Consumentenvertrouwen weer onder nul | RetailDetail

Consumentenvertrouwen weer onder nul

Consumentenvertrouwen weer onder nul

Het vertrouwen in een mooie toekomst is verdwenen in Nederland. Het aantal consumenten met een donkere bril is voor het eerst sinds maart 2015 weer groter dan het aantal mensen met een positieve visie.

 

Pessimisten halen de bovenhand​

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) peilt elke maand naar het vertrouwen bij de Nederlandse consument. Het vraagt daarbij naar hun visie over het algemene economische klimaat, alsook over hun financiële mogelijkheden en hun bereidheid om aankopen te doen. Daarbij worden de positivisten tegenover de negativisten gezet.

 

Globaal waren er in januari nog 4 procent meer optimisten dan pessimisten. In februari kenterde dat echter, met 1 procent meer pessimisten dan optimisten. Zowel het oordeel over het algemene economische klimaat als de koopbereidheid verslechterden. Een tegenvallende verwachting over de evolutie van de persoonlijke financiële situatie in de komende twaalf maanden zet de consumenten er allicht niet toe aan om grotere aankopen te overwegen.


Maar ondanks de terugval ligt het consumentenvertrouwen nog boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, dat op -8 punten staat en dus op 8 procent meer pessimisten dan optimisten staat. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27 procent meer optimisten). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44 procent meer pessimisten).


Kleinste stijging van uitgaven

Intussen blijkt ook dat de consumenten in december 2015 maar 0,6 procent meer hebben uitgegeven dan in december 2014. Dat is de laagste stijging van de consumptie in 2015. Al moeten hier geen grote conclusies aan worden verbonden. De grote boosdoener was de verkoop van gas, die 6 procent lager uitkwam - iets waaraan het goede weer debet was.

 

De consumenten hebben wel meer besteed aan kleding, woninginrichting, huishoudelijke apparaten en vooral auto’s. De aankopen van duurzame goederen lagen ruim 4 procent hoger dan een jaar eerder. Aan voedings- en genotmiddelen hebben consumenten 1 procent meer uitgegeven. Ook hebben ze ruim 1 procent meer besteed aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit. Globaal hebben de consumenten in de detailhandel in december 3 procent meer uitgegeven dan een jaar eerder.

 

Minder goede evolutie

Volgens de consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens sedertdien echter verslechterd. Dat komt vooral doordat consumenten negatiever zijn over hun toekomstige financiële situatie en de toename van de koerswaarde van Nederlandse aandelen op jaarbasis kleiner is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie tegen de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Back to top