Consumentenvertrouwen stabiliseert in mei | RetailDetail

Consumentenvertrouwen stabiliseert in mei

Consumentenvertrouwen stabiliseert in mei
http://www.shutterstock.com/pic-324297245/

Het Belgische consumentenvertrouwen kon zich in mei stabiliseren. De voorgaande vier maanden brokkelde het nog af om op het laagste peil sinds oktober 2015 te belanden.


Spaarvermogen houdt consumentenvertrouwen op peil

De stabilisering is het gevolg van uiteenlopende evoluties. Zo waren de consumenten deze maand pessimistischer over de economische toestand in het land en de evolutie van de werkloosheid. Daarentegen zagen ze hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarmogelijkheden verbeteren.

 

In april was de verdere verzwakking van het consumentenvertrouwen nog integraal toe te schrijven aan de minder gunstige vooruitzichten van de gezinnen inzake hun persoonlijke situatie. Zo verwachten ze dat hun financiële mogelijkheden de komende twaalf maanden enigszins zullen verslechteren. Bovendien denken ze duidelijk minder te kunnen sparen.

 

De nieuwsberichten over moeilijke begrotingsbesprekingen binnen de federale regering waren daaraan wellicht niet vreemd. Nu die zonder grote ingrepen verliepen, keerde de stemming op dit vlak.

 

Sinds nieuwjaar in het sukkelstraatje

De meting van het consumentenvertrouwen is gebaseerd op een enquête die de Nationale Bank maandelijks uitvoert bij een wisselende steekproef van 1.850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.


Globaal zit de indicator van de nationale bank nu op -8 punten. In september vorig jaar stond de graadmeter nog op -10 punten. Nadien was hij aan een stelselmatige vooruitgang begonnen, om in december uit te monden in een stand van -3 punten. Nadien trad weer een verslechtering in.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.