De Kringwinkel zette in 2016 groei verder

De Kringwinkel zette in 2016 groei verder

Ook in 2016 wist De Kringwinkel zijn groei verder te zetten, met de opening van vijf nieuwe winkels en een stijging in het aantal klanten. Ook het inzamelen van spullen verloopt steeds vlotter.

7 procent meer omzet

De vijf nieuwe winkels brengen het totaal momenteel op 135 vestigingen, die samen 72.900 ton goederen inzamelden. Dat is 6,6% meer dan een jaar eerder. Ook andere cijfertjes gingen erop vooruit: het aantal transacties groeide met 7,6% naar 5,8 miljoen en de totale omzet ging er met 6,7% op vooruit naar 51,4 miljoen euro. Ondertussen zegt vier op de tien Vlamingen wel eens tweedehands te kopen. De populairste productcategorieën zijn daarbij, op basis van omzet, textiel (39%), meubelen (20%) en huisraad (19%).

 

De Kringwinkel wil die groei ook de komende jaren blijven verderzetten, want het ziet nog veel potentieel. Meer winkels vereisen echter ook meer werknemers, waarbij De Kringwinkel vooral mikt op sociale tewerkstelling. “De groei in tewerkstelling is maar heel beperkt en is voornamelijk toe te schrijven aan extra mensen in het Artikel 60-statuut, vrijwilligers en arbeidszorgmedewerkers. Dit zijn veelal tijdelijke krachten, die ook goede begeleiding nodig hebben. Het aantal begeleiders is echter achteruit gegaan. Dat maakt het niet altijd evident om onze winkels te runnen. We zouden nog veel meer kunnen groeien, indien we meer mensen hadden om de instroom van goederen nog beter te kunnen verwerken”, aldus Marleen Vos, algemeen directeur bij KOMOSIE, de vzw achter De Kringwinkel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Kingfisher ziet omzet weer dalen

17/08/2017

Doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft er opnieuw een zwak kwartaal opzitten: de Brits-Franse groep heeft op beide thuismarkten te maken met een terugval en daarnaast weegt het herstructureringsplan op de resultaten.

Back to top