Consumentenvertrouwen voor het eerst omhoog in 2016 | RetailDetail

Consumentenvertrouwen voor het eerst omhoog in 2016

Consumentenvertrouwen voor het eerst omhoog in 2016

De afkalving van het Belgische consumentenvertrouwen is gestopt: voor het eerst in zeven maanden tekende de Nationale Bank een verbetering op. De vooruitgang is vooral het gevolg van minder pessimistische vooruitzichten inzake werkloosheid.

Negatieve reeks wordt afgebroken

Globaal zit de indicator van de nationale bank nu op -6 punten, tegenover -8 in mei. Dat was meteen het laagste peil sinds oktober 2015. De versteviging van het consumentenvertrouwen is voornamelijk toe te schrijven aan minder pessimistische vooruitzichten van de consumenten ten aanzien van de werkloosheid in België. Voorts verwachten de Belgen ook een lichte verbetering van hun financiële mogelijkheden. Daar tegenover staat dan weer dat ze verwachten aanzienlijk minder te kunnen sparen.

 

De meting van het consumentenvertrouwen is gebaseerd op een enquête die de Nationale Bank maandelijks afneemt bij een wisselend panel van 1.850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.