Consumentenelektronica kende alweer dramatisch kwartaal | RetailDetail

Consumentenelektronica kende alweer dramatisch kwartaal

Consumentenelektronica kende alweer dramatisch kwartaal

Volgens handelsfederatie Comeos hebben haar leden een lastig kwartaal achter de rug: de omzet in de handel daalde met net geen 3%, vooral in de non-food. Consumentenelektronica spande daarin de kroon, met een -8%.

Moeilijke maanden voor non-food

De modewinkels zagen hun omzet met 3% dalen, waar online een grote rol in speelde: de online modeomzet daalde - verrassend - met liefst 22%, aldus Comeos-topman Dominique Michel. Doe-het-zelf kon wel standhouden (+0,1%), maar dat was volgens Michel "vooral dankzij de extra verkoopdag op 29 februari." De omzet in de foodsector kende daarentegen een lichte omzetstijging (+0,6%), vooral dankzij een sterke stijging van de online omzetten: die gingen immers naar 29% omhoog.

 

Daarenboven komt dan nog de negatieve invloed van de inflatie (1,8%), die zich niet helemaal vertaalde in stijgende prijzen in de winkels: die stegen maar 1,3%. Comeos waarschuwt ook nog voor het negatieve effect van de kilometerheffing, die de prijzen nog meer de hoogte zal in drijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.