in juni 2014 aangesteld als CEO en moest kort daarna al de grootste herstructurering bij Delhaize ooit aankondigen. Toen werd nog gewezen naar de concurrentie met Albert Heijn, terwijl opnieuw enkele maanden later duidelijk werd dat er een fusie tussen de twee bedrijven op til stond. Dat zorgde voor heel wat commotie bij de werknemers en de vakbonden, maar volgens Knoops is de rust nu grotendeels teruggekeerd.

 

"De toekomst is verzekerd, want we kunnen weer investeren", zegt Knoops nu in een interview met De Tijd. Die investeringen komen er mogelijk in e-commerce, waar nieuwe initiatieven zoals HelloFresh een deel van de markt beginnen in te palmen. Voorlopig heeft de keten volgens hem echter nog geen concrete plannen voor een eigen maaltijdbox, maar dat kan veranderen na de fusie: "Het is zeker een van de domeinen waar we maximaal willen leren van Ahold. Ik heb de indruk dat ze verder staan dan ons. Alles wat we kunnen leren, zullen we leren."

 

Toekomst veilig na fusie

Hij stelt ook dat de toekomst van Delhaize in België ook na de fusie veilig zal zijn: "Zowel Ahold als de groep Delhaize werkt in de landen waarin ze actief zijn met lokale merken. In België blijft het leidende merk Delhaize. Over de toekomst van de Belgische Albert Heijn-winkels zal de mededingingsautoriteit beslissen."

 

In een interview legt hij ook uit waarom het verlieslatende Red Market tijdens de herstructurering ongemoeid werd gelaten: "We openen geen nieuwe Red Markets meer, maar de huidige 13 winkels blijven open. Ze zijn de research-and-developementafdeling die Delhaize tot voor enkele jaren niet had. Farmaceutische bedrijven hebben toch ook verlieslatende R&D-centra? Daar vloeien vaak vindingen uit die een commercieel succes worden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top