Consument nog niet bereid om veel data te delen

Consument nog niet bereid om veel data te delen

De Nederlandse consument is nog niet helemaal klaar om al zijn data te delen met retailers. Volgens een rapport van ABN Amro is die bereidheid de voorbije twee jaar zelfs sterk gedaald. Klanten willen vooral weten waarvoor de informatie wordt gebruikt.

 

Lagere bereidheid bij oudere consumenten

Zo zegt 70 procent van de ondervraagden dat ze hun persoonlijke informatie wel willen delen met een retailer, als die transparant is over het gebruik ervan. Ze verwachten wel een tegenprestatie in de vorm van een financieel voordeel, zoals bijvoorbeeld een korting. Consumenten delen ook sneller hun informatie met lokale, zelfstandige handelaars.

 

57 procent van de consumenten zegt zijn persoonlijke informatie niet te willen delen met fysieke winkels. Bij webshops ligt dat aantal zelfs op 60 procent. Hoe ouder de ondervraagde, hoe minder zin hij of zij heeft om zijn data te delen.

 

Bij consumenten die dertig jaar of ouder zijn, is de bereidheid de voorbije jaren het sterkst gedaald. Dat is waarschijnlijk het gevolg van nieuwe marketingtechnieken, waarbij advertenties worden getoond op basis van surfgedrag. Heel wat consumenten beschouwen dat nog steeds als een inbreuk op hun persoonlijke privacy.

 

Vertrouwen is belangrijk

Klanten zullen ook sneller informatie delen met bedrijven die ze vertrouwen, als ze tenminste weten waarvoor die informatie wordt gebruikt. Volgens ABN Amro weet maar liefst 54 procent niet waarvoor die data wordt gebruikt.

 

Dat vertrouwen belangrijk is, is goed nieuws voor lokale handelaars en ketens die hun service op een meer persoonlijke basis aanpakken. Ook fysieke retailers hebben een streepje voor op online winkels op dat vlak.

 

“Data-analyse leidt door nieuwe technologie steeds vaker tot succesvolle resultaten, maar big data is geen tovermiddel. Het kan retailers nieuwe inzichten bieden om hun omzet en winstgevendheid te verbeteren, maar zij zullen wel transparant met consumenten moeten communiceren. Zo moeten ze duidelijk maken waarom zij data verzamelen en hoe zij de privacy van klanten beschermen”, benadrukt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN Amro.

 

“Retailers doen er goed aan klein te beginnen. Als retailers acties stapsgewijs ondernemen, zijn de mogelijkheden groot. Met als voorwaarde dat het verzamelen van data aan concrete doelen is gekoppeld en dat deze doelen duidelijk worden gecommuniceerd naar klanten. Daarbij moet de veiligheid van klantgegevens gewaarborgd zijn.”