Comeos pleit voor “slimme kilometerheffing” | RetailDetail

Comeos pleit voor “slimme kilometerheffing”

Comeos pleit voor “slimme kilometerheffing”

Deze middag hielden een kleine 300 truckchauffeurs in Brussel een protestmars tegen de geplande kilometerheffing. Naar aanleiding daarvan pleit handelsfederatie Comeos voor een 'slimme heffing' die aanmoedigt om buiten de spits te rijden.

"Kilometerheffing is gemiste kans"

In een colonne van liefst 4 kilometer lang trokken deze middag enkele honderden trucks door het Brusselse stadscentrum om te protesteren tegen de kilometerheffing die de Vlaamse regering vanaf volgend jaar wil invoeren. Vanaf april 2015 zal elke vrachtwagen die zwaarder is dan 3,5 ton en gebruikmaakt van de belangrijke verkeersassen in Vlaanderen een heffing tussen 0,074 en 0,2 euro moeten betalen.

 

Tegen die achtergrond roept handelsfederatie Comeos de gewesten op om een slimme heffing door te voeren "die afhankelijk is van de locatie en het tijdstip van de verplaatsing. Als we niet naar een slimme kilometerheffing gaan, wordt ons verkeersinfarct niet aangepakt en krijgt de consument de rekening voorgeschoteld. En dat voor een systeem dat niets oplost", zegt Dominique Michel van Comeos, die de huidige plannen omschrijft als "een gemiste kans".

 

Zo roept Comeos op om niet enkel de trucks maar ook de personenwagens te belasten. "Uit een studie van het Planbureau blijkt dat 73% van het verkeer bestaat uit privévoertuigen. Met een kilometerheffing voor alle voertuigen zou de kruissnelheid op piekmomenten stijgen met 24%. Dus wie nu een uur onderweg is, zou een kwartier tijd winnen."

 

De handelsfederatie pleit er ook voor om in de tarifering incentives te voorzien om vrachtwagens buiten de spits te laten rijden. "In de Kennedytunnel rijden om 8 uur 's ochtends moet duurder zijn dan om 2 uur 's nachts. Volgens dezelfde studie van het Planbureau is de impact op de CO2-uitstoot veel groter met een slimme kilometerheffing. Door de tarieven afhankelijk te maken van het tijdstip en de locatie van de verplaatsing, daalt het spitsverkeer met 12,5%", aldus nog Comeos.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.