Consument geeft graag cadeaukaart weg

Consument geeft graag cadeaukaart weg
Shutterstock.com

De consument geeft graag cadeaukaarten en -bonnen weg. In de eerste tien maanden van dit jaar klom het aantal verkochte cadeaukaarten met 10 procent.

 

Ontvanger besteedt fors

Zo’n 61 procent van de ontvangers besteedt bij het winkelen meer dan het tegoed van de bon. Gemiddeld is dit zelfs het dubbele bedrag, blijkt uit online consumentenonderzoek van GfK onder ruim 800 kopers van gift cards.


Voor de kopers geven vindbaarheid (31 procent) en routine (38 procent) de doorslag bij het aankopen van cadeaubonnen. Zij vinden het belangrijk dat ze gift cards gemakkelijk kunnen aanschaffen. Ook belangrijk voor hen is dat winkels veel keuze hebben in gift cards. Zij kiezen bij aankoop echter niet per se een cadeaukaart die ze vooraf al in gedachten hadden.


Zo’n 68 procent van de Nederlanders wil graag cadeaukaarten die hij bij veel verschillende winkelformules kan verzilveren. Zo’n veertien procent krijgt bij voorkeur een gift card met een thema cadeau, bijvoorbeeld voor beleving.


Al ruim 100 merken

Supermarkten, warenhuizen, gemakswinkels en andere retailers verkopen steeds meer gift cards. De koper heeft in Nederland inmiddels keuze uit ruim honderd verschillende merken met aanbiedingen voor winkelen, multimedia, hotelovernachtingen, diners, voorstellingen en behandelingen.

 

De verpakking is weliswaar belangrijk voor de consument. Daarom vindt 60 procent tegoeden via online codes onpersoonlijk. Zo’n 53 procent ziet graag leukere verpakkingen voor cadeaukaarten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top