De Kringwinkel zette in 2016 groei verder

De Kringwinkel zette in 2016 groei verder

Ook in 2016 wist De Kringwinkel zijn groei verder te zetten, met de opening van vijf nieuwe winkels en een stijging in het aantal klanten. Ook het inzamelen van spullen verloopt steeds vlotter.

7 procent meer omzet

De vijf nieuwe winkels brengen het totaal momenteel op 135 vestigingen, die samen 72.900 ton goederen inzamelden. Dat is 6,6% meer dan een jaar eerder. Ook andere cijfertjes gingen erop vooruit: het aantal transacties groeide met 7,6% naar 5,8 miljoen en de totale omzet ging er met 6,7% op vooruit naar 51,4 miljoen euro. Ondertussen zegt vier op de tien Vlamingen wel eens tweedehands te kopen. De populairste productcategorieën zijn daarbij, op basis van omzet, textiel (39%), meubelen (20%) en huisraad (19%).

 

De Kringwinkel wil die groei ook de komende jaren blijven verderzetten, want het ziet nog veel potentieel. Meer winkels vereisen echter ook meer werknemers, waarbij De Kringwinkel vooral mikt op sociale tewerkstelling. “De groei in tewerkstelling is maar heel beperkt en is voornamelijk toe te schrijven aan extra mensen in het Artikel 60-statuut, vrijwilligers en arbeidszorgmedewerkers. Dit zijn veelal tijdelijke krachten, die ook goede begeleiding nodig hebben. Het aantal begeleiders is echter achteruit gegaan. Dat maakt het niet altijd evident om onze winkels te runnen. We zouden nog veel meer kunnen groeien, indien we meer mensen hadden om de instroom van goederen nog beter te kunnen verwerken”, aldus Marleen Vos, algemeen directeur bij KOMOSIE, de vzw achter De Kringwinkel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top