CEO Peter Somers wil RetailDetail op een hoger niveau tillen | RetailDetail

CEO Peter Somers wil RetailDetail naar een hoger niveau tillen

CEO Peter Somers wil RetailDetail naar een hoger niveau tillen
Peter Somers

Sinds januari 2018 heeft RetailDetail een nieuwe CEO. Peter Somers, e-commerceondernemer en voormalig directielid van bpost, koestert grote groeiambities voor het bedrijf.

 

Waardevolle community

“Vorig jaar werd ik door oprichter Jorg Snoeck gevraagd om het bedrijf te adviseren en na een interne wissel en koersverandering heeft hij me vervolgens gevraagd om het bedrijf te leiden. De nieuwe rolverdeling leidt ertoe dat Jorg opnieuw de handen vrij krijgt om volop zijn rol te spelen als retailexpert, gezicht van het bedrijf, creatief brein, inspirator en netwerker… wat hij liever doet dan managen.”

 

Somers stuurt de organisatie aan en zet de strategische lijnen uit. Groeipotentieel ziet de CEO in elk geval. RetailDetail spreekt immers een waardevolle community aan: 158.000 maandelijkse bezoekers op de website, 50.000 abonnees op de nieuwsbrieven, 5.000 bezoekers per jaar in Home of Retail, 3.000 bezoekers op de congressen… “Dat unieke netwerk gaan we nog verder activeren. Ik ga ervanuit dat alles altijd beter kan. We kunnen dit verhaal naar een hoger niveau tillen, ook qua rentabiliteit.”

 

Relevante informatiebron

De afgelopen maanden werd al hard gewerkt aan de uitwerking van de groeistrategie en kwamen nieuwe krachten aan boord. Enkele krachtlijnen van de strategie kan Somers al wel verduidelijken: zo wil RetailDetail marktleider blijven in online retailnieuws en verder inzetten op spraakmakende evenementen. “We moeten ervoor zorgen dat we de meest relevante informatieverstrekker blijven voor de retailwereld, zowel online als offline. Voor de congressen gaan we een ware machine bouwen. We lanceren al snel een foodcongres, op 12 juni, maar ook andere, kleinschaliger initiatieven waarmee we retailers en toeleveranciers met de juiste informatie kunnen ondersteunen in hun uitdagingen.”

 

Met goed omkaderde trendreizen naar toonaangevende winkelsteden wil RetailDetail retailmanagers inspireren. “We trekken nog dit jaar op RetailDetail Hunt naar Bologna en naar China. We draaien de logica trouwens ook om en brengen binnenkort buitenlandse – bijvoorbeeld Chinese – ondernemers naar Europa.”

 

“Het vorig jaar geopende retailinnovatieplatform Home of Retail, waar we op 1250 vierkante meter nieuwe toepassingen, innovaties en de customer journey tonen, wordt binnenkort omgedoopt tot RetailDetail Home. We gaan de inspiratietours upgraden, de zichtbaarheid van onze business en solution partners verbeteren, het aantal bezoekers gevoelig opdrijven en relevante keynotes en workshops aanbieden. We hebben een uniek platform in de Benelux en dat moet het ook blijven.”

 

Sterk bedrijfs-DNA

Waarom neemt een ervaren manager de uitdaging aan om een relatief kleine onderneming als RetailDetail te gaan leiden? “Ik heb dit altijd een zeer aangename organisatie gevonden, met een goede reputatie. Bpost was onder mijn initiatief gedurende drie jaar hoofdsponsor van de RetailDetail events en The Loop. Zo heb ik de waarde van het bedrijf en van het netwerk van Jorg leren kennen. Los van de contractuele afspraken maakte hij er steeds een punt van, me in persoonlijk contact te brengen met interessante CEO’s uit de sector. Zo’n engagement zie je niet overal.”

 

RetailDetail is voor de nieuwe CEO geen fulltime bezigheid, eerder een drievijfdejob. “Na bpost ben ik ondernemer geworden en heb ik enkele bedrijven opgericht in de e-commercesfeer, waaronder een e-commerce logistiek bedrijf dat vanuit China in 2017 zo’n 6 miljoen pakjes van Chinese webshops verzond naar Europa – voor 2018 mikken we op 15 miljoen stuks. En verder begeleid ik startups en zetel ik in raden van bestuur. Ik doe graag verschillende dingen en zeker bedrijven begeleiden in hun opstartfase vind ik boeiend. De rode draad is e-commerce, en ook bij RetailDetail is online een belangrijk deel van het retailverhaal.”

 

“Kortom, wat me aanspreekt is de combinatie van een sterk bedrijfs-DNA met een duidelijk groeipotentieel en de unieke expertise van Jorg Snoeck. Zonder groei blijft geen enkel bedrijf functioneren, die ambitie moet er altijd zijn. Ik zie de mogelijkheden. Er is nog veel te doen en dat is een leuk vooruitzicht.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.