Comeos en Brussel slaan handen in elkaar rond CO2-uitstoot | RetailDetail

Comeos en Brussel slaan handen in elkaar rond CO2-uitstoot

Comeos en Brussel slaan handen in elkaar rond CO2-uitstoot

Comeos, Engie en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gaan samenwerken om de uitstoot van CO2 in de retailsector met 120.000 ton te verlagen. Daarvoor gaan ze zonne-energie en energie-efficiëntie promoten bij bedrijven in de sector.

Zonnepanelen op winkeldaken

“Geïnspireerd door de middelen die het Brussels Gewest heeft voorzien, engageert de handelssector zich sterk in de energietransitie en wenst het zijn ecologische voetafdruk te verkleinen. De sector heeft Engie als partner gekozen om zich hierin te laten adviseren en te begeleiden. Hun samenwerking heeft als doel zonne-energie alsook de meest adequate oplossingen inzake energie-efficiëntie onder de leden van Comeos te promoten”, staat te lezen in een persbericht.

 

Voor het aanleggen van de zonnepanelen wordt gedacht aan de daken van de winkels die zijn aangesloten bij Comeos. Die 2.800 winkels hebben samen een oppervlakte van 350 hectare ter beschikking, goed voor een capaciteit van 300 tot 350 MWp. Op het dak van Decathlon in Evere liggen er zo al 10.000 m² aan zonnepanelen.

 

“Onze winkels hebben een groot dakoppervlakte en zijn dus bijzonder geschikt voor de aanleg van zonnepanelen. Indien we het geheel van deze capaciteit in Brussel zouden benutten bijvoorbeeld, dan kunnen we het equivalent produceren van het elektrisch verbruik van alle huishoudens in Watermaal-Bosvoorde”, aldus Dominique Michel, CEO van Comeos.

 

85.000 gezinnen

Als de verschillende partijen in hun opzet slagen, dan betekent dat een energieproductie die gelijk is aan het verbruik van ongeveer 85.000 gezinnen. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wil tegen 2025 zijn CO2-uitstoot met 30% terugdringen en mikt op een verdubbeling van de productie van hernieuwbare energie tegen 2020.

 

“De productie van zonne-energie is niet enkel een voordeel voor ons milieu en het behoud van ons klimaat, maar ook een echte opportuniteit voor de economie. Ik ben enorm blij om vast te stellen dat de retailsector op basis van de middelen die ontwikkeld werden door het Gewest, de gelegenheid heeft aangegrepen om echte besparingen te realiseren op de energiefactuur en tegelijkertijd haar ecologische voetafdruk te verkleinen,” verklaart Brussels Minister van Milieu Céline Fremault.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.