Consumentenvertrouwen brokkelt verder af | RetailDetail

Consumentenvertrouwen brokkelt verder af

Consumentenvertrouwen brokkelt verder af

Het Belgische consumentenvertrouwen is in maart voor de derde opeenvolgende maand afgebrokkeld. Het zit nu weer onder het peil van een jaar geleden, al zat het in september en oktober 2015 nog dieper.

Economische toestand baart zorgen

Deze maand zakte de indicator van -5 naar -7 punten en zit daarmee onder de -6 punten die in maart 2015 werd genoteerd. De voorbije maanden was de situatie alleen minder gunstig in september en oktober 2015, toen de aanwijzer op -10 en -8 stond.

 

De terugval van de jongste maanden is het gevolg van de versomberde vooruitzichten voor de algemene economische situatie in België. Daarbij bestaat ook de vrees dat de werkloosheid de volgende twaalf maanden zal stijgen verder toegenomen, zij het in geringe mate.

 

Vrees voor besparingen en belastingen

Ook wat hun persoonlijke situatie betreft, gaan de gezinnen ervan uit dat hun financiële mogelijkheden de komende twaalf maanden enigszins zullen verslechteren. De vrees dat er een nieuwe besparingsoperatie zit aan te komen om de overheidsbegroting in orde te brengen, is hieraan wellicht niet vreemd. Toch verwachten ze ietwat meer te zullen sparen.

 

Om het consumentenvertrouwen te peilen, voert de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top