Colruyt wil regels rond kwaliteit huishoudproducten | RetailDetail

Colruyt wil regels rond kwaliteit huishoudproducten

Colruyt wil regels rond kwaliteit huishoudproducten

Jef Colruyt, CEO van Colruyt Group, heeft gezegd dat hij regels wil rond de samenstelling van huishoudproducten. Dat doet hij, omdat hij vreest dat klanten zich zullen laten verleiden door goedkope, maar - volgens hem - slechte producten bij prijsbrekers.

 

“Geen onschuldige praktijken”

Jef Colruyt wijst daarbij naar discountketens, zoals Action, Trafic en Big Bazar, die steeds populairder omdat ze heel wat huishoudproducten tegen een zeer scherpe prijs weten te verkopen. “Maar mensen mogen zich niet om de tuin laten leiden. De kwaliteit van die spotgoedkope producten laat te wensen over”, zegt de Colruyt CEO aan De Tijd. “Die producten bieden niet het kwaliteitsniveau dat beloofd wordt. Het zijn geen onschuldige praktijken.”

 

Als voorbeeld haalt hij tandpasta aan die zowel bij Colruyt als bij Action werd verkocht. Die van Action werd echter in bulk aangekocht in Azië en de samenstelling voldeed volgens Jef Colruyt niet aan de richtlijnen van het Verbond van Vlaamse Tandartsen.

 

Danny Jenquin, directeur Promoties bij Colruyt, treedt zijn topman bij. “Er zijn talloze voorbeelden. Zoals de tandflosdraad die Action invoert en in ons land merkloos verkoopt. Op het eerste gezicht is dat product perfect vergelijkbaar met dat van ons huismerk. Maar nadat we de Action-flosdraad hadden onderzocht, bleek dat hij van polypropyleen was gemaakt. Dat kan snijwonden veroorzaken en het tandvlees beschadigen.”

 

“Producten voldoen aan regelgeving”

Bij Colruyt hebben ze vooral problemen met het gebrek aan informatie voor de consument. “Het wordt tijd dat er opnieuw minimumnormen komen”, zegt Jenquin. “Niet alleen op het vlak van de kwaliteit, maar ook op het vlak van de consumenteninformatie. Nu ontbreekt vaak relevante informatie of is ze in erg kleine lettertjes op het etiket te zien.”

 

Bij Action zeggen ze echter dat er helemaal geen probleem is. “In onze winkels vinden onze klanten uitsluitend producten die voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. De consument kan erop vertrouwen dat de producten die Action verkoopt veilig en niet schadelijk voor de gezondheid zijn”, zegt woordvoerster Saskia Huuske.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.