CEO Delhaize België ziet toekomst zonnig in

CEO Delhaize België ziet toekomst zonnig in

Denis Knoops, CEO van Delhaize België, heeft in een interview gezegd dat de moeilijkste periode voor de supermarktketen achter de rug is en dat ook de werknemers stilaan terug vertrouwen hebben in het bedrijf.

Leren van Ahold

Knoops werd in juni 2014 aangesteld als CEO en moest kort daarna al de grootste herstructurering bij Delhaize ooit aankondigen. Toen werd nog gewezen naar de concurrentie met Albert Heijn, terwijl opnieuw enkele maanden later duidelijk werd dat er een fusie tussen de twee bedrijven op til stond. Dat zorgde voor heel wat commotie bij de werknemers en de vakbonden, maar volgens Knoops is de rust nu grotendeels teruggekeerd.

 

"De toekomst is verzekerd, want we kunnen weer investeren", zegt Knoops nu in een interview met De Tijd. Die investeringen komen er mogelijk in e-commerce, waar nieuwe initiatieven zoals HelloFresh een deel van de markt beginnen in te palmen. Voorlopig heeft de keten volgens hem echter nog geen concrete plannen voor een eigen maaltijdbox, maar dat kan veranderen na de fusie: "Het is zeker een van de domeinen waar we maximaal willen leren van Ahold. Ik heb de indruk dat ze verder staan dan ons. Alles wat we kunnen leren, zullen we leren."

 

Toekomst veilig na fusie

Hij stelt ook dat de toekomst van Delhaize in België ook na de fusie veilig zal zijn: "Zowel Ahold als de groep Delhaize werkt in de landen waarin ze actief zijn met lokale merken. In België blijft het leidende merk Delhaize. Over de toekomst van de Belgische Albert Heijn-winkels zal de mededingingsautoriteit beslissen."

 

In een interview legt hij ook uit waarom het verlieslatende Red Market tijdens de herstructurering ongemoeid werd gelaten: "We openen geen nieuwe Red Markets meer, maar de huidige 13 winkels blijven open. Ze zijn de research-and-developementafdeling die Delhaize tot voor enkele jaren niet had. Farmaceutische bedrijven hebben toch ook verlieslatende R&D-centra? Daar vloeien vaak vindingen uit die een commercieel succes worden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top