Dalende marges doen herstel handel in 2015 teniet

Dalende marges doen herstel handel in 2015 teniet
http://www.shutterstock.com/nl/pic-333722087/

In 2015 was er volgens Comeos sprake van een licht herstel in de handel, maar de dalende marges hebben er voor gezorgd dat de sector daar niet optimaal van heeft kunnen profiteren. Die marges zijn op tien jaar gehalveerd.

Grote leegstand

“De algemene economische indicatoren zijn voorzichtig positief”, zegt Dominique Michel, ceo van Comeos. “Er is een lichte economische groei (1,4%), zowel de consumptie (1,5%) als het beschikbare gezinsinkomen (0,9%) stijgen licht en ook het consumentenvertrouwen steeg. Maar de handel heeft daar vorig jaar niet volop kunnen van profiteren.”

 

In 2006 was de gemiddelde marge in de sector nog 3 procent, maar daar bleef eind 2015 slechts 1,5 procent van over. Binnen de foodsector steeg de omzet dan weer wel, maar het verkochte volume bleef vrijwel stabiel. Het grootste deel van de omzetstijging was dan ook toe te schrijven aan prijsstijgingen.

 

Michel is vooral bezorgd over de dalende marges, die het moeilijk maken om in de toekomst nog te investeren, uit te breiden, mensen aan te werven of te innoveren. “En onze sector moet het bij uitstek van innovatie hebben.”

 

Andere belangrijke trends zijn de opmars van de huismerken, die nu al goed zijn voor 36,1 procent van de omzet, en de omzetdaling bij de hard discounters. “De kleinere buurtsupers lijken hun negatieve spiraal wat te kunnen afremmen.”

 

Ook de winkelleegstand is volgens Comeos zorgwekkend. Die ligt momenteel al op 9,4 procent. Belangrijkste factoren daar zijn de stadsvlucht van handelaars en de opmars van de online verkoop. Voornamelijk kleine winkelpanden blijven leegstaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top