Consumenten kopen amper bij sociale ondernemingen | RetailDetail

Consumenten kopen amper bij sociale ondernemingen

Consumenten kopen amper bij sociale ondernemingen

Ondanks mooie intenties kopen bijzonder weinig consumenten producten of diensten bij sociale ondernemingen: amper tien procent van de ondervraagden zegt er ooit iets gekocht te hebben.

Niet herkenbaar genoeg

Nochtans zegt 66% van de Nederlanders dat ze best producten of diensten willen afnemen van sociale ondernemingen, maar in de praktijk blijft van dat idee nog maar weinig over. Ruim 10% van de ondervraagden zegt ooit al eens iets gekocht te hebben bij een sociale onderneming, 40% zeker niet. De helft van de ondervraagden heeft zelfs geen idee of ze dat ooit gedaan hebben.

 

Veel consumenten weten dan ook vaak niet of een onderneming een sociale functie heeft of niet. Ongeveer 90% zegt niet te zien of een onderneming een sociale onderneming is en 80% stelt online nog nooit een sociale onderneming gezien te hebben. 77% van de respondenten wil dan ook dat sociale ondernemingen zich onmiddellijk kenbaar maken, al zegt 87% bij de keuze voor een product of dienst er niet op te letten of een onderneming sociaal is of niet.

 

"Voor de toekomst van Nederland zijn sociale ondernemingen belangrijk, want ze werken aan de oplossing van complexe, maatschappelijke problemen. Bovendien zorgen ze voor economische groei. Ongetwijfeld zet deze groei de komende jaren verder door, omdat consumenten steeds meer maatschappelijk bewust worden. Het vergroten van de herkenbaarheid en vindbaarheid is voor de groei cruciaal”, stelt Eric Buckens van het ABN AMRO Social Impact Fund.

 

Om die vindbaarheid te verhogen heeft ABN Amro de zoekmachine The Good Search gelanceerd, die als eerste zoekresultaten steevast sociale ondernemingen toont.  Nederland telt momenteel tussen 5.000 en 6.000 sociale ondernemingen en dat aantal stijgt nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.