China blijft globale e-commerce domineren

Alibaba

Bijna 60% van alle online verkopen wereldwijd wordt gerealiseerd door slechts zes grote bedrijven. Vier daarvan zijn gevestigd in China. Dat blijkt uit een nieuw rapport van Activate Consulting.

 

Amazon net in top-3

Amazon is de grootste niet-Chinese e-commercespeler. Het bedrijf van Jeff Bezos haalt volgens de studie zowat 13% van de globale online omzet binnen. Het enige andere westerse bedrijf in de top-6 is eBay, goed voor ongeveer 3%, schrijft Charged Retail.

 

42% van de werelwijde online omzet wordt gerealiseerd door vier grote Chinese platforms. Taobao en Tmall, beide onderdeel van Alibaba Group, halen respectievelijk 15% en 14% binnen, terwijl JD.com en Pinduoduo respectievelijk 9% en 4% vertegenwoordigen. In totaal realiseren de 6 grootste e-commercespelers dus 58% van alle online omzet, of een slordige 3,4 biljoen dollar (2,88 biljoen euro).

 

Alomtegenwoordig

Volgens het onderzoek is de Chinese dominantie vooral te wijten aan het feit dat e-commerce in het Aziatische land veel sterker ingeburgerd is dan waar ook ter wereld. Bovendien verloopt het merendeel van de Chinese e-commerceverkopen via marktplaatsen die transacties mogelijk maken door kopers en verkopers met elkaar in contact te brengen. De rechtstreekse verkoop aan consumenten via een eigen webshop is veel minder ontwikkeld.

 

Activate Consulting verwacht dat de globale online retailverkoop dit jaar zal stijgen tot 18% van alle retailomzet, mede als gevolg van de coronapandemie. Tegen 2024 zou het online aandeel zelfs oplopen tot 23%.