Consumentenvertrouwen stabiliseert in mei | RetailDetail

Consumentenvertrouwen stabiliseert in mei

Consumentenvertrouwen stabiliseert in mei
http://www.shutterstock.com/pic-324297245/

Het Belgische consumentenvertrouwen kon zich in mei stabiliseren. De voorgaande vier maanden brokkelde het nog af om op het laagste peil sinds oktober 2015 te belanden.


Spaarvermogen houdt consumentenvertrouwen op peil

De stabilisering is het gevolg van uiteenlopende evoluties. Zo waren de consumenten deze maand pessimistischer over de economische toestand in het land en de evolutie van de werkloosheid. Daarentegen zagen ze hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarmogelijkheden verbeteren.

 

In april was de verdere verzwakking van het consumentenvertrouwen nog integraal toe te schrijven aan de minder gunstige vooruitzichten van de gezinnen inzake hun persoonlijke situatie. Zo verwachten ze dat hun financiële mogelijkheden de komende twaalf maanden enigszins zullen verslechteren. Bovendien denken ze duidelijk minder te kunnen sparen.

 

De nieuwsberichten over moeilijke begrotingsbesprekingen binnen de federale regering waren daaraan wellicht niet vreemd. Nu die zonder grote ingrepen verliepen, keerde de stemming op dit vlak.

 

Sinds nieuwjaar in het sukkelstraatje

De meting van het consumentenvertrouwen is gebaseerd op een enquête die de Nationale Bank maandelijks uitvoert bij een wisselende steekproef van 1.850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.


Globaal zit de indicator van de nationale bank nu op -8 punten. In september vorig jaar stond de graadmeter nog op -10 punten. Nadien was hij aan een stelselmatige vooruitgang begonnen, om in december uit te monden in een stand van -3 punten. Nadien trad weer een verslechtering in.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top