Colruyt Group lanceert één klantenkaart voor alle winkelformules

Colruyt Group lanceert één klantenkaart voor alle winkelformules

Met de Xtra-kaart en de mobiele Xtra-app lanceert Colruyt Group één klantenkaart voor al zijn enseignes. De retailer verkrijgt zo een beter inzicht in het koopgedrag van de shopper en bouwt een platform met ongekende mogelijkheden.

Gebruiksgemak

De nieuwe kaart wordt binnenkort thuisbezorgd bij 3,7 miljoen klanten in België en Luxemburg. Ze vervangt de bestaande klantenkaarten van Colruyt, Okay, Bio-Planet en Dreambaby en kan vanaf 4 april gebruikt worden in ruim 600 winkels, webshops en afhaalpunten van Colruyt, Okay, Bio-Planet, Spar, Collect & Go, Dreamland, Dreambaby en Collishop. Vanaf het najaar komt Dats24 mee in het verhaal, op termijn volgen ook CRU, ZEB en Colruyt Group Academy. 

 

Wie met de kaart winkelt in de deelnemende winkels en webshops geniet automatisch van de voordelen die op dat moment in het betrokken verkooppunt lopen. Op die manier wil Colruyt Group het leven van zijn klanten vergemakkelijken. De app biedt dezelfde voordelen, maar linkt bovendien betaalapps van Bancontact, Seqr of KBC. Online zorgt Xtra voor gemak doordat klanten voortaan met één gebruikersnaam en paswoord toegang hebben tot alle webshops.

 

Relevantie

De Xtra-kaart stelt Colruyt Group in staat om zijn informatie, voordelen en aanbod nog beter af te stemmen op de interesses en noden van zijn klanten, in elke fase van hun leven. Klanten kunnen via de Xtra-login hun gegevens zelf beheren en aanduiden welke folders en nieuwsbrieven ze willen ontvangen. Later zullen ze ook andere voorkeuren kunnen doorgeven: producten, merken, allergieën enzovoort.

 

Doordat Colruyt Group een beter inzicht verwerft in het aankoopgedrag bij verschillende winkelformules, kan de retailer klanten bedienen met relevantere aanbiedingen en communicatie. Ook leveranciers doen daar hun voordeel mee: “We weten uit marktonderzoek dat klanten vragende partij zijn”, zegt marketingstrategist Karel De Wilde. “Ze verwachten meer interactie en transparantie. We plaatsen hen aan het stuur.” 

 

Leuk weetje: Xtra wordt de tweede grootste kaart van België, na de elektronische identiteitskaart. Toch is het vooral een platform waarmee Colruyt Group verder kan bouwen aan een intiemere relatie met zijn klanten. Mettertijd zal de retailer aan de Xtra-kaart immers nieuwe functionaliteiten toevoegen, zoals een digitaal kasticket, digitale leeggoedbon, digitale garanties, voedingsprofielen en een eigen betaaltoepassing. 
 

Lees ook: Analyse: Wat Colruyt Group met die Xtra-kaart van plan is 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker Holding wil Maxi Toys afstoten

22/03/2017

Blokker Holding is op zoek naar een overnemer voor speelgoedwinkelketen Maxi Toys en zou daarvoor een tijdje geleden de zakenbank Rothschild onder de arm hebben genomen. De Belgische keten maakt al twintig jaar deel uit van de groep.

Nepartikelen spinnen garen bij groei e-commerce

21/03/2017

Met de opkomst van e-commerce is het produceren en verkopen van nepproducten hand over hand toegenomen. Het kopiëren van producten onder min of meer bekende merknamen is een structureel probleem, stelt Europol.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de drie key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

RetailDetail Congress 2017: The end of online shopping?

20/03/2017

Op 27 april 2017 organiseert RetailDetail weer het jaarlijkse RetailDetail Congress. Is e-commerce dood? Na de vele doodverklaringen van de fysieke winkel, moeten we ons de vraag stellen of ook online shoppen niet al stervende is. Dat doen we met een internationaal trio van topsprekers!

 

Analyse: Wat Colruyt Group met die Xtra-kaart van plan is

20/03/2017

Het Xtra-platform dat Colruyt Group nu lanceert, legt een sterke basis voor mogelijkheden waar we het einde momenteel nog niet van zien. Wordt dit CRM 3.0? Er zijn evenwel ook uitdagingen. 

Flying Tiger Copenhagen nu ook in Knokke-Heist

17/03/2017

De Deense winkelketen Flying Tiger Copenhagen heeft zijn vijftiende Blgische winkel geopend in Knokke-Heist. De winkel is te vinden op de Lippenslaan en zal net als alle andere filialen een gevarieerd assortiment voeren.

Back to top