Consumentenelektronica kende alweer dramatisch kwartaal | RetailDetail

Consumentenelektronica kende alweer dramatisch kwartaal

Consumentenelektronica kende alweer dramatisch kwartaal

Volgens handelsfederatie Comeos hebben haar leden een lastig kwartaal achter de rug: de omzet in de handel daalde met net geen 3%, vooral in de non-food. Consumentenelektronica spande daarin de kroon, met een -8%.

Moeilijke maanden voor non-food

De modewinkels zagen hun omzet met 3% dalen, waar online een grote rol in speelde: de online modeomzet daalde - verrassend - met liefst 22%, aldus Comeos-topman Dominique Michel. Doe-het-zelf kon wel standhouden (+0,1%), maar dat was volgens Michel "vooral dankzij de extra verkoopdag op 29 februari." De omzet in de foodsector kende daarentegen een lichte omzetstijging (+0,6%), vooral dankzij een sterke stijging van de online omzetten: die gingen immers naar 29% omhoog.

 

Daarenboven komt dan nog de negatieve invloed van de inflatie (1,8%), die zich niet helemaal vertaalde in stijgende prijzen in de winkels: die stegen maar 1,3%. Comeos waarschuwt ook nog voor het negatieve effect van de kilometerheffing, die de prijzen nog meer de hoogte zal in drijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top