Colruyt Group lanceert één klantenkaart voor alle winkelformules

Colruyt Group lanceert één klantenkaart voor alle winkelformules

Met de Xtra-kaart en de mobiele Xtra-app lanceert Colruyt Group één klantenkaart voor al zijn enseignes. De retailer verkrijgt zo een beter inzicht in het koopgedrag van de shopper en bouwt een platform met ongekende mogelijkheden.

Gebruiksgemak

De nieuwe kaart wordt binnenkort thuisbezorgd bij 3,7 miljoen klanten in België en Luxemburg. Ze vervangt de bestaande klantenkaarten van Colruyt, Okay, Bio-Planet en Dreambaby en kan vanaf 4 april gebruikt worden in ruim 600 winkels, webshops en afhaalpunten van Colruyt, Okay, Bio-Planet, Spar, Collect & Go, Dreamland, Dreambaby en Collishop. Vanaf het najaar komt Dats24 mee in het verhaal, op termijn volgen ook CRU, ZEB en Colruyt Group Academy. 

 

Wie met de kaart winkelt in de deelnemende winkels en webshops geniet automatisch van de voordelen die op dat moment in het betrokken verkooppunt lopen. Op die manier wil Colruyt Group het leven van zijn klanten vergemakkelijken. De app biedt dezelfde voordelen, maar linkt bovendien betaalapps van Bancontact, Seqr of KBC. Online zorgt Xtra voor gemak doordat klanten voortaan met één gebruikersnaam en paswoord toegang hebben tot alle webshops.

 

Relevantie

De Xtra-kaart stelt Colruyt Group in staat om zijn informatie, voordelen en aanbod nog beter af te stemmen op de interesses en noden van zijn klanten, in elke fase van hun leven. Klanten kunnen via de Xtra-login hun gegevens zelf beheren en aanduiden welke folders en nieuwsbrieven ze willen ontvangen. Later zullen ze ook andere voorkeuren kunnen doorgeven: producten, merken, allergieën enzovoort.

 

Doordat Colruyt Group een beter inzicht verwerft in het aankoopgedrag bij verschillende winkelformules, kan de retailer klanten bedienen met relevantere aanbiedingen en communicatie. Ook leveranciers doen daar hun voordeel mee: “We weten uit marktonderzoek dat klanten vragende partij zijn”, zegt marketingstrategist Karel De Wilde. “Ze verwachten meer interactie en transparantie. We plaatsen hen aan het stuur.” 

 

Leuk weetje: Xtra wordt de tweede grootste kaart van België, na de elektronische identiteitskaart. Toch is het vooral een platform waarmee Colruyt Group verder kan bouwen aan een intiemere relatie met zijn klanten. Mettertijd zal de retailer aan de Xtra-kaart immers nieuwe functionaliteiten toevoegen, zoals een digitaal kasticket, digitale leeggoedbon, digitale garanties, voedingsprofielen en een eigen betaaltoepassing. 
 

Lees ook: Analyse: Wat Colruyt Group met die Xtra-kaart van plan is 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Heritage House is hét voorbeeld van een conceptstore”

24/05/2017

De Antwerpse conceptstore Heritage House, gespecialiseerd in Belgisch fooddesign, wil uitgroeien tot een belevingsmerk met internationale allure. De initiatiefnemers openden een pop-up in Home of Retail, het co-creatieplatform van RetailDetail. 

Waarom retailers kleur moeten bekennen

24/05/2017

Of het nu gaat om een sofa, een schoonmaakproduct of een nieuwe outfit: kleur is cruciaal bij de aankoop. Toch wordt het belang van de factor kleur nog onderschat. Trendwatcher Hilde Francq schreef er een boek over: ‘Kleur verkoopt’. 

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Hema Schilde als eerste in nieuw jasje

23/05/2017

De vestiging van Hema in Schilde is de eerste Belgische winkel die in een nieuw jasje is gestoken en voortaan volgens het nieuwe concept van de keten werkt. Dit jaar moeten er nog zeventig winkels vernieuwd worden.

Pieter Malfliet versterkt RetailDetail

23/05/2017

Het team van RetailDetail blijft groeien: deze week haalden we opnieuw een jonge kracht aan boord. Sinds maandag 22 mei werkt Pieter Malfliet bij RetailDetail als Event & Partnerships Manager.

Back to top