Consument geeft graag cadeaukaart weg

Consument geeft graag cadeaukaart weg
Shutterstock.com

De consument geeft graag cadeaukaarten en -bonnen weg. In de eerste tien maanden van dit jaar klom het aantal verkochte cadeaukaarten met 10 procent.

 

Ontvanger besteedt fors

Zo’n 61 procent van de ontvangers besteedt bij het winkelen meer dan het tegoed van de bon. Gemiddeld is dit zelfs het dubbele bedrag, blijkt uit online consumentenonderzoek van GfK onder ruim 800 kopers van gift cards.


Voor de kopers geven vindbaarheid (31 procent) en routine (38 procent) de doorslag bij het aankopen van cadeaubonnen. Zij vinden het belangrijk dat ze gift cards gemakkelijk kunnen aanschaffen. Ook belangrijk voor hen is dat winkels veel keuze hebben in gift cards. Zij kiezen bij aankoop echter niet per se een cadeaukaart die ze vooraf al in gedachten hadden.


Zo’n 68 procent van de Nederlanders wil graag cadeaukaarten die hij bij veel verschillende winkelformules kan verzilveren. Zo’n veertien procent krijgt bij voorkeur een gift card met een thema cadeau, bijvoorbeeld voor beleving.


Al ruim 100 merken

Supermarkten, warenhuizen, gemakswinkels en andere retailers verkopen steeds meer gift cards. De koper heeft in Nederland inmiddels keuze uit ruim honderd verschillende merken met aanbiedingen voor winkelen, multimedia, hotelovernachtingen, diners, voorstellingen en behandelingen.

 

De verpakking is weliswaar belangrijk voor de consument. Daarom vindt 60 procent tegoeden via online codes onpersoonlijk. Zo’n 53 procent ziet graag leukere verpakkingen voor cadeaukaarten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Back to top