Colruyt wil regels rond kwaliteit huishoudproducten

Colruyt wil regels rond kwaliteit huishoudproducten

Jef Colruyt, CEO van Colruyt Group, heeft gezegd dat hij regels wil rond de samenstelling van huishoudproducten. Dat doet hij, omdat hij vreest dat klanten zich zullen laten verleiden door goedkope, maar - volgens hem - slechte producten bij prijsbrekers.

 

“Geen onschuldige praktijken”

Jef Colruyt wijst daarbij naar discountketens, zoals Action, Trafic en Big Bazar, die steeds populairder omdat ze heel wat huishoudproducten tegen een zeer scherpe prijs weten te verkopen. “Maar mensen mogen zich niet om de tuin laten leiden. De kwaliteit van die spotgoedkope producten laat te wensen over”, zegt de Colruyt CEO aan De Tijd. “Die producten bieden niet het kwaliteitsniveau dat beloofd wordt. Het zijn geen onschuldige praktijken.”

 

Als voorbeeld haalt hij tandpasta aan die zowel bij Colruyt als bij Action werd verkocht. Die van Action werd echter in bulk aangekocht in Azië en de samenstelling voldeed volgens Jef Colruyt niet aan de richtlijnen van het Verbond van Vlaamse Tandartsen.

 

Danny Jenquin, directeur Promoties bij Colruyt, treedt zijn topman bij. “Er zijn talloze voorbeelden. Zoals de tandflosdraad die Action invoert en in ons land merkloos verkoopt. Op het eerste gezicht is dat product perfect vergelijkbaar met dat van ons huismerk. Maar nadat we de Action-flosdraad hadden onderzocht, bleek dat hij van polypropyleen was gemaakt. Dat kan snijwonden veroorzaken en het tandvlees beschadigen.”

 

“Producten voldoen aan regelgeving”

Bij Colruyt hebben ze vooral problemen met het gebrek aan informatie voor de consument. “Het wordt tijd dat er opnieuw minimumnormen komen”, zegt Jenquin. “Niet alleen op het vlak van de kwaliteit, maar ook op het vlak van de consumenteninformatie. Nu ontbreekt vaak relevante informatie of is ze in erg kleine lettertjes op het etiket te zien.”

 

Bij Action zeggen ze echter dat er helemaal geen probleem is. “In onze winkels vinden onze klanten uitsluitend producten die voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. De consument kan erop vertrouwen dat de producten die Action verkoopt veilig en niet schadelijk voor de gezondheid zijn”, zegt woordvoerster Saskia Huuske.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top