Colruyt heeft beste reputatie van 30 Belgische ‘kleppers’

Colruyt heeft beste reputatie van 30 Belgische ‘kleppers’

Warenhuisketen Colruyt geniet bij de Belgen de beste reputatie. Dat blijkt uit een onderzoek van het Reputation Insitute bij 30  toonaangevende Belgische bedrijven, dat businessblad Trends kon inkijken. De NMBS prijkt helemaal onderaan.

Internationale topper

Het Reputation Institute ontwikkelde de RepTrak-methode die bedrijven helpt bij het identificeren en beheren van de factoren die hun reputatie bij de consument maken of kraken.


Colruyt blijkt in ons land qua imago het best te scoren met liefst 84,6 punten. Daarmee zit de keten uit Halle internationaal in goed gezelschap, want ook grote kleppers als Volkswagen, BMW en Johnson&Johnson halen een soortgelijke score. Knap van Colruyt, want in de 10 jaar dat deze studie internationaal loopt, behaalden slechts weinig bedrijven een score hoger dan 80.


Toch werkt Colruyt niet expliciet aan zijn reputatie, beweert directeur-generaal Luc Rogge: “Een goede reputatie is gewoon het gevolg van het feit dat we voor duurzaam ondernemen kiezen. We oogsten vooral de resultaten van de inspanningen die we leveren om ons personeel te vormen. In onderzoek bij onze klanten blijkt duidelijk dat die zeer tevreden zijn over ons personeel”, aldus Luc Rogge in Trends. Voor het overige doet Colruyt wat het moet doen, stelt Rogge nog: “Producten verkopen tegen de scherpste prijs door op de kosten te letten. Nu komt het erop aan die sterke reputatie te behouden.”

Delhaize op drie

De tweede plaats in België is voor Neuhaus met een score van 78,7. De chocolatier wordt gevolgd door Delhaize (76,3). Bekaert (73,4) en drankenproducent Spadel (72,6) maken  de top-5 compleet. Zij behalen allemaal hoge scores in vergelijking met de andere bedrijven, want slechts zeven bedrijven – dat is niet eens een kwart van de ondernemingen van wie de reputatie werd onderzocht – scoren meer dan 70.

Ter vergelijking: Carrefour staat op de 21ste plaats, met 61,6 als score. Maar da’s nog altijd beter dan de hekkensluiters: de NMBS bengelt helemaal onderaan met een score van 43,8, voorafgegaan door Electrabel met 53,0 en Belgacom met 54,5.

 

Warenhuisketen Colruyt geniet bij de Belgen de beste reputatie. Dat blijkt uit een onderzoek van het Reputation Insitute bij 30  toonaangevende Belgische bedrijven, dat businessblad Trends kon inkijken. De NMBS prijkt helemaal onderaan.

Internationale topper

Het Reputation Institute ontwikkelde de RepTrak-methode die bedrijven helpt bij het identificeren en beheren van de factoren die hun reputatie bij de consument maken of kraken.


Colruyt blijkt in ons land qua imago het best te scoren met liefst 84,6 punten. Daarmee zit de keten uit Halle internationaal in goed gezelschap, want ook grote kleppers als Volkswagen, BMW en Johnson&Johnson halen een soortgelijke score. Knap van Colruyt, want in de 10 jaar dat deze studie internationaal loopt, behaalden slechts weinig bedrijven een score hoger dan 80.


Toch werkt Colruyt niet expliciet aan zijn reputatie, beweert directeur-generaal Luc Rogge: “Een goede reputatie is gewoon het gevolg van het feit dat we voor duurzaam ondernemen kiezen. We oogsten vooral de resultaten van de inspanningen die we leveren om ons personeel te vormen. In onderzoek bij onze klanten blijkt duidelijk dat die zeer tevreden zijn over ons personeel”, aldus Luc Rogge in Trends. Voor het overige doet Colruyt wat het moet doen, stelt Rogge nog: “Producten verkopen tegen de scherpste prijs door op de kosten te letten. Nu komt het erop aan die sterke reputatie te behouden.”

Delhaize op drie

De tweede plaats in België is voor Neuhaus met een score van 78,7. De chocolatier wordt gevolgd door Delhaize (76,3). Bekaert (73,4) en drankenproducent Spadel (72,6) maken  de top-5 compleet. Zij behalen allemaal hoge scores in vergelijking met de andere bedrijven, want slechts zeven bedrijven – dat is niet eens een kwart van de ondernemingen van wie de reputatie werd onderzocht – scoren meer dan 70.

Ter vergelijking: Carrefour staat op de 21ste plaats, met 61,6 als score. Maar da’s nog altijd beter dan de hekkensluiters: de NMBS bengelt helemaal onderaan met een score van 43,8, voorafgegaan door Electrabel met 53,0 en Belgacom met 54,5.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eneco Trendrapport wijst retailers de weg naar duurzame innovatie

22/06/2017

(publireportage)  Met een gratis trendrapport en masterclass wil groene energieleverancier Eneco retailers de weg wijzen naar duurzame innovatie.

Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Nieuwe website om onafhankelijke krantenwinkel te redden

15/06/2017

Persdistributeur Ubiway heeft een website gelanceerd om zelfstandige krantenwinkels te helpen overleven. In vijf jaar tijd zagen die hun aantal terugvallen van 3.200 naar 2.400: hoog tijd voor een grootscheepse operatie 'Red de krantenwinkel'.

Back to top