Is de krantenwinkel van de toekomst een buurtwinkel?

België telt steeds minder krantenwinkels. Die evolutie is al jarenlang gaande en wordt nogmaals bevestigd door nieuwe statistieken van de overheid. Dagbladhandelaars die wel blijven bestaan, vormen zich steeds meer om tot heuse buurtwinkels. 

 

Elke week drie krantenwinkels minder

Uit nieuwe statistieken van de FOD Economie blijkt dat het aantal krantenwinkels in België in tien jaar tijd met een kwart is verminderd: van 4.219 in 2008 naar 3.095 in 2017. In de loop van de jaren werd de achteruitgang ook steeds dramatischer. Zo deden tussen 2016 en 2017 bijna drie dagbladhandelaars per week de boeken dicht. 

 

Oorzaken voor de sluitingen zijn de dalende tabaksverkoop en de digitalisering van zowel kranten en tijdschriften als loterijproducten en kansspelen. “Er zijn weinig andere handelsactiviteiten die de afgelopen jaren even rake klappen kregen”, aldus Christine Mattheeuws, voorzitter van zelfstandigenorganisatie NSZ, in De Morgen.

 

Toekomst als buurtwinkel 3.0

Toch zijn er manieren om de kaalslag te overleven, menen zowel NSZ als de collega’s van Unizo. Waar NSZ vooral een toekomst weggelegd ziet als afhaalpunten voor online bestelde pakketjes – zij het mits voldoende vergoeding voor die rol – loopt bij Unizo het project ‘buurtwinkel 3.0’. De ondernemersorganisatie ziet dat ruim 10% van de Vlaamse krantenwinkels zich heeft omgevormd tot meer algemene buurtwinkels, en wil ook anderen overtuigen om hetzelfde te doen.

 

In die kleine buurtwinkels kunnen klanten ook terecht voor “diensten die niks met kranten te maken hebben”, zoals “pasfoto's, refurbished iPhones, wenskaarten, droogkuis, speelgoed, allerlei kantoormateriaal” of nog “het vervangen van horlogebatterijen”, zoals winkeluitbater Tom Houben over zijn krantenwinkel in Wilsele-Putkapel vertelt aan VRT. 

 

Centraal in de shop staat depannage: “Speelgoed vinden we belangrijk omdat we een buurtwinkel zijn waar mensen voor het gemak snel nog een depannage gaan halen voor een verjaardagsfeestje ofzo. Dus we hebben van alles wat.” Het is een noodzakelijke omschakeling, meent Luc Ardies van Unizo, want de klassieke categorieën “brengen geen omzet en geen winst meer mee”.