Comeos pleit voor “slimme kilometerheffing”

Comeos pleit voor “slimme kilometerheffing”

Deze middag hielden een kleine 300 truckchauffeurs in Brussel een protestmars tegen de geplande kilometerheffing. Naar aanleiding daarvan pleit handelsfederatie Comeos voor een 'slimme heffing' die aanmoedigt om buiten de spits te rijden.

"Kilometerheffing is gemiste kans"

In een colonne van liefst 4 kilometer lang trokken deze middag enkele honderden trucks door het Brusselse stadscentrum om te protesteren tegen de kilometerheffing die de Vlaamse regering vanaf volgend jaar wil invoeren. Vanaf april 2015 zal elke vrachtwagen die zwaarder is dan 3,5 ton en gebruikmaakt van de belangrijke verkeersassen in Vlaanderen een heffing tussen 0,074 en 0,2 euro moeten betalen.

 

Tegen die achtergrond roept handelsfederatie Comeos de gewesten op om een slimme heffing door te voeren "die afhankelijk is van de locatie en het tijdstip van de verplaatsing. Als we niet naar een slimme kilometerheffing gaan, wordt ons verkeersinfarct niet aangepakt en krijgt de consument de rekening voorgeschoteld. En dat voor een systeem dat niets oplost", zegt Dominique Michel van Comeos, die de huidige plannen omschrijft als "een gemiste kans".

 

Zo roept Comeos op om niet enkel de trucks maar ook de personenwagens te belasten. "Uit een studie van het Planbureau blijkt dat 73% van het verkeer bestaat uit privévoertuigen. Met een kilometerheffing voor alle voertuigen zou de kruissnelheid op piekmomenten stijgen met 24%. Dus wie nu een uur onderweg is, zou een kwartier tijd winnen."

 

De handelsfederatie pleit er ook voor om in de tarifering incentives te voorzien om vrachtwagens buiten de spits te laten rijden. "In de Kennedytunnel rijden om 8 uur 's ochtends moet duurder zijn dan om 2 uur 's nachts. Volgens dezelfde studie van het Planbureau is de impact op de CO2-uitstoot veel groter met een slimme kilometerheffing. Door de tarieven afhankelijk te maken van het tijdstip en de locatie van de verplaatsing, daalt het spitsverkeer met 12,5%", aldus nog Comeos.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top