Consumentenvertrouwen daalt verder

Consumentenvertrouwen daalt verder

Het vertrouwen van de Nederlandse consument is er in maart 2016 verder op achteruit gegaan: er zijn nu vier procent meer pessimisten dan optimisten, blijkt uit de maandelijkse peiling van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Voor tweede maand negatief

Vorig jaar zag het er nog goed uit: sinds maart waren er immers meer Nederlanders met een positieve visie op de economische ontwikkelingen en de evolutie van hun financiële mogelijkheden dan mensen met een zwarte bril. Vorige maandsloeg de balans echter weer door in de andere richting met één procent meer pessimisten dan optimisten, en dat is deze maand verder verslechterd.

 

De verslechtering is het gevolg van een minder gunstig oordeel over het economisch klimaat, dat slechts gedeeltelijk kon worden opgevangen door een toename van de koopbereid. Dit laatste is het gevolg van een verbetering van het oordeel over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden. De consumenten vinden de tijd dan ook gunstiger voor het doen van grote aankopen.

 

Ondanks de terugval ligt het consumentenvertrouwen nog boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, met acht procent meer pessimisten dan optimisten. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27 procent meer optimisten), het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44 procent meer pessimisten).

 

Ongunstige ligging koopdagen trekt januariverkopen omlaag

Intussen blijkt niettemin dat in de detailhandel in januari 2016 minder omgezet werd dan in januari 2015. Zowel de winkels in voedings- en genotmiddelen als de winkels in non-food keken aan tegen een daling van hun verkopen. In de eerste categorie was er een terugloop met 2,5%, in de tweede met 2,3%. Het verkochte volume kromp met 2,5% nog iets sterker dan de omzet, in de voedingswinkels liep dat met 3% terug, in de niet-voeding met 3,6%. Alleen online is er wel flink meer omgezet.

 

Vooral de winkels in huishoudwaren en elektronica hebben in januari minder inkomsten behaald: de omzet van de winkels in huishoudwaren kromp met bijna 12%, de winkels in consumentenelektronica zetten ruim 5% minder om dan een jaar eerder. Ook de winkels in kleding en de doe-het-zelfzaken realiseerden minder, alleen de winkels in meubels en de drogisterijen boekten een bescheiden toename van hun omzetcijfer.

 

De globale daling in de omzet wordt echter toegeschreven aan een minder gunstige samenstelling van de koopdagen. Januari telde dit jaar een vrijdag minder en een zondag meer dan in 2015. Koopdaggecorrigeerd groeide de omzet van de detailhandel licht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top