Lange wachtrijen aan de kassa vermijden? Met Google Maps kan het

Dankzij Google Maps lange wachtrijen aan de kassa vermijden?

Dankzij Google Maps lange wachtrijen aan de kassa vermijden?
Shutterstock

Google voegt vanaf 23 november een nieuwe mogelijkheid toe aan zijn Maps-app: gebruikers kunnen vanaf dan beter inschatten hoeveel tijd ze aan de kassa zullen doorbrengen.

Klant wil vier minuten wachten

Lange wachtrijen aan de kassa zijn voor de meeste winkels een tweesnijdend zwaard: enerzijds beloven die rijen rinkelende omzetten, maar anderzijds wordt de klant er zelden vrolijk van. Een viertal minuten, zoveel tijd heeft de gemiddelde shopper over voor zijn aankoop. Duurt het wachten veel langer, dan laten we de winkelkar al eens staan, komen we niet of niet meer op hetzelfde tijdstip terug naar de winkel.

 

Net voor het begin van de drukke decembermaand voegt Google daarom nieuwe informatie toe aan zijn Maps-app: op basis van data uit crowdsourcing (in dit geval anoniem verzamelde locatiegegevens) kunnen klanten beslissen wanneer ze best nog even de supermarkt binnenwippen. Of wanneer beter niét.

 

Google richt zich met deze nieuwe functionaliteit ook en vooral tot de winkeliers, die ze ten gelde kunnen maken met een betere spreiding van het aantal klanten doorheen de dag. Uiteraard bestaat het risico dan wel dat klanten onbedoeld naar de concurrentie gestuurd worden, waar de wachtrij op dat moment korter is.

 

Ook op restaurant

De klant te vriend houden, ook aan de kassa, blijkt niet eenvoudig. Winkels wereldwijd experimenteren met kalmerende geuren, muziek en videoschermen aan de kassa om de klant goedgestemd te laten aanschuiven. Supermarktketen Carrefour voerde begin dit jaar nog de unieke wachtrij in al zijn hypermarkten in: klanten schuiven in één enkele rij aan tot ze doorverwezen worden naar de eerstvolgende vrije kassa. Het systeem wordt er door acht op de tien klanten positief onthaald, maar concurrenten Colruyt en Delhaize voerden het al snel terug af.

 

De kassawachttijd is vanaf Thanksgiving (dit jaar op 23 november) beschikbaar op Google Maps. Behalve kortere wachttijden in de supermarkt zal de app overigens ook toelaten om de gemiddelde wachttijd in restaurants en eetgelegenheden in te schatten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.