Comeos niet tevreden met Waals voorstel om plastic zakjes te bannen | RetailDetail

Comeos niet tevreden met Waals voorstel om plastic zakjes te bannen

Comeos niet tevreden met Waals voorstel om plastic zakjes te bannen

Comeos zegt dat het Waals voorstel om alle plastic zakjes voor eenmalig gebruik te bannen uit de winkels niet haalbaar is. Het Waalse voorstel wil ook de zakjes, die worden gebruikt om groenten en fruit in te doen, verbieden.

 

“Geen waardige alternatieven”

“Enerzijds worden we – terecht - verplicht om de hygiëne en voedselgezondheid te bewaren, maar tegelijkertijd laat de overheid ons niet toe dat te doen”, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. “Dit is pure kafka, een totaal onbegrijpelijke maatregel. We vragen dan ook met aandrang dat er overleg komt tussen de regio’s, dat de dunne zakjes voor de verse voeding buiten een verbod worden gehouden, en dat de plastic zak die nog aan een kassa wordt meegegeven, betalend wordt.”

 

Michel wijst er op dat we momenteel het aantal zakjes voor eenmalig gebruik, die aan de kassa worden gegeven, al met 80 procent hebben weten terug te dringen sinds 2003 en dat België daarvoor zelfs geprezen wordt door Europa. “Op eigen initiatief, zonder inmenging van de overheid slaagden we erin om in supermarkten de berg plastic tasjes aan de kassa te vervangen door herbruikbare materialen. Klanten hebben die verandering ook probleemloos aanvaard: mensen gebruiken nu herbruikbare draagtassen, plooiboxen of dozen om hun boodschappen mee te nemen.”

 

België staat ook al veel verder dan de plannen die Europa nu heeft klaar liggen. Het Waalse voorstel gaat volgens Comeos echter te ver. “Er zijn géén waardige alternatieven voor die flinterdunne zakjes”, weet Michel. “Papierzakken kosten meer (gemiddeld 3,6 keer duurder), en ze bieden onvoldoende bescherming. Het vocht van vlees of vis wordt door het papier opgezogen en afgegeven, verse groenten en fruit maken het papier ook nat waardoor het scheurt. En onze vrachtwagens kunnen vijf keer minder papierzakken vervoeren dan die rollen fijne plasticzakjes – dat is dus nog een meerkost voor de handelaar, en een aanslag op mobiliteit en milieu.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.