Contactloze betalingen blijven in opmars | RetailDetail

Contactloze betalingen blijven in opmars

Contactloze betalingen blijven in opmars

Uit onderzoek van MasterCard blijkt dat steeds meer Europeanen kleine aankopen contactloos betalen. Zo werd in 2015 de grens van 1 miljard contactloze betalingen doorbroken. Dat is een stijging van 150 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

4 miljoen locaties

MasterCard stelt dat in het vierde kwartaal van 2015 13 procent van alle in-store transacties, die door MasterCard werden verwerkt, contacloos waren. Het aantal uitgegeven contactloze kaarten en toestellen van MasterCard is ook met 50 procent gestegen.

 

In Europa zijn er in meer dan tien landen meer dan 5 miljoen contactloze MasterCard-kaarten in omloop. Wereldwijd kunnen die al in 74 landen gebruikt worden, waaronder sinds kort ook Estland en IJsland. Alles samen kan er contactloos betaald worden op meer dan 4 miljoen locaties. Dat is een stijging van 72 procent ten opzichte van 2014.

 

"De opkomst van contactloos betalen is fantastisch, net als de mogelijkheden die deze trend biedt voor retailers. Onderzoek heeft aangetoond dat in Europa ongeveer 48 procent van de dagelijkse aankopen onder de 25 euro liggen. In Nederland en het Verenigd Koninkrijk is dit percentage nog hoger met respectievelijk 55 procent en 59 procent”, zegt Chris Kangas, hoofd van contactloze betalingen Europa bij MasterCard.

 

Koploper in Europa is Tsjechië, waar in 2015 77 procent van alle in-store transacties die door MasterCard werden verwerkt contactloos waren. Ook Polen (55 procent), Hongarije (40 procent) en Nederland (9 procent) doen het goed op dat vlak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow. Een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.