Colruyt heeft beste reputatie van 30 Belgische ‘kleppers’ | RetailDetail

Colruyt heeft beste reputatie van 30 Belgische ‘kleppers’

Colruyt heeft beste reputatie van 30 Belgische ‘kleppers’

Warenhuisketen Colruyt geniet bij de Belgen de beste reputatie. Dat blijkt uit een onderzoek van het Reputation Insitute bij 30  toonaangevende Belgische bedrijven, dat businessblad Trends kon inkijken. De NMBS prijkt helemaal onderaan.

Internationale topper

Het Reputation Institute ontwikkelde de RepTrak-methode die bedrijven helpt bij het identificeren en beheren van de factoren die hun reputatie bij de consument maken of kraken.


Colruyt blijkt in ons land qua imago het best te scoren met liefst 84,6 punten. Daarmee zit de keten uit Halle internationaal in goed gezelschap, want ook grote kleppers als Volkswagen, BMW en Johnson&Johnson halen een soortgelijke score. Knap van Colruyt, want in de 10 jaar dat deze studie internationaal loopt, behaalden slechts weinig bedrijven een score hoger dan 80.


Toch werkt Colruyt niet expliciet aan zijn reputatie, beweert directeur-generaal Luc Rogge: “Een goede reputatie is gewoon het gevolg van het feit dat we voor duurzaam ondernemen kiezen. We oogsten vooral de resultaten van de inspanningen die we leveren om ons personeel te vormen. In onderzoek bij onze klanten blijkt duidelijk dat die zeer tevreden zijn over ons personeel”, aldus Luc Rogge in Trends. Voor het overige doet Colruyt wat het moet doen, stelt Rogge nog: “Producten verkopen tegen de scherpste prijs door op de kosten te letten. Nu komt het erop aan die sterke reputatie te behouden.”

Delhaize op drie

De tweede plaats in België is voor Neuhaus met een score van 78,7. De chocolatier wordt gevolgd door Delhaize (76,3). Bekaert (73,4) en drankenproducent Spadel (72,6) maken  de top-5 compleet. Zij behalen allemaal hoge scores in vergelijking met de andere bedrijven, want slechts zeven bedrijven – dat is niet eens een kwart van de ondernemingen van wie de reputatie werd onderzocht – scoren meer dan 70.

Ter vergelijking: Carrefour staat op de 21ste plaats, met 61,6 als score. Maar da’s nog altijd beter dan de hekkensluiters: de NMBS bengelt helemaal onderaan met een score van 43,8, voorafgegaan door Electrabel met 53,0 en Belgacom met 54,5.

 

Warenhuisketen Colruyt geniet bij de Belgen de beste reputatie. Dat blijkt uit een onderzoek van het Reputation Insitute bij 30  toonaangevende Belgische bedrijven, dat businessblad Trends kon inkijken. De NMBS prijkt helemaal onderaan.

Internationale topper

Het Reputation Institute ontwikkelde de RepTrak-methode die bedrijven helpt bij het identificeren en beheren van de factoren die hun reputatie bij de consument maken of kraken.


Colruyt blijkt in ons land qua imago het best te scoren met liefst 84,6 punten. Daarmee zit de keten uit Halle internationaal in goed gezelschap, want ook grote kleppers als Volkswagen, BMW en Johnson&Johnson halen een soortgelijke score. Knap van Colruyt, want in de 10 jaar dat deze studie internationaal loopt, behaalden slechts weinig bedrijven een score hoger dan 80.


Toch werkt Colruyt niet expliciet aan zijn reputatie, beweert directeur-generaal Luc Rogge: “Een goede reputatie is gewoon het gevolg van het feit dat we voor duurzaam ondernemen kiezen. We oogsten vooral de resultaten van de inspanningen die we leveren om ons personeel te vormen. In onderzoek bij onze klanten blijkt duidelijk dat die zeer tevreden zijn over ons personeel”, aldus Luc Rogge in Trends. Voor het overige doet Colruyt wat het moet doen, stelt Rogge nog: “Producten verkopen tegen de scherpste prijs door op de kosten te letten. Nu komt het erop aan die sterke reputatie te behouden.”

Delhaize op drie

De tweede plaats in België is voor Neuhaus met een score van 78,7. De chocolatier wordt gevolgd door Delhaize (76,3). Bekaert (73,4) en drankenproducent Spadel (72,6) maken  de top-5 compleet. Zij behalen allemaal hoge scores in vergelijking met de andere bedrijven, want slechts zeven bedrijven – dat is niet eens een kwart van de ondernemingen van wie de reputatie werd onderzocht – scoren meer dan 70.

Ter vergelijking: Carrefour staat op de 21ste plaats, met 61,6 als score. Maar da’s nog altijd beter dan de hekkensluiters: de NMBS bengelt helemaal onderaan met een score van 43,8, voorafgegaan door Electrabel met 53,0 en Belgacom met 54,5.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.