Consumentenelektronica kende alweer dramatisch kwartaal | RetailDetail

Consumentenelektronica kende alweer dramatisch kwartaal

Consumentenelektronica kende alweer dramatisch kwartaal

Volgens handelsfederatie Comeos hebben haar leden een lastig kwartaal achter de rug: de omzet in de handel daalde met net geen 3%, vooral in de non-food. Consumentenelektronica spande daarin de kroon, met een -8%.

Moeilijke maanden voor non-food

De modewinkels zagen hun omzet met 3% dalen, waar online een grote rol in speelde: de online modeomzet daalde - verrassend - met liefst 22%, aldus Comeos-topman Dominique Michel. Doe-het-zelf kon wel standhouden (+0,1%), maar dat was volgens Michel "vooral dankzij de extra verkoopdag op 29 februari." De omzet in de foodsector kende daarentegen een lichte omzetstijging (+0,6%), vooral dankzij een sterke stijging van de online omzetten: die gingen immers naar 29% omhoog.

 

Daarenboven komt dan nog de negatieve invloed van de inflatie (1,8%), die zich niet helemaal vertaalde in stijgende prijzen in de winkels: die stegen maar 1,3%. Comeos waarschuwt ook nog voor het negatieve effect van de kilometerheffing, die de prijzen nog meer de hoogte zal in drijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.