Colruyt wil regels rond kwaliteit huishoudproducten | RetailDetail

Colruyt wil regels rond kwaliteit huishoudproducten

Colruyt wil regels rond kwaliteit huishoudproducten

Jef Colruyt, CEO van Colruyt Group, heeft gezegd dat hij regels wil rond de samenstelling van huishoudproducten. Dat doet hij, omdat hij vreest dat klanten zich zullen laten verleiden door goedkope, maar - volgens hem - slechte producten bij prijsbrekers.

 

“Geen onschuldige praktijken”

Jef Colruyt wijst daarbij naar discountketens, zoals Action, Trafic en Big Bazar, die steeds populairder omdat ze heel wat huishoudproducten tegen een zeer scherpe prijs weten te verkopen. “Maar mensen mogen zich niet om de tuin laten leiden. De kwaliteit van die spotgoedkope producten laat te wensen over”, zegt de Colruyt CEO aan De Tijd. “Die producten bieden niet het kwaliteitsniveau dat beloofd wordt. Het zijn geen onschuldige praktijken.”

 

Als voorbeeld haalt hij tandpasta aan die zowel bij Colruyt als bij Action werd verkocht. Die van Action werd echter in bulk aangekocht in Azië en de samenstelling voldeed volgens Jef Colruyt niet aan de richtlijnen van het Verbond van Vlaamse Tandartsen.

 

Danny Jenquin, directeur Promoties bij Colruyt, treedt zijn topman bij. “Er zijn talloze voorbeelden. Zoals de tandflosdraad die Action invoert en in ons land merkloos verkoopt. Op het eerste gezicht is dat product perfect vergelijkbaar met dat van ons huismerk. Maar nadat we de Action-flosdraad hadden onderzocht, bleek dat hij van polypropyleen was gemaakt. Dat kan snijwonden veroorzaken en het tandvlees beschadigen.”

 

“Producten voldoen aan regelgeving”

Bij Colruyt hebben ze vooral problemen met het gebrek aan informatie voor de consument. “Het wordt tijd dat er opnieuw minimumnormen komen”, zegt Jenquin. “Niet alleen op het vlak van de kwaliteit, maar ook op het vlak van de consumenteninformatie. Nu ontbreekt vaak relevante informatie of is ze in erg kleine lettertjes op het etiket te zien.”

 

Bij Action zeggen ze echter dat er helemaal geen probleem is. “In onze winkels vinden onze klanten uitsluitend producten die voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. De consument kan erop vertrouwen dat de producten die Action verkoopt veilig en niet schadelijk voor de gezondheid zijn”, zegt woordvoerster Saskia Huuske.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.