Consumentenvertrouwen brokkelt verder af | RetailDetail

Consumentenvertrouwen brokkelt verder af

Consumentenvertrouwen brokkelt verder af

Het Belgische consumentenvertrouwen is in april al voor de vierde opeenvolgende maand afgebrokkeld. Het zit nu op het peil van oktober 2015.

Minder gunstige financiële vooruitzichten

De verdere verzwakking van het consumentenvertrouwen in april is integraal toe te schrijven aan de minder gunstige vooruitzichten van de gezinnen inzake hun persoonlijke situatie. Zo verwachten ze dat hun financiële mogelijkheden de komende twaalf maanden zullen verslechteren en dat ze duidelijk minder kunnen sparen. De begrotingsmaatregelen binnen de federale regering zijn daaraan wellicht niet vreemd.

 

In de andere pijlers van het consumentenvertrouwen bewoog weinig. Zo zien de consumenten de economie nog steeds licht aantrekken en verwachten ze geen verslechtering van de werkloosheid.

 

Vooruitgang gaat weer verloren

De meting van het consumentenvertrouwen is gebaseerd op een enquête die de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij een wisselende steekproef van 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.

 

Globaal zakte de indicator in april van -7 punten naar -8 punten. In september vorig jaar stond de graadmeter nog op -10 punten om nadien aan een stelselmatige vooruitgang te beginnen en in december uit te komen op -3 punten. Sinds de jaarwende is er weer een continue verslechtering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.