De fysieke winkel digitaliseert aan hoog tempo | RetailDetail

De fysieke winkel digitaliseert aan hoog tempo

De fysieke winkel digitaliseert aan hoog tempo
Foto's: Messe Düsseldorf/ctillmann

Alles is geconnecteerd in de winkel van morgen en de kassa is gedoemd te verdwijnen, maar robots nemen de zaak voorlopig niet over. Dat alles bleek deze week op de retailtechnologiebeurs EuroCis in Düsseldorf.

 

Weg met de kassa

De kassaloze winkel is de heilige graal van de retail. Sinds de lancering van Amazon Go is iedereen koortsachtig op zoek naar een naadloze winkelervaring die het pijnlijke betaalmoment elimineert, maar voorlopig komt niemand in de buurt. Aan traditionele selfscanoplossingen geen gebrek, aan quickscan toestellen evenmin, maar naadloos is nog wat anders.

 

Een traditionelere oplossing om het afrekenproces te versnellen zien we bij Itab: dankzij automatisch 360° scannen mét gewichtscontrole hoeft een kassamedewerker nog maar weinig handelingen uit te voeren en volstaat één persoon om twee checkouts te bedienen. Verschillende aanbieders hebben ‘scan & pay’ smartphoneapps in de aanbieding waarmee shoppers zelf aan de slag kunnen. De oplossing van FutureProof Retail, die binnenkort bij Spar Colruyt Group debuteert, zou tot nu toe wel eens de meest voldragen kunnen zijn: daarover elders meer.

 

Niet scannen, maar herkennen

Om het zelfscanproces aan kassa's te vergemakkelijken, te versnellen én fraudebestendig te houden, voegen enkele fabrikanten beeldherkenning toe aan het traditionele scannen. Zo kunnen ook verse producten en gewichtsartikelen (die geen streepjescode dragen) herkend worden. Dat werkt steeds beter: de automatische kassa Ezigo van Datalogic werkt met vijf camera’s en herkent tot vijf producten tegelijk.

 

De nieuwste zelfscankassa's van NCR maken gebruik van kunstmatige intelligentie om (verse) producten te herkennen aan de hand van kleur, vorm, grootte en gewicht. Het zelflerend systeem wordt accurater naarmate het vaker gebruikt wordt. Ook Supersmart maakt gebruik van ‘deep learning’-algoritmes om producten te herkennen, zodat een mandje of karretje in één keer kan worden afgerekend.

 

Digitale labels worden onmisbaar

Elektronische schaplabels (ESL) breken nu écht door, in alle sectoren. Er is geen ontkomen aan: retailers zijn gewoon verplicht om te investeren in digitale prijskaartjes, aangezien de prijstransparantie nu haast compleet is. De nieuwe generatie schaplabels doet echter meer dan snel prijzen aanpassen. Ze bevatten extra informatie voor zowel de winkelmedewerkers (voorraad, logistieke gegevens) als shoppers (productinfo, links naar filmpjes…).

 

De geconnecteerde winkel

Camera’s die gender, leeftijd en zelfs emoties herkennen, EAS-poortjes die data verzamelen, sensoren die heatmaps genereren of wachtrijen monitoren, apps die de conversie meten, tools die feedback verzamelen… de middelen voor instoreanalyses beginnen stilaan een beetje in de buurt te komen van die van webshops. Checkpoint verbindt beveiligingspoortjes via bluetooth met een cloudplatform met IoT-sensoren, Axis verbindt alle winkelsystemen (tot intelligente audio toe) om conversie-analyse mogelijk te maken, Xplace digitaliseert alle 'touchpoints' in de winkel om relevante inhoud en gerichte promoties mogelijk te maken, Wanzl voorziet winkelkarretjes van RFID-tags zodat retailers voortdurend de bewegingen en de verblijftijden in kaart hebben en geen muntsysteem meer nodig hebben…

 

Kan technologie ook de shoppers verrassen? Wat te denken van digitaal advies op maat? De interactieve promotionele terminals van Sensape stemmen promoties af op leeftijd, geslacht en humeur van de shopper. De aanraakschermen van Curvetips geven gepersonaliseerd stijladvies op basis van klantvoorkeuren. Steeds meer aanbieders ontwikkelen AR- en VR-toepassingen en integreren spraakassistenten, hetzij van derde partijen (zoals Alexa van Amazon) hetzij zelf ontwikkelde (zoals Olivia van Culios, een partner van Toshiba).

 

Robots overal?

Er liepen flink wat robots door de gangpaden in Düsseldorf. De autonome Stockbot doorkruist de winkel, controleert de schapvoorraden op basis van RFID en cameratechnologie en genereert heatmaps. Tory, de robot van MetraLabs, kan de inventaris opmaken op basis van RFID technologie, detecteert voorraadonderbrekingen en kan ook fungeren als assistent om klanten wegwijs te maken in de winkel.

 

Paul, de servicerobot van Online AG, kan dan weer informatie geven over producten en assortimenten: hij loopt bij wijze van test al rond bij Saturn. Ook de bekende humanoïde robot Pepper van SoftBank Robotics was met verschillende exemplaren vertegenwoordigd: hij wordt geacht om te kunnen reageren op menselijke emoties, maar fungeert toch vooral als een attractie die de klanten begroet en de weg toont (al verzamelt hij ook data). Goeie winkelverkopers hoeven voorlopig niet voor hun job te vrezen. Kassamedewerkers daarentegen…

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen.