Comeos en Unizo gekant tegen ‘duurder elektronisch betalen’

Comeos en Unizo gekant tegen ‘duurder elektronisch betalen’

Het pleidooi van de Nationale Bank van België om elektronisch betalen duurder te maken, is handelsorganisaties Comeos en Unizo in het verkeerde keelgat geschoten. "Elektronisch betalen zou net goedkoper moeten worden!"

Reële kostprijs voor elke bankdienst

In haar jaarverslag pleit de Nationale Bank van België ervoor om voor elk financieel product de ware kostprijs aan te rekenen, zo vlooide De Standaard uit. Volgens de NBB ligt de rendabiliteit van de Belgische banken nog te laag en zijn de kosten te hoog en daarom zou voor elk financieel product de ware kostprijs moeten worden doorberekend.

 

In de praktijk betekent dat echter dat mogelijk onder meer het elektronisch betaalverkeer duurder zou worden: een idee dat Comeos en Unizo meteen de gordijnen in joeg.

 

"Idee druist in tegen alle logica"

Volgens handelsfederatie Comeos druist het voorstel van de NBB in tegen alle logica: "De kosten voor e-betalingen moeten net naar omlaag, zoals Europa trouwens vraagt. Je kunt de consument niet straffen omdat hij met zijn geld aankopen doet", zegt topman Dominique Michel. "De handelaar investeert in het promoten van elektronische betalingen, onder meer op aandringen van de overheid, en dreigt nu de kosten per transactie te zien stijgen."

 

Hogere tarieven zullen volgens Comeos een invloed hebben op de marges van de handel. "Je zou hogere transactiekosten kunnen opvangen met je marge - maar die ligt nu al onrustwekkend laag", zegt Michel. "De kans is dus veel groter dat de kosten worden doorgerekend aan de consument, die bedankt voor prijsstijgingen en teruggrijpt naar cash geld. En contante betalingen zorgen voor hogere behandelingskosten, meer beveiligingskosten en meer risico's."

 

Ook ondernemersorganisatie Unizo hekelt het duurder maken van elektronisch betalen: "Elektronisch betalen is sneller, veiliger en minder omslachtig dan cash, zowel voor de consument als voor de handelaar. Bij steeds meer handelaars is elektronisch betaalverkeer mogelijk. De kosten nu gaan verhogen, doet alle inspanningen om elektronisch betalen meer ingang te doen vinden helemaal teniet", zegt Karel Van Eetvelt.

 

De organisatie wijst erop dat Europa recent nog besliste om de zogeheten Interchange Fee –de vergoedingen die banken onder elkaar aanrekenen om elektronische betalingen af te handelen – te verlagen. "Ons land keurde die beslissing mee goed. Maakt de Belgische overheid het nu mogelijk om de kostprijs voor elektronisch betalen te verhogen, dan maakt ze een bocht van 180 graden", aldus nog Van Eetvelt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top