Consumentenvertrouwen stabiliseert in mei | RetailDetail

Consumentenvertrouwen stabiliseert in mei

Consumentenvertrouwen stabiliseert in mei
http://www.shutterstock.com/pic-324297245/

Het Belgische consumentenvertrouwen kon zich in mei stabiliseren. De voorgaande vier maanden brokkelde het nog af om op het laagste peil sinds oktober 2015 te belanden.


Spaarvermogen houdt consumentenvertrouwen op peil

De stabilisering is het gevolg van uiteenlopende evoluties. Zo waren de consumenten deze maand pessimistischer over de economische toestand in het land en de evolutie van de werkloosheid. Daarentegen zagen ze hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarmogelijkheden verbeteren.

 

In april was de verdere verzwakking van het consumentenvertrouwen nog integraal toe te schrijven aan de minder gunstige vooruitzichten van de gezinnen inzake hun persoonlijke situatie. Zo verwachten ze dat hun financiële mogelijkheden de komende twaalf maanden enigszins zullen verslechteren. Bovendien denken ze duidelijk minder te kunnen sparen.

 

De nieuwsberichten over moeilijke begrotingsbesprekingen binnen de federale regering waren daaraan wellicht niet vreemd. Nu die zonder grote ingrepen verliepen, keerde de stemming op dit vlak.

 

Sinds nieuwjaar in het sukkelstraatje

De meting van het consumentenvertrouwen is gebaseerd op een enquête die de Nationale Bank maandelijks uitvoert bij een wisselende steekproef van 1.850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.


Globaal zit de indicator van de nationale bank nu op -8 punten. In september vorig jaar stond de graadmeter nog op -10 punten. Nadien was hij aan een stelselmatige vooruitgang begonnen, om in december uit te monden in een stand van -3 punten. Nadien trad weer een verslechtering in.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.