Comeos niet tevreden met Waals voorstel om plastic zakjes te bannen

Comeos niet tevreden met Waals voorstel om plastic zakjes te bannen

Comeos zegt dat het Waals voorstel om alle plastic zakjes voor eenmalig gebruik te bannen uit de winkels niet haalbaar is. Het Waalse voorstel wil ook de zakjes, die worden gebruikt om groenten en fruit in te doen, verbieden.

 

“Geen waardige alternatieven”

“Enerzijds worden we – terecht - verplicht om de hygiëne en voedselgezondheid te bewaren, maar tegelijkertijd laat de overheid ons niet toe dat te doen”, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. “Dit is pure kafka, een totaal onbegrijpelijke maatregel. We vragen dan ook met aandrang dat er overleg komt tussen de regio’s, dat de dunne zakjes voor de verse voeding buiten een verbod worden gehouden, en dat de plastic zak die nog aan een kassa wordt meegegeven, betalend wordt.”

 

Michel wijst er op dat we momenteel het aantal zakjes voor eenmalig gebruik, die aan de kassa worden gegeven, al met 80 procent hebben weten terug te dringen sinds 2003 en dat België daarvoor zelfs geprezen wordt door Europa. “Op eigen initiatief, zonder inmenging van de overheid slaagden we erin om in supermarkten de berg plastic tasjes aan de kassa te vervangen door herbruikbare materialen. Klanten hebben die verandering ook probleemloos aanvaard: mensen gebruiken nu herbruikbare draagtassen, plooiboxen of dozen om hun boodschappen mee te nemen.”

 

België staat ook al veel verder dan de plannen die Europa nu heeft klaar liggen. Het Waalse voorstel gaat volgens Comeos echter te ver. “Er zijn géén waardige alternatieven voor die flinterdunne zakjes”, weet Michel. “Papierzakken kosten meer (gemiddeld 3,6 keer duurder), en ze bieden onvoldoende bescherming. Het vocht van vlees of vis wordt door het papier opgezogen en afgegeven, verse groenten en fruit maken het papier ook nat waardoor het scheurt. En onze vrachtwagens kunnen vijf keer minder papierzakken vervoeren dan die rollen fijne plasticzakjes – dat is dus nog een meerkost voor de handelaar, en een aanslag op mobiliteit en milieu.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top