Consumentenvertrouwen daalt verder

Consumentenvertrouwen daalt verder

Het vertrouwen van de Nederlandse consument is er in maart 2016 verder op achteruit gegaan: er zijn nu vier procent meer pessimisten dan optimisten, blijkt uit de maandelijkse peiling van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Voor tweede maand negatief

Vorig jaar zag het er nog goed uit: sinds maart waren er immers meer Nederlanders met een positieve visie op de economische ontwikkelingen en de evolutie van hun financiële mogelijkheden dan mensen met een zwarte bril. Vorige maandsloeg de balans echter weer door in de andere richting met één procent meer pessimisten dan optimisten, en dat is deze maand verder verslechterd.

 

De verslechtering is het gevolg van een minder gunstig oordeel over het economisch klimaat, dat slechts gedeeltelijk kon worden opgevangen door een toename van de koopbereid. Dit laatste is het gevolg van een verbetering van het oordeel over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden. De consumenten vinden de tijd dan ook gunstiger voor het doen van grote aankopen.

 

Ondanks de terugval ligt het consumentenvertrouwen nog boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, met acht procent meer pessimisten dan optimisten. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27 procent meer optimisten), het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44 procent meer pessimisten).

 

Ongunstige ligging koopdagen trekt januariverkopen omlaag

Intussen blijkt niettemin dat in de detailhandel in januari 2016 minder omgezet werd dan in januari 2015. Zowel de winkels in voedings- en genotmiddelen als de winkels in non-food keken aan tegen een daling van hun verkopen. In de eerste categorie was er een terugloop met 2,5%, in de tweede met 2,3%. Het verkochte volume kromp met 2,5% nog iets sterker dan de omzet, in de voedingswinkels liep dat met 3% terug, in de niet-voeding met 3,6%. Alleen online is er wel flink meer omgezet.

 

Vooral de winkels in huishoudwaren en elektronica hebben in januari minder inkomsten behaald: de omzet van de winkels in huishoudwaren kromp met bijna 12%, de winkels in consumentenelektronica zetten ruim 5% minder om dan een jaar eerder. Ook de winkels in kleding en de doe-het-zelfzaken realiseerden minder, alleen de winkels in meubels en de drogisterijen boekten een bescheiden toename van hun omzetcijfer.

 

De globale daling in de omzet wordt echter toegeschreven aan een minder gunstige samenstelling van de koopdagen. Januari telde dit jaar een vrijdag minder en een zondag meer dan in 2015. Koopdaggecorrigeerd groeide de omzet van de detailhandel licht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top