Chinese delegatie bezoekt toonaangevende Europese retailers | RetailDetail

Chinese delegatie bezoekt toonaangevende Europese retailers

Chinese delegatie bezoekt toonaangevende Europese retailers

De voorbije dagen heeft een Chinese delegatie een bezoek gebracht aan enkele toonaangevende Europese retailers, met als doel te onderzoeken hoe de toevoerketens in China verbeterd kunnen worden.

Inefficiënte Chinese toevoer

De delegatie ging onder meer langs bij Asda, Spar, Nestlé, P&G en L’Orèal. Daar kregen ze onder andere een zicht op de vers- en omgevingstemperatuurketens in Europa. “We hechten veel belang aan de nauwe samenwerking en handelsrelaties tussen China en Europa. In het licht van de snelle en sterke evolutie van onze Chinese markt zetten we de nodige stappen om de efficiëntie en duurzaamheid van onze logistieke keten op lange termijn te garanderen. Deze bezoeken zijn dan ook een belangrijke stap in de goede richting”, aldus Gu Xueming, de leider van de delegatie.

 

De Chinese logistieke keten stuit op verschillende problemen om de efficiëntie te verbeteren, waaronder een versnipperde logistiek, stijgende arbeidskosten en het gebrek aan consequente infrastructuren en standaarden. Daardoor stijgen de kosten en zijn de laad- en lostijden onvoorspelbaar. Een efficiëntere keten zou voor de sterk groeiende Chinese economie heel wat voordelen opleveren.

 

“We hebben deze kans met beide handen gegrepen, want we konden tonen hoe gestandaardiseerde pallets en containers de hele toevoerketen ten goede komen: de telers, verpakkers, retailers én consumenten van verse land- en tuinbouwproducten. Meer efficiëntie gecombineerd met een lagere totale kost van de logistieke keten is mogelijk mits de juiste organisatie, de juiste installaties en de juiste opleiding”, stelt Peter Mackie, voorzitter van de groep CHEP, marktleider op het gebied van beheerde, retourneerbare en herbruikbare verpakkingsoplossingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.