Comeos op zoek naar Winkelconcept van het jaar | RetailDetail

Comeos op zoek naar Winkelconcept van het jaar

Comeos op zoek naar Winkelconcept van het jaar
TBCH

De strijd om de Mercuriusprijs kan beginnen: handelaars kunnen tot 10 juni hun kandidatuur indienen. Dit jaar krijgen de kandidaten de kans om hun concept de pitchen, “Voor een juistere en meer doordachte keuze”, aldus juryvoorzitter Gino Van Ossel.

 

Prestigeprijs

Vorig jaar ging The Belgian Chocolate House met het begeerde beeldje aan de haal. Strategisch directeur Etienne Defour was ontzettend trots op de prestigeprijs: “Het is een prachtige erkenning voor onze interne teams, onze partnermerken en onze architecten. De respons in de media was overweldigend.” Voor het personeel van het winnende concept is de prijs een geweldige boost om door te zetten en het concept verder uit te rollen.

 

Carrefour Mons Les Grand Prés (Winkelconcept van het jaar 2016) is nog steeds onder de indruk van de impact van de prijs. Woordvoerder Baptiste van Outryve: “Naast de extra media-aandacht die de prijs duidelijk met zich meebrengt, houdt de Mercuriusprijs vooral in dat retailexperten jouw winkelconcept tot beste van het jaar verkiezen.”

 

Aangepaste procedure

Winkelconcepten kunnen tot 10 juni hun voorstel indienen. Na een selectie van 10 laureaten, gaan de juryleden ‘mysteryshoppen’.  In september krijgen de laureaten de kans om hun concept te pitchen voor de professionele jury: een nieuwe stap in de procedure, waarbij de kandidaten in dialoog gaan met de experten. “Hierdoor kunnen we een juistere en meer doordachte keuze maken”, verklaart Van Ossel.  “De juryleden kunnen bijkomende vragen stellen, maar ook de kandidaten kunnen een aantal zaken toelichten die misschien anders onopgemerkt waren gebleven.”

 

Het winkelconcept wordt gekozen door zeven bekende retailexperts. Vlerick-professor Van Ossel leidt als juryvoorzitter alles in goede banen. Claude Boffa (Solvay Retail Management Programme), Katelijn Quartier (Universiteit Hasselt en Retail Design Lab) en Benjamin Wayens (ULB, geomarketing en bedrijfslocalisaties) analyseren de concepten vanuit academisch perspectief. Stefan Van Rompaey (hoofdredacteur RetailDetail) en Silvie Vanhout (managing partner The Retail Academy) gaan mee op zoek naar het beste winkelconcept van het jaar, samen met nieuw lid Isabelle Gérard (eigenaar van Carré Associates).

 

Handelaars die een dossier willen inzenden, kunnen dit nog tot 10 juni via het inschrijvingsformulier op www.mercuriusprijs.be. Noteer alvast 7 november in uw agenda: dan reikt Comeos de felbegeerde trofee uit. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.