Consumentenvertrouwen verbetert licht in augustus

Consumentenvertrouwen verbetert licht in augustus

Het Nederlandse consumentenvertrouwen is er in augustus 2016 licht op vooruitgegaan, nadat er in juli nog een scherpe daling werd vastgesteld. Dat komt vooral omdat de consumenten positiever zijn geworden over het economische klimaat.

Optimisten blijven pessimisten domineren

In juli kende de barometer van het consumentenvertrouwen, die maandelijks door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt opgesteld, nog een terugval van 5 punten naar 1 punt. Dat betekent dat er nog slechts 1 procent meer optimisten dan pessimisten waren. De daling werd toegeschreven aan de vrees voor de gevolgen van de Brexit.

 

In augustus ebde de vrees wat weg en veerde de barometer op van 1 punt naar 2 punten: de optimisten domineren dus de pessimisten met 2 procent. Dat is ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, dat op -8 punten of een ruime dominantie van de pessimisten staat. In april 2000 bereikte het consumentenvertrouwen zijn hoogste stand ooit (+27), het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).

 

De vooruitgang is het gevolg van gunstigere vooruitzichten voor de algemene economische situatie in het komende jaar. Het oordeel over de voorbije twaalf maanden veranderde niet. Daardoor vinden de consumenten de tijd ook gunstiger voor het doen van grote aankopen. Toch blijkt dat de consumenten in juni 0,8% meer geld uitgaven dan in dezelfde maand vorig jaar. Vooral duurzame goederen en diensten zoals woninginrichting en huishoudelijke apparaten lagen beter in de markt. Aan voedings- en genotsmiddelen werd dan weer minder besteed.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top