De Kringwinkel zet in 2016 groei verder | RetailDetail

De Kringwinkel zette in 2016 groei verder

De Kringwinkel zette in 2016 groei verder

Ook in 2016 wist De Kringwinkel zijn groei verder te zetten, met de opening van vijf nieuwe winkels en een stijging in het aantal klanten. Ook het inzamelen van spullen verloopt steeds vlotter.

7 procent meer omzet

De vijf nieuwe winkels brengen het totaal momenteel op 135 vestigingen, die samen 72.900 ton goederen inzamelden. Dat is 6,6% meer dan een jaar eerder. Ook andere cijfertjes gingen erop vooruit: het aantal transacties groeide met 7,6% naar 5,8 miljoen en de totale omzet ging er met 6,7% op vooruit naar 51,4 miljoen euro. Ondertussen zegt vier op de tien Vlamingen wel eens tweedehands te kopen. De populairste productcategorieën zijn daarbij, op basis van omzet, textiel (39%), meubelen (20%) en huisraad (19%).

 

De Kringwinkel wil die groei ook de komende jaren blijven verderzetten, want het ziet nog veel potentieel. Meer winkels vereisen echter ook meer werknemers, waarbij De Kringwinkel vooral mikt op sociale tewerkstelling. “De groei in tewerkstelling is maar heel beperkt en is voornamelijk toe te schrijven aan extra mensen in het Artikel 60-statuut, vrijwilligers en arbeidszorgmedewerkers. Dit zijn veelal tijdelijke krachten, die ook goede begeleiding nodig hebben. Het aantal begeleiders is echter achteruit gegaan. Dat maakt het niet altijd evident om onze winkels te runnen. We zouden nog veel meer kunnen groeien, indien we meer mensen hadden om de instroom van goederen nog beter te kunnen verwerken”, aldus Marleen Vos, algemeen directeur bij KOMOSIE, de vzw achter De Kringwinkel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).