Comeos en Unizo gekant tegen ‘duurder elektronisch betalen’ | RetailDetail

Comeos en Unizo gekant tegen ‘duurder elektronisch betalen’

Comeos en Unizo gekant tegen ‘duurder elektronisch betalen’

Het pleidooi van de Nationale Bank van België om elektronisch betalen duurder te maken, is handelsorganisaties Comeos en Unizo in het verkeerde keelgat geschoten. "Elektronisch betalen zou net goedkoper moeten worden!"

Reële kostprijs voor elke bankdienst

In haar jaarverslag pleit de Nationale Bank van België ervoor om voor elk financieel product de ware kostprijs aan te rekenen, zo vlooide De Standaard uit. Volgens de NBB ligt de rendabiliteit van de Belgische banken nog te laag en zijn de kosten te hoog en daarom zou voor elk financieel product de ware kostprijs moeten worden doorberekend.

 

In de praktijk betekent dat echter dat mogelijk onder meer het elektronisch betaalverkeer duurder zou worden: een idee dat Comeos en Unizo meteen de gordijnen in joeg.

 

"Idee druist in tegen alle logica"

Volgens handelsfederatie Comeos druist het voorstel van de NBB in tegen alle logica: "De kosten voor e-betalingen moeten net naar omlaag, zoals Europa trouwens vraagt. Je kunt de consument niet straffen omdat hij met zijn geld aankopen doet", zegt topman Dominique Michel. "De handelaar investeert in het promoten van elektronische betalingen, onder meer op aandringen van de overheid, en dreigt nu de kosten per transactie te zien stijgen."

 

Hogere tarieven zullen volgens Comeos een invloed hebben op de marges van de handel. "Je zou hogere transactiekosten kunnen opvangen met je marge - maar die ligt nu al onrustwekkend laag", zegt Michel. "De kans is dus veel groter dat de kosten worden doorgerekend aan de consument, die bedankt voor prijsstijgingen en teruggrijpt naar cash geld. En contante betalingen zorgen voor hogere behandelingskosten, meer beveiligingskosten en meer risico's."

 

Ook ondernemersorganisatie Unizo hekelt het duurder maken van elektronisch betalen: "Elektronisch betalen is sneller, veiliger en minder omslachtig dan cash, zowel voor de consument als voor de handelaar. Bij steeds meer handelaars is elektronisch betaalverkeer mogelijk. De kosten nu gaan verhogen, doet alle inspanningen om elektronisch betalen meer ingang te doen vinden helemaal teniet", zegt Karel Van Eetvelt.

 

De organisatie wijst erop dat Europa recent nog besliste om de zogeheten Interchange Fee –de vergoedingen die banken onder elkaar aanrekenen om elektronische betalingen af te handelen – te verlagen. "Ons land keurde die beslissing mee goed. Maakt de Belgische overheid het nu mogelijk om de kostprijs voor elektronisch betalen te verhogen, dan maakt ze een bocht van 180 graden", aldus nog Van Eetvelt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.