CEO Delhaize België ziet toekomst zonnig in

CEO Delhaize België ziet toekomst zonnig in

Denis Knoops, CEO van Delhaize België, heeft in een interview gezegd dat de moeilijkste periode voor de supermarktketen achter de rug is en dat ook de werknemers stilaan terug vertrouwen hebben in het bedrijf.

Leren van Ahold

Knoops werd in juni 2014 aangesteld als CEO en moest kort daarna al de grootste herstructurering bij Delhaize ooit aankondigen. Toen werd nog gewezen naar de concurrentie met Albert Heijn, terwijl opnieuw enkele maanden later duidelijk werd dat er een fusie tussen de twee bedrijven op til stond. Dat zorgde voor heel wat commotie bij de werknemers en de vakbonden, maar volgens Knoops is de rust nu grotendeels teruggekeerd.

 

"De toekomst is verzekerd, want we kunnen weer investeren", zegt Knoops nu in een interview met De Tijd. Die investeringen komen er mogelijk in e-commerce, waar nieuwe initiatieven zoals HelloFresh een deel van de markt beginnen in te palmen. Voorlopig heeft de keten volgens hem echter nog geen concrete plannen voor een eigen maaltijdbox, maar dat kan veranderen na de fusie: "Het is zeker een van de domeinen waar we maximaal willen leren van Ahold. Ik heb de indruk dat ze verder staan dan ons. Alles wat we kunnen leren, zullen we leren."

 

Toekomst veilig na fusie

Hij stelt ook dat de toekomst van Delhaize in België ook na de fusie veilig zal zijn: "Zowel Ahold als de groep Delhaize werkt in de landen waarin ze actief zijn met lokale merken. In België blijft het leidende merk Delhaize. Over de toekomst van de Belgische Albert Heijn-winkels zal de mededingingsautoriteit beslissen."

 

In een interview legt hij ook uit waarom het verlieslatende Red Market tijdens de herstructurering ongemoeid werd gelaten: "We openen geen nieuwe Red Markets meer, maar de huidige 13 winkels blijven open. Ze zijn de research-and-developementafdeling die Delhaize tot voor enkele jaren niet had. Farmaceutische bedrijven hebben toch ook verlieslatende R&D-centra? Daar vloeien vaak vindingen uit die een commercieel succes worden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top