Comeos: “Krediet in warenhuis verbieden is stap te ver”

Comeos: “Krediet in warenhuis verbieden is stap te ver”

Steeds meer mensen met een laag inkomen kopen hun eten op krediet. En dus wil Philippe Courard, federaal staatssecretaris voor armoedebestrijding, kredietopeningen verbieden in winkels en warenhuizen. Volgens hem duwen die “kredietkaarten van de supermarkten” kansarmen nog dieper in de armoede. “Alsof je in de supermarkt stiekem krediet zou krijgen van schimmige figuren…” reageert Dominique Michel van Comeos, dat wel volmondig de vraag van de staatssecretaris naar betere kredietinformatie voor de consument bijtreedt.

6 op 10 kansarmen kopen eten op krediet

Uit een onderzoek van de Franstalige denktank Réseau Financement Alternatif moet blijken dat de helft van de mensen met een laag inkomen die al maandelijkse afbetalingen hebben nu ook hun eten met een kredietkaart betalen. Het zijn vooral mensen met een laag inkomen (een OCMW-uitkering van 900 euro per maand bijvoorbeeld), die via dit soort leenformules in de problemen komen. Het onderzoek in opdracht van staatssecretaris voor armoedebestrijding Philippe Courard geeft aan dat 58,3%van de financieel zwakkeren die bij een warenhuis zo'n winkelkrediet aangaat, daar basisproducten als voeding en kleding mee koopt, terwijl nog eens 8,3% er zijn elektriciteit en verwarming mee betaalt.

“Zelfde consumentenbescherming als bij de bank”

“In de supermarkt krijg je geen stiekem krediet van schimmige figuren,” weerlegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, de kritiek. “Onze leden verstrekken het krediet niet zelf, ze doen daarvoor een beroep op erkende kredietinstellingen. Je krijgt er dezelfde screening en dezelfde consumentenbescherming die je ook in de bank krijgt, vooraleer je daar een krediet krijgt om bijvoorbeeld een nieuwe auto te kopen.”


Comeos is overigens al jarenlang “tevergeefs vragende partij om de Centrale voor Kredieten aan Particulieren om te vormen tot een echte schuldencentrale. Die Centrale moet verplicht geconsulteerd worden door wie een krediet wil verstrekken. Maar de beschikbare informatie is zeer onvolledig. Alleen hypothecaire en consumentenkredieten zijn erin opgenomen, andere schulden niet. Terwijl net die telecom-, energie- of fiscusschulden almaar toenemen.”

“Geen verband tussen wanbetalers en warenhuizen”

Comeos ziet in de studies van staatssecretaris Courard trouwens geen enkel verband tussen lagere inkomens, wanbetalers en warenhuizen. “Alle cijfers waarover wij beschikken – en die we graag aan meneer Courard hadden bezorgd – wijzen er zelfs op dat kredietopeningen géén probleem zijn”, aldus nog Dominique Michel. “Bij leningen op afbetaling heb je 3,9% wanbetalers, bij verkoop op afbetaling 3,4% en bij kredietopeningen slechts 2,5%. We weten ook dat de redenen waarom mensen kredieten of leningen niet langer afbetalen, van externe aard zijn: ziekte, echtscheiding of jobverlies.”


Al kan Comeos niet ontkennen dat het aantal wanbetalingen stijgt. “Maar toch komt bij meer dan één derde van de mensen die hun toevlucht zoeken in de procedure van collectieve schuldbemiddeling geen enkel krediet voor. Andere betalingsmoeilijkheden, zoals achterstallige huur of schulden op gsm- of energiefacturen, winnen wel aan belang. Niettemin ondersteunen we graag de vraag van meneer Courard om de consument beter te informeren, te sensibiliseren, zelfs te leren omgaan met krediet”, voegt de gedelegeerd bestuurder van Comeos er nog aan toe. “Hoewel we dat als een taak van de overheid zien, willen we daar graag bij helpen.”

Steeds meer mensen met een laag inkomen kopen hun eten op krediet. En dus wil Philippe Courard, federaal staatssecretaris voor armoedebestrijding, kredietopeningen verbieden in winkels en warenhuizen. Volgens hem duwen die “kredietkaarten van de supermarkten” kansarmen nog dieper in de armoede. “Alsof je in de supermarkt stiekem krediet zou krijgen van schimmige figuren…” reageert Dominique Michel van Comeos, dat wel volmondig de vraag van de staatssecretaris naar betere kredietinformatie voor de consument bijtreedt.

6 op 10 kansarmen kopen eten op krediet

Uit een onderzoek van de Franstalige denktank Réseau Financement Alternatif moet blijken dat de helft van de mensen met een laag inkomen die al maandelijkse afbetalingen hebben nu ook hun eten met een kredietkaart betalen. Het zijn vooral mensen met een laag inkomen (een OCMW-uitkering van 900 euro per maand bijvoorbeeld), die via dit soort leenformules in de problemen komen. Het onderzoek in opdracht van staatssecretaris voor armoedebestrijding Philippe Courard geeft aan dat 58,3%van de financieel zwakkeren die bij een warenhuis zo'n winkelkrediet aangaat, daar basisproducten als voeding en kleding mee koopt, terwijl nog eens 8,3% er zijn elektriciteit en verwarming mee betaalt.

“Zelfde consumentenbescherming als bij de bank”

“In de supermarkt krijg je geen stiekem krediet van schimmige figuren,” weerlegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, de kritiek. “Onze leden verstrekken het krediet niet zelf, ze doen daarvoor een beroep op erkende kredietinstellingen. Je krijgt er dezelfde screening en dezelfde consumentenbescherming die je ook in de bank krijgt, vooraleer je daar een krediet krijgt om bijvoorbeeld een nieuwe auto te kopen.”


Comeos is overigens al jarenlang “tevergeefs vragende partij om de Centrale voor Kredieten aan Particulieren om te vormen tot een echte schuldencentrale. Die Centrale moet verplicht geconsulteerd worden door wie een krediet wil verstrekken. Maar de beschikbare informatie is zeer onvolledig. Alleen hypothecaire en consumentenkredieten zijn erin opgenomen, andere schulden niet. Terwijl net die telecom-, energie- of fiscusschulden almaar toenemen.”

“Geen verband tussen wanbetalers en warenhuizen”

Comeos ziet in de studies van staatssecretaris Courard trouwens geen enkel verband tussen lagere inkomens, wanbetalers en warenhuizen. “Alle cijfers waarover wij beschikken – en die we graag aan meneer Courard hadden bezorgd – wijzen er zelfs op dat kredietopeningen géén probleem zijn”, aldus nog Dominique Michel. “Bij leningen op afbetaling heb je 3,9% wanbetalers, bij verkoop op afbetaling 3,4% en bij kredietopeningen slechts 2,5%. We weten ook dat de redenen waarom mensen kredieten of leningen niet langer afbetalen, van externe aard zijn: ziekte, echtscheiding of jobverlies.”


Al kan Comeos niet ontkennen dat het aantal wanbetalingen stijgt. “Maar toch komt bij meer dan één derde van de mensen die hun toevlucht zoeken in de procedure van collectieve schuldbemiddeling geen enkel krediet voor. Andere betalingsmoeilijkheden, zoals achterstallige huur of schulden op gsm- of energiefacturen, winnen wel aan belang. Niettemin ondersteunen we graag de vraag van meneer Courard om de consument beter te informeren, te sensibiliseren, zelfs te leren omgaan met krediet”, voegt de gedelegeerd bestuurder van Comeos er nog aan toe. “Hoewel we dat als een taak van de overheid zien, willen we daar graag bij helpen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top