Consumentenvertrouwen daalt in België voor het eerst in jaar

Consumentenvertrouwen daalt in België voor het eerst in jaar

Het Belgische consumentenvertrouwen is in maart 2014 teruggevallen, voor het eerst sinds april 2013. Vooral de bezorgdheid voor een stijging van de werkloosheid zorgde daarvoor.

Afdankingen eisen hun tol

De Nationale Bank van België ondervraagt elke maand 1.600 mensen over hoe ze de Belgische economie en hun persoonlijke situatie zien evolueren in het komende jaar. Hun antwoorden worden vervolgens omgezet in een globaal cijfer, dat deze maand zakte tot -8. Daarmee wordt elke verbetering sinds augustus 2013 weggeveegd.

 

De diverse aankondigingen van sluitingen en afdankingen was daaraan niet vreemd. Mede daardoor keek de consument ook minder rooskleurig aan tegenover de algemene economische toestand, en dat beïnvloedt ook weer hun persoonlijke situatie. Zo ziet men de komende twaalf maanden zowel de eigen financiële toestand als het spaarvermogen achteruit gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top