Consumentenvertrouwen daalt verder | RetailDetail

Consumentenvertrouwen daalt verder

Consumentenvertrouwen daalt verder

Het vertrouwen van de Nederlandse consument is er in maart 2016 verder op achteruit gegaan: er zijn nu vier procent meer pessimisten dan optimisten, blijkt uit de maandelijkse peiling van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Voor tweede maand negatief

Vorig jaar zag het er nog goed uit: sinds maart waren er immers meer Nederlanders met een positieve visie op de economische ontwikkelingen en de evolutie van hun financiële mogelijkheden dan mensen met een zwarte bril. Vorige maandsloeg de balans echter weer door in de andere richting met één procent meer pessimisten dan optimisten, en dat is deze maand verder verslechterd.

 

De verslechtering is het gevolg van een minder gunstig oordeel over het economisch klimaat, dat slechts gedeeltelijk kon worden opgevangen door een toename van de koopbereid. Dit laatste is het gevolg van een verbetering van het oordeel over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden. De consumenten vinden de tijd dan ook gunstiger voor het doen van grote aankopen.

 

Ondanks de terugval ligt het consumentenvertrouwen nog boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, met acht procent meer pessimisten dan optimisten. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27 procent meer optimisten), het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44 procent meer pessimisten).

 

Ongunstige ligging koopdagen trekt januariverkopen omlaag

Intussen blijkt niettemin dat in de detailhandel in januari 2016 minder omgezet werd dan in januari 2015. Zowel de winkels in voedings- en genotmiddelen als de winkels in non-food keken aan tegen een daling van hun verkopen. In de eerste categorie was er een terugloop met 2,5%, in de tweede met 2,3%. Het verkochte volume kromp met 2,5% nog iets sterker dan de omzet, in de voedingswinkels liep dat met 3% terug, in de niet-voeding met 3,6%. Alleen online is er wel flink meer omgezet.

 

Vooral de winkels in huishoudwaren en elektronica hebben in januari minder inkomsten behaald: de omzet van de winkels in huishoudwaren kromp met bijna 12%, de winkels in consumentenelektronica zetten ruim 5% minder om dan een jaar eerder. Ook de winkels in kleding en de doe-het-zelfzaken realiseerden minder, alleen de winkels in meubels en de drogisterijen boekten een bescheiden toename van hun omzetcijfer.

 

De globale daling in de omzet wordt echter toegeschreven aan een minder gunstige samenstelling van de koopdagen. Januari telde dit jaar een vrijdag minder en een zondag meer dan in 2015. Koopdaggecorrigeerd groeide de omzet van de detailhandel licht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.