Comeos pleit voor “slimme kilometerheffing”

Comeos pleit voor “slimme kilometerheffing”

Deze middag hielden een kleine 300 truckchauffeurs in Brussel een protestmars tegen de geplande kilometerheffing. Naar aanleiding daarvan pleit handelsfederatie Comeos voor een 'slimme heffing' die aanmoedigt om buiten de spits te rijden.

"Kilometerheffing is gemiste kans"

In een colonne van liefst 4 kilometer lang trokken deze middag enkele honderden trucks door het Brusselse stadscentrum om te protesteren tegen de kilometerheffing die de Vlaamse regering vanaf volgend jaar wil invoeren. Vanaf april 2015 zal elke vrachtwagen die zwaarder is dan 3,5 ton en gebruikmaakt van de belangrijke verkeersassen in Vlaanderen een heffing tussen 0,074 en 0,2 euro moeten betalen.

 

Tegen die achtergrond roept handelsfederatie Comeos de gewesten op om een slimme heffing door te voeren "die afhankelijk is van de locatie en het tijdstip van de verplaatsing. Als we niet naar een slimme kilometerheffing gaan, wordt ons verkeersinfarct niet aangepakt en krijgt de consument de rekening voorgeschoteld. En dat voor een systeem dat niets oplost", zegt Dominique Michel van Comeos, die de huidige plannen omschrijft als "een gemiste kans".

 

Zo roept Comeos op om niet enkel de trucks maar ook de personenwagens te belasten. "Uit een studie van het Planbureau blijkt dat 73% van het verkeer bestaat uit privévoertuigen. Met een kilometerheffing voor alle voertuigen zou de kruissnelheid op piekmomenten stijgen met 24%. Dus wie nu een uur onderweg is, zou een kwartier tijd winnen."

 

De handelsfederatie pleit er ook voor om in de tarifering incentives te voorzien om vrachtwagens buiten de spits te laten rijden. "In de Kennedytunnel rijden om 8 uur 's ochtends moet duurder zijn dan om 2 uur 's nachts. Volgens dezelfde studie van het Planbureau is de impact op de CO2-uitstoot veel groter met een slimme kilometerheffing. Door de tarieven afhankelijk te maken van het tijdstip en de locatie van de verplaatsing, daalt het spitsverkeer met 12,5%", aldus nog Comeos.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top