Colruyt Group lanceert één klantenkaart voor alle winkelformules

Colruyt Group lanceert één klantenkaart voor alle winkelformules

Met de Xtra-kaart en de mobiele Xtra-app lanceert Colruyt Group één klantenkaart voor al zijn enseignes. De retailer verkrijgt zo een beter inzicht in het koopgedrag van de shopper en bouwt een platform met ongekende mogelijkheden.

Gebruiksgemak

De nieuwe kaart wordt binnenkort thuisbezorgd bij 3,7 miljoen klanten in België en Luxemburg. Ze vervangt de bestaande klantenkaarten van Colruyt, Okay, Bio-Planet en Dreambaby en kan vanaf 4 april gebruikt worden in ruim 600 winkels, webshops en afhaalpunten van Colruyt, Okay, Bio-Planet, Spar, Collect & Go, Dreamland, Dreambaby en Collishop. Vanaf het najaar komt Dats24 mee in het verhaal, op termijn volgen ook CRU, ZEB en Colruyt Group Academy. 

 

Wie met de kaart winkelt in de deelnemende winkels en webshops geniet automatisch van de voordelen die op dat moment in het betrokken verkooppunt lopen. Op die manier wil Colruyt Group het leven van zijn klanten vergemakkelijken. De app biedt dezelfde voordelen, maar linkt bovendien betaalapps van Bancontact, Seqr of KBC. Online zorgt Xtra voor gemak doordat klanten voortaan met één gebruikersnaam en paswoord toegang hebben tot alle webshops.

 

Relevantie

De Xtra-kaart stelt Colruyt Group in staat om zijn informatie, voordelen en aanbod nog beter af te stemmen op de interesses en noden van zijn klanten, in elke fase van hun leven. Klanten kunnen via de Xtra-login hun gegevens zelf beheren en aanduiden welke folders en nieuwsbrieven ze willen ontvangen. Later zullen ze ook andere voorkeuren kunnen doorgeven: producten, merken, allergieën enzovoort.

 

Doordat Colruyt Group een beter inzicht verwerft in het aankoopgedrag bij verschillende winkelformules, kan de retailer klanten bedienen met relevantere aanbiedingen en communicatie. Ook leveranciers doen daar hun voordeel mee: “We weten uit marktonderzoek dat klanten vragende partij zijn”, zegt marketingstrategist Karel De Wilde. “Ze verwachten meer interactie en transparantie. We plaatsen hen aan het stuur.” 

 

Leuk weetje: Xtra wordt de tweede grootste kaart van België, na de elektronische identiteitskaart. Toch is het vooral een platform waarmee Colruyt Group verder kan bouwen aan een intiemere relatie met zijn klanten. Mettertijd zal de retailer aan de Xtra-kaart immers nieuwe functionaliteiten toevoegen, zoals een digitaal kasticket, digitale leeggoedbon, digitale garanties, voedingsprofielen en een eigen betaaltoepassing. 
 

Lees ook: Analyse: Wat Colruyt Group met die Xtra-kaart van plan is 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een lege doos, vol gebakken lucht

08/12/2017

Dat de supermarkt niet meer is dan een vuilnisbak voor mislukkelingen, dat leerden we deze week, onder andere. De Sint bracht wel meer opwindend fmcg-nieuws, zoals blijkt uit dit vakkundig afgekruide nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Vijf nieuwe winkels voor A12 Shopping

08/12/2017

In het winkelgebied A12 Shopping, langs de Boomsesteenweg in Schelle, openen de komende weken vijf nieuwe winkels. Ze vervoegen er onder andere Decathlon, dat al langer aanwezig is op het winkelgebied.

Belg interim-topman bij speelgoedketen Intertoys

07/12/2017

Stefaan Vansteenkiste is de nieuwe topman bij speelgoedketen Intertoys. Die aanstelling gebeurt in het kader van de overname van Intertoys door Alteri eerder deze week. Vansteenkiste zal het bedrijf nu leiden tot er een permanente CEO is gevonden. 

Hema maakt eindelijk weer winst

07/12/2017

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

Winkeldiefstallen pieken na zonsondergang

07/12/2017

Tijdens de ‘donkere’ maanden november tot maart ligt het aantal winkeldiefstallen bij valavond gemiddeld 13% hoger dan in de maanden waarin het zomeruur nog geldt. Handelaars vragen dan ook meer politie in de winkelstraat en een snelle invoering van de ‘winkeldiefstalboete’ naar Nederlands voorbeeld.

Hudson’s Bay lijdt fors verlies in derde kwartaal

07/12/2017

In het derde kwartaal van 2017 heeft het Canadese Hudson’s Bay opnieuw fors verlies geleden. Het moederbedrijf van onder meer Saks OFF 5th zag daarnaast ook de omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Back to top