Colruyt heeft beste reputatie van 30 Belgische ‘kleppers’ | RetailDetail

Colruyt heeft beste reputatie van 30 Belgische ‘kleppers’

Colruyt heeft beste reputatie van 30 Belgische ‘kleppers’

Warenhuisketen Colruyt geniet bij de Belgen de beste reputatie. Dat blijkt uit een onderzoek van het Reputation Insitute bij 30  toonaangevende Belgische bedrijven, dat businessblad Trends kon inkijken. De NMBS prijkt helemaal onderaan.

Internationale topper

Het Reputation Institute ontwikkelde de RepTrak-methode die bedrijven helpt bij het identificeren en beheren van de factoren die hun reputatie bij de consument maken of kraken.


Colruyt blijkt in ons land qua imago het best te scoren met liefst 84,6 punten. Daarmee zit de keten uit Halle internationaal in goed gezelschap, want ook grote kleppers als Volkswagen, BMW en Johnson&Johnson halen een soortgelijke score. Knap van Colruyt, want in de 10 jaar dat deze studie internationaal loopt, behaalden slechts weinig bedrijven een score hoger dan 80.


Toch werkt Colruyt niet expliciet aan zijn reputatie, beweert directeur-generaal Luc Rogge: “Een goede reputatie is gewoon het gevolg van het feit dat we voor duurzaam ondernemen kiezen. We oogsten vooral de resultaten van de inspanningen die we leveren om ons personeel te vormen. In onderzoek bij onze klanten blijkt duidelijk dat die zeer tevreden zijn over ons personeel”, aldus Luc Rogge in Trends. Voor het overige doet Colruyt wat het moet doen, stelt Rogge nog: “Producten verkopen tegen de scherpste prijs door op de kosten te letten. Nu komt het erop aan die sterke reputatie te behouden.”

Delhaize op drie

De tweede plaats in België is voor Neuhaus met een score van 78,7. De chocolatier wordt gevolgd door Delhaize (76,3). Bekaert (73,4) en drankenproducent Spadel (72,6) maken  de top-5 compleet. Zij behalen allemaal hoge scores in vergelijking met de andere bedrijven, want slechts zeven bedrijven – dat is niet eens een kwart van de ondernemingen van wie de reputatie werd onderzocht – scoren meer dan 70.

Ter vergelijking: Carrefour staat op de 21ste plaats, met 61,6 als score. Maar da’s nog altijd beter dan de hekkensluiters: de NMBS bengelt helemaal onderaan met een score van 43,8, voorafgegaan door Electrabel met 53,0 en Belgacom met 54,5.

 

Warenhuisketen Colruyt geniet bij de Belgen de beste reputatie. Dat blijkt uit een onderzoek van het Reputation Insitute bij 30  toonaangevende Belgische bedrijven, dat businessblad Trends kon inkijken. De NMBS prijkt helemaal onderaan.

Internationale topper

Het Reputation Institute ontwikkelde de RepTrak-methode die bedrijven helpt bij het identificeren en beheren van de factoren die hun reputatie bij de consument maken of kraken.


Colruyt blijkt in ons land qua imago het best te scoren met liefst 84,6 punten. Daarmee zit de keten uit Halle internationaal in goed gezelschap, want ook grote kleppers als Volkswagen, BMW en Johnson&Johnson halen een soortgelijke score. Knap van Colruyt, want in de 10 jaar dat deze studie internationaal loopt, behaalden slechts weinig bedrijven een score hoger dan 80.


Toch werkt Colruyt niet expliciet aan zijn reputatie, beweert directeur-generaal Luc Rogge: “Een goede reputatie is gewoon het gevolg van het feit dat we voor duurzaam ondernemen kiezen. We oogsten vooral de resultaten van de inspanningen die we leveren om ons personeel te vormen. In onderzoek bij onze klanten blijkt duidelijk dat die zeer tevreden zijn over ons personeel”, aldus Luc Rogge in Trends. Voor het overige doet Colruyt wat het moet doen, stelt Rogge nog: “Producten verkopen tegen de scherpste prijs door op de kosten te letten. Nu komt het erop aan die sterke reputatie te behouden.”

Delhaize op drie

De tweede plaats in België is voor Neuhaus met een score van 78,7. De chocolatier wordt gevolgd door Delhaize (76,3). Bekaert (73,4) en drankenproducent Spadel (72,6) maken  de top-5 compleet. Zij behalen allemaal hoge scores in vergelijking met de andere bedrijven, want slechts zeven bedrijven – dat is niet eens een kwart van de ondernemingen van wie de reputatie werd onderzocht – scoren meer dan 70.

Ter vergelijking: Carrefour staat op de 21ste plaats, met 61,6 als score. Maar da’s nog altijd beter dan de hekkensluiters: de NMBS bengelt helemaal onderaan met een score van 43,8, voorafgegaan door Electrabel met 53,0 en Belgacom met 54,5.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.