Colruyt heeft beste reputatie van 30 Belgische ‘kleppers’

Colruyt heeft beste reputatie van 30 Belgische ‘kleppers’

Warenhuisketen Colruyt geniet bij de Belgen de beste reputatie. Dat blijkt uit een onderzoek van het Reputation Insitute bij 30  toonaangevende Belgische bedrijven, dat businessblad Trends kon inkijken. De NMBS prijkt helemaal onderaan.

Internationale topper

Het Reputation Institute ontwikkelde de RepTrak-methode die bedrijven helpt bij het identificeren en beheren van de factoren die hun reputatie bij de consument maken of kraken.


Colruyt blijkt in ons land qua imago het best te scoren met liefst 84,6 punten. Daarmee zit de keten uit Halle internationaal in goed gezelschap, want ook grote kleppers als Volkswagen, BMW en Johnson&Johnson halen een soortgelijke score. Knap van Colruyt, want in de 10 jaar dat deze studie internationaal loopt, behaalden slechts weinig bedrijven een score hoger dan 80.


Toch werkt Colruyt niet expliciet aan zijn reputatie, beweert directeur-generaal Luc Rogge: “Een goede reputatie is gewoon het gevolg van het feit dat we voor duurzaam ondernemen kiezen. We oogsten vooral de resultaten van de inspanningen die we leveren om ons personeel te vormen. In onderzoek bij onze klanten blijkt duidelijk dat die zeer tevreden zijn over ons personeel”, aldus Luc Rogge in Trends. Voor het overige doet Colruyt wat het moet doen, stelt Rogge nog: “Producten verkopen tegen de scherpste prijs door op de kosten te letten. Nu komt het erop aan die sterke reputatie te behouden.”

Delhaize op drie

De tweede plaats in België is voor Neuhaus met een score van 78,7. De chocolatier wordt gevolgd door Delhaize (76,3). Bekaert (73,4) en drankenproducent Spadel (72,6) maken  de top-5 compleet. Zij behalen allemaal hoge scores in vergelijking met de andere bedrijven, want slechts zeven bedrijven – dat is niet eens een kwart van de ondernemingen van wie de reputatie werd onderzocht – scoren meer dan 70.

Ter vergelijking: Carrefour staat op de 21ste plaats, met 61,6 als score. Maar da’s nog altijd beter dan de hekkensluiters: de NMBS bengelt helemaal onderaan met een score van 43,8, voorafgegaan door Electrabel met 53,0 en Belgacom met 54,5.

 

Warenhuisketen Colruyt geniet bij de Belgen de beste reputatie. Dat blijkt uit een onderzoek van het Reputation Insitute bij 30  toonaangevende Belgische bedrijven, dat businessblad Trends kon inkijken. De NMBS prijkt helemaal onderaan.

Internationale topper

Het Reputation Institute ontwikkelde de RepTrak-methode die bedrijven helpt bij het identificeren en beheren van de factoren die hun reputatie bij de consument maken of kraken.


Colruyt blijkt in ons land qua imago het best te scoren met liefst 84,6 punten. Daarmee zit de keten uit Halle internationaal in goed gezelschap, want ook grote kleppers als Volkswagen, BMW en Johnson&Johnson halen een soortgelijke score. Knap van Colruyt, want in de 10 jaar dat deze studie internationaal loopt, behaalden slechts weinig bedrijven een score hoger dan 80.


Toch werkt Colruyt niet expliciet aan zijn reputatie, beweert directeur-generaal Luc Rogge: “Een goede reputatie is gewoon het gevolg van het feit dat we voor duurzaam ondernemen kiezen. We oogsten vooral de resultaten van de inspanningen die we leveren om ons personeel te vormen. In onderzoek bij onze klanten blijkt duidelijk dat die zeer tevreden zijn over ons personeel”, aldus Luc Rogge in Trends. Voor het overige doet Colruyt wat het moet doen, stelt Rogge nog: “Producten verkopen tegen de scherpste prijs door op de kosten te letten. Nu komt het erop aan die sterke reputatie te behouden.”

Delhaize op drie

De tweede plaats in België is voor Neuhaus met een score van 78,7. De chocolatier wordt gevolgd door Delhaize (76,3). Bekaert (73,4) en drankenproducent Spadel (72,6) maken  de top-5 compleet. Zij behalen allemaal hoge scores in vergelijking met de andere bedrijven, want slechts zeven bedrijven – dat is niet eens een kwart van de ondernemingen van wie de reputatie werd onderzocht – scoren meer dan 70.

Ter vergelijking: Carrefour staat op de 21ste plaats, met 61,6 als score. Maar da’s nog altijd beter dan de hekkensluiters: de NMBS bengelt helemaal onderaan met een score van 43,8, voorafgegaan door Electrabel met 53,0 en Belgacom met 54,5.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"

14/08/2017

Uit een onderzoek van Groen blijkt dat er in België jaarlijks maar liefst 1,1 miljard plastic zakjes worden gebruikt, wat neerkomt op bijna 100 zakjes per persoon. Bovendien brengt het een grote extra kost met zich mee, waar de partij van af wil.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

11/08/2017

Steeds meer fietsherstellers weigeren om fietsen te herstellen die online of in de supermarkt werden gekocht. Ze geven daarbij liever voorrang aan de eigen klanten of fietsen van de topmerken.

Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

Back to top