Comeos: “Eén klant per tien vierkante meter”

Comeos: “Eén klant per tien vierkante meter”

Retailfederatie Comeos kondigt in samenspraak met viroloog Marc Van Ranst nieuwe maatregelen aan, om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Er komt meer bescherming voor de winkelmedewerkers en het aantal klanten wordt verder beperkt.

 

Handschoenen en zeep

Om de veiligheid en de gezondheid van medewerkers en klanten te bewaken, heeft Comeos enkele beslissingen genomen die op woensdag om 12u van kracht worden. De maatregelen werden besproken met viroloog Marc Van Ranst en nadien voorgelegd aan de leden, heeft CEO Dominique Michel meegedeeld tijdens een persconferentie. Alle kassamedewerkers krijgen handschoenen en extra zeep of handgel om zich te beschermen. Ook komen er extra schoonmaakbeurten in de winkels. Klanten worden nogmaals oproepen om enkel elektronisch te betalen en zo fysiek contact te vermijden. "Ik zie nog altijd veel mensen met cash betalen. We moeten dat absoluut afraden."

 

Verder wil de organisatie dat een afstand van één meter gerespecteerd wordt tussen klanten onderling en tussen klanten en winkelmedewerkers. Het gebruik van de winkelkar helpt daarbij. "Leg ook je producten nog niet op de transportband wanneer de klant voor je daar nog mee bezig is." Sommige winkels trekken voor de duidelijkheid lijnen op de vloer. Nog een oproep: "Doe uw boodschappen alleen, in de mate van het mogelijke. Boodschappen in gezinsverband moeten nu stoppen. Hoe minder mensen in de winkel, hoe beter voor iedereen."

 

Daarom zullen de Comeos-leden het aantal klanten per vierkante meter drastisch beperken. Vanaf woensdagmiddag is de regel één klant per tien vierkante meter. "Dit zal veel medewerking vragen van de klanten. Er zullen meer mensen moeten wachten buiten de winkels, wat opnieuw risico op besmetting met zich meebrengt. Daarom onze vraag om niet massaal naar de winkels te komen op hetzelfde moment."

 

Er is overigens geen probleem met de bevoorrading, benadrukt Dominique Michel nog. "Alle entrepots zijn vol, maar de winkels bevoorraden blijft een uitdaging zo lang er zoveel volk op hetzelfde moment in onze winkels komt opdagen."