Consument nog niet bereid om veel data te delen | RetailDetail

Consument nog niet bereid om veel data te delen

Consument nog niet bereid om veel data te delen

De Nederlandse consument is nog niet helemaal klaar om al zijn data te delen met retailers. Volgens een rapport van ABN Amro is die bereidheid de voorbije twee jaar zelfs sterk gedaald. Klanten willen vooral weten waarvoor de informatie wordt gebruikt.

 

Lagere bereidheid bij oudere consumenten

Zo zegt 70 procent van de ondervraagden dat ze hun persoonlijke informatie wel willen delen met een retailer, als die transparant is over het gebruik ervan. Ze verwachten wel een tegenprestatie in de vorm van een financieel voordeel, zoals bijvoorbeeld een korting. Consumenten delen ook sneller hun informatie met lokale, zelfstandige handelaars.

 

57 procent van de consumenten zegt zijn persoonlijke informatie niet te willen delen met fysieke winkels. Bij webshops ligt dat aantal zelfs op 60 procent. Hoe ouder de ondervraagde, hoe minder zin hij of zij heeft om zijn data te delen.

 

Bij consumenten die dertig jaar of ouder zijn, is de bereidheid de voorbije jaren het sterkst gedaald. Dat is waarschijnlijk het gevolg van nieuwe marketingtechnieken, waarbij advertenties worden getoond op basis van surfgedrag. Heel wat consumenten beschouwen dat nog steeds als een inbreuk op hun persoonlijke privacy.

 

Vertrouwen is belangrijk

Klanten zullen ook sneller informatie delen met bedrijven die ze vertrouwen, als ze tenminste weten waarvoor die informatie wordt gebruikt. Volgens ABN Amro weet maar liefst 54 procent niet waarvoor die data wordt gebruikt.

 

Dat vertrouwen belangrijk is, is goed nieuws voor lokale handelaars en ketens die hun service op een meer persoonlijke basis aanpakken. Ook fysieke retailers hebben een streepje voor op online winkels op dat vlak.

 

“Data-analyse leidt door nieuwe technologie steeds vaker tot succesvolle resultaten, maar big data is geen tovermiddel. Het kan retailers nieuwe inzichten bieden om hun omzet en winstgevendheid te verbeteren, maar zij zullen wel transparant met consumenten moeten communiceren. Zo moeten ze duidelijk maken waarom zij data verzamelen en hoe zij de privacy van klanten beschermen”, benadrukt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN Amro.

 

“Retailers doen er goed aan klein te beginnen. Als retailers acties stapsgewijs ondernemen, zijn de mogelijkheden groot. Met als voorwaarde dat het verzamelen van data aan concrete doelen is gekoppeld en dat deze doelen duidelijk worden gecommuniceerd naar klanten. Daarbij moet de veiligheid van klantgegevens gewaarborgd zijn.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?