Chinese delegatie bezoekt toonaangevende Europese retailers

Chinese delegatie bezoekt toonaangevende Europese retailers

De voorbije dagen heeft een Chinese delegatie een bezoek gebracht aan enkele toonaangevende Europese retailers, met als doel te onderzoeken hoe de toevoerketens in China verbeterd kunnen worden.

Inefficiënte Chinese toevoer

De delegatie ging onder meer langs bij Asda, Spar, Nestlé, P&G en L’Orèal. Daar kregen ze onder andere een zicht op de vers- en omgevingstemperatuurketens in Europa. “We hechten veel belang aan de nauwe samenwerking en handelsrelaties tussen China en Europa. In het licht van de snelle en sterke evolutie van onze Chinese markt zetten we de nodige stappen om de efficiëntie en duurzaamheid van onze logistieke keten op lange termijn te garanderen. Deze bezoeken zijn dan ook een belangrijke stap in de goede richting”, aldus Gu Xueming, de leider van de delegatie.

 

De Chinese logistieke keten stuit op verschillende problemen om de efficiëntie te verbeteren, waaronder een versnipperde logistiek, stijgende arbeidskosten en het gebrek aan consequente infrastructuren en standaarden. Daardoor stijgen de kosten en zijn de laad- en lostijden onvoorspelbaar. Een efficiëntere keten zou voor de sterk groeiende Chinese economie heel wat voordelen opleveren.

 

“We hebben deze kans met beide handen gegrepen, want we konden tonen hoe gestandaardiseerde pallets en containers de hele toevoerketen ten goede komen: de telers, verpakkers, retailers én consumenten van verse land- en tuinbouwproducten. Meer efficiëntie gecombineerd met een lagere totale kost van de logistieke keten is mogelijk mits de juiste organisatie, de juiste installaties en de juiste opleiding”, stelt Peter Mackie, voorzitter van de groep CHEP, marktleider op het gebied van beheerde, retourneerbare en herbruikbare verpakkingsoplossingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top