Colruyt heeft beste reputatie van 30 Belgische ‘kleppers’

Colruyt heeft beste reputatie van 30 Belgische ‘kleppers’

Warenhuisketen Colruyt geniet bij de Belgen de beste reputatie. Dat blijkt uit een onderzoek van het Reputation Insitute bij 30  toonaangevende Belgische bedrijven, dat businessblad Trends kon inkijken. De NMBS prijkt helemaal onderaan.

Internationale topper

Het Reputation Institute ontwikkelde de RepTrak-methode die bedrijven helpt bij het identificeren en beheren van de factoren die hun reputatie bij de consument maken of kraken.


Colruyt blijkt in ons land qua imago het best te scoren met liefst 84,6 punten. Daarmee zit de keten uit Halle internationaal in goed gezelschap, want ook grote kleppers als Volkswagen, BMW en Johnson&Johnson halen een soortgelijke score. Knap van Colruyt, want in de 10 jaar dat deze studie internationaal loopt, behaalden slechts weinig bedrijven een score hoger dan 80.


Toch werkt Colruyt niet expliciet aan zijn reputatie, beweert directeur-generaal Luc Rogge: “Een goede reputatie is gewoon het gevolg van het feit dat we voor duurzaam ondernemen kiezen. We oogsten vooral de resultaten van de inspanningen die we leveren om ons personeel te vormen. In onderzoek bij onze klanten blijkt duidelijk dat die zeer tevreden zijn over ons personeel”, aldus Luc Rogge in Trends. Voor het overige doet Colruyt wat het moet doen, stelt Rogge nog: “Producten verkopen tegen de scherpste prijs door op de kosten te letten. Nu komt het erop aan die sterke reputatie te behouden.”

Delhaize op drie

De tweede plaats in België is voor Neuhaus met een score van 78,7. De chocolatier wordt gevolgd door Delhaize (76,3). Bekaert (73,4) en drankenproducent Spadel (72,6) maken  de top-5 compleet. Zij behalen allemaal hoge scores in vergelijking met de andere bedrijven, want slechts zeven bedrijven – dat is niet eens een kwart van de ondernemingen van wie de reputatie werd onderzocht – scoren meer dan 70.

Ter vergelijking: Carrefour staat op de 21ste plaats, met 61,6 als score. Maar da’s nog altijd beter dan de hekkensluiters: de NMBS bengelt helemaal onderaan met een score van 43,8, voorafgegaan door Electrabel met 53,0 en Belgacom met 54,5.

 

Warenhuisketen Colruyt geniet bij de Belgen de beste reputatie. Dat blijkt uit een onderzoek van het Reputation Insitute bij 30  toonaangevende Belgische bedrijven, dat businessblad Trends kon inkijken. De NMBS prijkt helemaal onderaan.

Internationale topper

Het Reputation Institute ontwikkelde de RepTrak-methode die bedrijven helpt bij het identificeren en beheren van de factoren die hun reputatie bij de consument maken of kraken.


Colruyt blijkt in ons land qua imago het best te scoren met liefst 84,6 punten. Daarmee zit de keten uit Halle internationaal in goed gezelschap, want ook grote kleppers als Volkswagen, BMW en Johnson&Johnson halen een soortgelijke score. Knap van Colruyt, want in de 10 jaar dat deze studie internationaal loopt, behaalden slechts weinig bedrijven een score hoger dan 80.


Toch werkt Colruyt niet expliciet aan zijn reputatie, beweert directeur-generaal Luc Rogge: “Een goede reputatie is gewoon het gevolg van het feit dat we voor duurzaam ondernemen kiezen. We oogsten vooral de resultaten van de inspanningen die we leveren om ons personeel te vormen. In onderzoek bij onze klanten blijkt duidelijk dat die zeer tevreden zijn over ons personeel”, aldus Luc Rogge in Trends. Voor het overige doet Colruyt wat het moet doen, stelt Rogge nog: “Producten verkopen tegen de scherpste prijs door op de kosten te letten. Nu komt het erop aan die sterke reputatie te behouden.”

Delhaize op drie

De tweede plaats in België is voor Neuhaus met een score van 78,7. De chocolatier wordt gevolgd door Delhaize (76,3). Bekaert (73,4) en drankenproducent Spadel (72,6) maken  de top-5 compleet. Zij behalen allemaal hoge scores in vergelijking met de andere bedrijven, want slechts zeven bedrijven – dat is niet eens een kwart van de ondernemingen van wie de reputatie werd onderzocht – scoren meer dan 70.

Ter vergelijking: Carrefour staat op de 21ste plaats, met 61,6 als score. Maar da’s nog altijd beter dan de hekkensluiters: de NMBS bengelt helemaal onderaan met een score van 43,8, voorafgegaan door Electrabel met 53,0 en Belgacom met 54,5.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top