Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt | RetailDetail

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt
Foto Colruyt Group

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Stijgend marktaandeel

In de eerste helft van het boekjaar 2017-2018 is de vergelijkbare omzet van Colruyt Group gestegen met 3,7% tot meer dan 4,4 miljard euro. Die cijfers houden geen rekening meer met het Franse foodservicebedrijf Pro à Pro, dat door Colruyt begin dit jaar verkocht werd aan Metro. Het marktaandeel van Colruyt Group in België (Colruyt, OKay en Spar) steeg in de eerste jaarhelft met 8 basispunten tot 31,89%.

 

De brutowinstmarge echter daalde van 26,2% naar 25,7% van de omzet. Die daling is te wijten aan de toegenomen prijs- en promodruk in de sector, zegt Colruyt Group: er waren meer promotieacties van concurrenten, waarop Colruyt consequent reageerde met prijsdalingen. “Het enseigne Colruyt garandeert haar klanten voor elk product op elk moment de laagste prijs. Bijgevolg konden sterke aankoopprijsstijgingen van leveranciers slechts in beperkte mate en met vertraging doorgerekend worden”, zo staat er nog in het persbericht. Ook verwijst de retailer naar toenemende grensaankopen als gevolg van de accijnsverhoging voor alcohol, en naar een stijgend aandeel van eigen merken.

 

Colruyt Group doet inspanningen om de kosten onder controle te houden, maar terzelfdertijd blijft het bedrijf onverminderd investeren in medewerkers, efficiëntie, duurzaamheid en veranderingsprojecten, met een lange termijnvisie. De netto operationele kosten bedroegen 17,8% van de omzet in 2017/18 (17,9% vorig jaar).

 

Online aandeel stijgt

De omzet van de detailhandelsactiviteit steeg met 3,2% tot 3,683 miljard euro. Retail vertegenwoordigde 82,6% van de geconsolideerde omzet. De omzet van de Colruyt-winkels in België en Luxemburg steeg met 1,9% dankzij verkoopprijsinflatie en volumegroei. Colruyt blijft inzetten op winkeluitbreidingen en -vernieuwingen. In het eerste semester van 2017/18 werden zeven winkels omgebouwd naar het vernieuwde winkelconcept en kregen 29 winkels de nieuwe ‘look & feel’. De uitrol van de vernieuwde winkelinrichtingen zit op schema en zal tegen eind 2017 afgerond zijn.

 

OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van meer dan 7% dankzij winkelopeningen, nieuwe klanten en verkoopprijsinflatie. Tijdens de eerste jaarhelft van 2017/18 opende één OKay en twee Bio-Planet winkels de deuren. De gezamenlijke winkelomzet van Dreamland en Dreambaby was 7,3% hoger dan vorig jaar. Het aandeel van de online verkopen in de totale omzet is verder toegenomen. De groothandelsomzet is met 0,9% gestegen tot 391 miljoen euro. De Spar Colruyt Group-winkels realiseerden een meer dan gemiddelde omzetgroei en een rentabiliteit die tot de beste van de markt behoort.

 

Colruyt Group blijft voorzichtig in zijn vooruitzichten: de groep voorziet op korte termijn geen significante herneming van het economische klimaat voor de consument in België en Frankrijk en herbevestigt “dat ze alle nodige maatregelen blijft nemen opdat het nettoresultaat van het volledige boekjaar 2017/18 het vergelijkbare nettoresultaat van vorig boekjaar (348 miljoen euro) zo dicht mogelijk zal benaderen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker onthoofd: CEO Holding en CEO België stappen op

24/04/2018

Het einde lijkt nabij voor de Nederlandse winkelketen en holding Blokker. CEO Casper Meijer maakt vandaag bekend dat hij eind juni opstapt bij Blokker Holding, CEO Belux Bernd Bosch vertrekt zelfs meteen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicagroep Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekt naar eigen zeggen snelle vooruitgang en nam ook grote stappen in haar herstelplan: eind 2018 wil het voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen.

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.