Contactloze betalingen blijven in opmars

Contactloze betalingen blijven in opmars

Uit onderzoek van MasterCard blijkt dat steeds meer Europeanen kleine aankopen contactloos betalen. Zo werd in 2015 de grens van 1 miljard contactloze betalingen doorbroken. Dat is een stijging van 150 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

4 miljoen locaties

MasterCard stelt dat in het vierde kwartaal van 2015 13 procent van alle in-store transacties, die door MasterCard werden verwerkt, contacloos waren. Het aantal uitgegeven contactloze kaarten en toestellen van MasterCard is ook met 50 procent gestegen.

 

In Europa zijn er in meer dan tien landen meer dan 5 miljoen contactloze MasterCard-kaarten in omloop. Wereldwijd kunnen die al in 74 landen gebruikt worden, waaronder sinds kort ook Estland en IJsland. Alles samen kan er contactloos betaald worden op meer dan 4 miljoen locaties. Dat is een stijging van 72 procent ten opzichte van 2014.

 

"De opkomst van contactloos betalen is fantastisch, net als de mogelijkheden die deze trend biedt voor retailers. Onderzoek heeft aangetoond dat in Europa ongeveer 48 procent van de dagelijkse aankopen onder de 25 euro liggen. In Nederland en het Verenigd Koninkrijk is dit percentage nog hoger met respectievelijk 55 procent en 59 procent”, zegt Chris Kangas, hoofd van contactloze betalingen Europa bij MasterCard.

 

Koploper in Europa is Tsjechië, waar in 2015 77 procent van alle in-store transacties die door MasterCard werden verwerkt contactloos waren. Ook Polen (55 procent), Hongarije (40 procent) en Nederland (9 procent) doen het goed op dat vlak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Voor die zogeheten ‘smart ads’ putten de initiatiefnemers o.a. uit de aankoophistorieken via de klantenkaarten van grote ketens.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Back to top