Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt
Foto Colruyt Group

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Stijgend marktaandeel

In de eerste helft van het boekjaar 2017-2018 is de vergelijkbare omzet van Colruyt Group gestegen met 3,7% tot meer dan 4,4 miljard euro. Die cijfers houden geen rekening meer met het Franse foodservicebedrijf Pro à Pro, dat door Colruyt begin dit jaar verkocht werd aan Metro. Het marktaandeel van Colruyt Group in België (Colruyt, OKay en Spar) steeg in de eerste jaarhelft met 8 basispunten tot 31,89%.

 

De brutowinstmarge echter daalde van 26,2% naar 25,7% van de omzet. Die daling is te wijten aan de toegenomen prijs- en promodruk in de sector, zegt Colruyt Group: er waren meer promotieacties van concurrenten, waarop Colruyt consequent reageerde met prijsdalingen. “Het enseigne Colruyt garandeert haar klanten voor elk product op elk moment de laagste prijs. Bijgevolg konden sterke aankoopprijsstijgingen van leveranciers slechts in beperkte mate en met vertraging doorgerekend worden”, zo staat er nog in het persbericht. Ook verwijst de retailer naar toenemende grensaankopen als gevolg van de accijnsverhoging voor alcohol, en naar een stijgend aandeel van eigen merken.

 

Colruyt Group doet inspanningen om de kosten onder controle te houden, maar terzelfdertijd blijft het bedrijf onverminderd investeren in medewerkers, efficiëntie, duurzaamheid en veranderingsprojecten, met een lange termijnvisie. De netto operationele kosten bedroegen 17,8% van de omzet in 2017/18 (17,9% vorig jaar).

 

Online aandeel stijgt

De omzet van de detailhandelsactiviteit steeg met 3,2% tot 3,683 miljard euro. Retail vertegenwoordigde 82,6% van de geconsolideerde omzet. De omzet van de Colruyt-winkels in België en Luxemburg steeg met 1,9% dankzij verkoopprijsinflatie en volumegroei. Colruyt blijft inzetten op winkeluitbreidingen en -vernieuwingen. In het eerste semester van 2017/18 werden zeven winkels omgebouwd naar het vernieuwde winkelconcept en kregen 29 winkels de nieuwe ‘look & feel’. De uitrol van de vernieuwde winkelinrichtingen zit op schema en zal tegen eind 2017 afgerond zijn.

 

OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van meer dan 7% dankzij winkelopeningen, nieuwe klanten en verkoopprijsinflatie. Tijdens de eerste jaarhelft van 2017/18 opende één OKay en twee Bio-Planet winkels de deuren. De gezamenlijke winkelomzet van Dreamland en Dreambaby was 7,3% hoger dan vorig jaar. Het aandeel van de online verkopen in de totale omzet is verder toegenomen. De groothandelsomzet is met 0,9% gestegen tot 391 miljoen euro. De Spar Colruyt Group-winkels realiseerden een meer dan gemiddelde omzetgroei en een rentabiliteit die tot de beste van de markt behoort.

 

Colruyt Group blijft voorzichtig in zijn vooruitzichten: de groep voorziet op korte termijn geen significante herneming van het economische klimaat voor de consument in België en Frankrijk en herbevestigt “dat ze alle nodige maatregelen blijft nemen opdat het nettoresultaat van het volledige boekjaar 2017/18 het vergelijkbare nettoresultaat van vorig boekjaar (348 miljoen euro) zo dicht mogelijk zal benaderen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Ceconomy stuurt winstwaarschuwing uit voor eerste kwartaal

22/01/2018

Ceconomy, het moederbedrijf achter elektronicaketens Media Markt en Saturn, heeft een bericht uitgestuurd waarin het waarschuwt voor mindere resultaten in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Back to top