CEO Delhaize België ziet toekomst zonnig in | RetailDetail

CEO Delhaize België ziet toekomst zonnig in

CEO Delhaize België ziet toekomst zonnig in

Denis Knoops, CEO van Delhaize België, heeft in een interview gezegd dat de moeilijkste periode voor de supermarktketen achter de rug is en dat ook de werknemers stilaan terug vertrouwen hebben in het bedrijf.

Leren van Ahold

Knoops werd in juni 2014 aangesteld als CEO en moest kort daarna al de grootste herstructurering bij Delhaize ooit aankondigen. Toen werd nog gewezen naar de concurrentie met Albert Heijn, terwijl opnieuw enkele maanden later duidelijk werd dat er een fusie tussen de twee bedrijven op til stond. Dat zorgde voor heel wat commotie bij de werknemers en de vakbonden, maar volgens Knoops is de rust nu grotendeels teruggekeerd.

 

"De toekomst is verzekerd, want we kunnen weer investeren", zegt Knoops nu in een interview met De Tijd. Die investeringen komen er mogelijk in e-commerce, waar nieuwe initiatieven zoals HelloFresh een deel van de markt beginnen in te palmen. Voorlopig heeft de keten volgens hem echter nog geen concrete plannen voor een eigen maaltijdbox, maar dat kan veranderen na de fusie: "Het is zeker een van de domeinen waar we maximaal willen leren van Ahold. Ik heb de indruk dat ze verder staan dan ons. Alles wat we kunnen leren, zullen we leren."

 

Toekomst veilig na fusie

Hij stelt ook dat de toekomst van Delhaize in België ook na de fusie veilig zal zijn: "Zowel Ahold als de groep Delhaize werkt in de landen waarin ze actief zijn met lokale merken. In België blijft het leidende merk Delhaize. Over de toekomst van de Belgische Albert Heijn-winkels zal de mededingingsautoriteit beslissen."

 

In een interview legt hij ook uit waarom het verlieslatende Red Market tijdens de herstructurering ongemoeid werd gelaten: "We openen geen nieuwe Red Markets meer, maar de huidige 13 winkels blijven open. Ze zijn de research-and-developementafdeling die Delhaize tot voor enkele jaren niet had. Farmaceutische bedrijven hebben toch ook verlieslatende R&D-centra? Daar vloeien vaak vindingen uit die een commercieel succes worden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.