Consumentenvertrouwen brokkelt verder af | RetailDetail

Consumentenvertrouwen brokkelt verder af

Consumentenvertrouwen brokkelt verder af

Het Belgische consumentenvertrouwen is in maart voor de derde opeenvolgende maand afgebrokkeld. Het zit nu weer onder het peil van een jaar geleden, al zat het in september en oktober 2015 nog dieper.

Economische toestand baart zorgen

Deze maand zakte de indicator van -5 naar -7 punten en zit daarmee onder de -6 punten die in maart 2015 werd genoteerd. De voorbije maanden was de situatie alleen minder gunstig in september en oktober 2015, toen de aanwijzer op -10 en -8 stond.

 

De terugval van de jongste maanden is het gevolg van de versomberde vooruitzichten voor de algemene economische situatie in België. Daarbij bestaat ook de vrees dat de werkloosheid de volgende twaalf maanden zal stijgen verder toegenomen, zij het in geringe mate.

 

Vrees voor besparingen en belastingen

Ook wat hun persoonlijke situatie betreft, gaan de gezinnen ervan uit dat hun financiële mogelijkheden de komende twaalf maanden enigszins zullen verslechteren. De vrees dat er een nieuwe besparingsoperatie zit aan te komen om de overheidsbegroting in orde te brengen, is hieraan wellicht niet vreemd. Toch verwachten ze ietwat meer te zullen sparen.

 

Om het consumentenvertrouwen te peilen, voert de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.