De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek | RetailDetail

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek
Foto RetailDetail

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Verrassend assortiment

Licentie-artikelen gebaseerd op games, (teken)films, tv-series of muziek vormen een snelgroeiende markt, maar er was nog geen retailer die zich uitsluitend specialiseerde in de verkoop van merchandisingartikelen, zegt Yannick Van Autreve, franchisemanager bij Bem’s, groothandel in videogames en -accessoires en sinds enkele jaren voortrekker in de distributie van merchandisingartikelen. Omdat de gamingmarkt wat onder druk staat door online aankopen en downloads, ging het familiebedrijf op zoek naar diversificatie en besloot het een specifiek winkelconcept te ontwikkelen rond de interessante license merchandising markt.

 

Een bezoekje aan de winkel in Genk (Shopping 1) leert ons dat je het zo gek niet kan bedenken of je vindt het bij Shop For Geek. Het assortiment gaat van decoratie-artikelen over mode en accessoires tot spelletjes en figuurtjes: een wafelijzer van Star Wars, een Spiderman-hoodie, poppetjes van alle mogelijke tekenfilm- en televisiehelden… of dè hype van het moment: bobbleheads, grappige popjes met grote hoofden, gebaseerd op filmhelden of stripfiguren. 

 

Tien winkels

Wie is de initiatiefnemer precies? “Bem’s belevert alle types retailers, maar een grote meerderheid van onze business realiseren we bij onafhankelijke ondernemers. Daar ligt onze sterkte. Zij kunnen bij ons via een online bestelmodule ook kleine orders plaatsen uit onze grote voorraad. We hebben zo’n 350 à 400 actieve klanten. Die staan voor een 20 à 25 miljoen omzet, die we realiseren met een vrij bescheiden en enthousiaste equipe. Dat is mogelijk omdat we de laatste jaren sterk inzetten op IT-ontwikkeling”, aldus Van Autreve.

 

“We volgen de evoluties in de retail op de voet en we zagen het koopgedrag van de consumenten de afgelopen jaren veranderen. Na een marktstudie begrepen we dat een gespecialiseerd winkelconcept voor deze markt ontbreekt. Daarom hebben we Shop For Geek opgezet. We vonden al snel enkele geschikte partners. De eerste winkel opende zes maand geleden in Waver, vlakbij ons hoofdkantoor, daarna volgde Genk. Die ondernemer heeft intussen een tweede verkooppunt geopend, hij is helemaal overtuigd. Momenteel hebben we al tien winkels, die allemaal worden uitgebaat door zelfstandige ondernemers.”

 

Hoge rotatie

Shop For Geek wil een duurzaam en rendabel franchisingverhaal zijn en is nu actief op zoek naar franchisepartners die hun eigen verkooppunt willen openen. “De eerste winkels halen heel mooie rendementen. We ondersteunen ondernemers onder meer met een kassasysteem en assortimentsadvies. We gaan ver in automatisering, met als bijkomende mogelijkheid een analyse van verkoopstatistieken en advies rond trends die we snel oppikken. We voelen perfect aan wat er in de markt leeft en we houden de hypes scherp in het oog: filmreleases zoals Star Wars, Harry Potter of Disney, bijvoorbeeld.”

 

De winkels voeren een assortiment van ongeveer 3.000 referenties, de grote vestigingen gaan tot 5.000 verschillende sku’s. Via aanraakschermen in de winkels krijgen klanten toegang tot een veel groter aanbod van wel 20.000 referenties. De keten heeft ook een app met een getrouwheidsprogramma.

 

“We verkopen enkel officiële licensed producten. Die behouden hun waarde of stijgen zelfs. Vaak hebben onze winkels maar één stuk per artikel in huis. De rotatiesnelheid is hoog. Bem’s neemt het stockrisico op zich. Ze kunnen snel bijbestellen, we leveren binnen de 24 uur vanaf een franco bedrag van 200 euro. De verkoopprijzen in de winkel variëren van pakweg 2,99 euro tot 1600 euro. Door onze goede contacten met de fabrikanten kunnen we vaak exclusiviteiten aanbieden.” Er is ook een webshop, maar die wordt door consumenten vooral gebruikt als reservatieplatform, waarna ze de producten toch gaan kopen in de winkel – en de omzet is dan uiteraard voor de winkelier.

 

Toegankelijk concept

Het winkelconcept heeft Shop For Geek vooral toegankelijk willen houden. Enerzijds voor de ondernemers: met een winkel van 100 m² kun je al van start vanaf 50.000 euro voor het meubilair en de collectie. Ook voor de klanten is het een laagdrempelig concept: “We opteren voor ruime en heldere winkels met belevingseilanden die voortdurend veranderen in functie van de hypes van het moment. Bij elk bezoek ziet de winkel er weer anders uit. Dat doet mensen terugkeren.” Consumenten brengen dan ook relatief veel tijd door in de winkels. De funfactor ligt hoog, het is een levendig, dynamisch concept dat niet enkel mikt op de hardcore ‘geeks’.

 

“We bereiken fans en verzamelaars, gepassioneerde mensen. Maar ook passanten op zoek naar een origineel cadeau. Ons publiek is wel redelijk veeleisend: hebben we 400 figuurtjes, dan willen zij precies dat 401ste… Maar je moet hier ook met je schoonmoeder kunnen komen, bij wijze van spreken. Dat merk je aan ons kleurrijke logo, dat zowel een mannelijk als een vrouwelijk personage toont. We zijn er voor jong en oud, man en vrouw.”

 

Pioniersrol

De ideale ligging heeft dus wel wat passage, maar het belangrijkst is toch een ondernemer die zijn lokale markt door en door kent. Bereikbaarheid en de nabijheid van scholen en studenten zijn een bijkomende troef. “In Fosses-la-Ville, tussen Namen en Charleroi, zitten we in een succesvol retailpark. In Heist-op-den-Berg werken we dan weer met een lokale ondernemer die zijn markt perfect bespeelt.”

 

Hoe het staat met de expansieplannen? “In België lopen heel wat gesprekken. Onder andere Antwerpen, Gent en Brussel zitten in de pijplijn. De eerste Franse winkel opent nog dit jaar in Troyes. Nederland is heel concreet: we denken er vijf tot tien nieuwe winkels te openen in 2018. Ook in Duitsland lopen contacten. We staan aan de vooravond van de ontwikkeling van een nieuwe, spectaculaire tak in retail en zijn er volledig klaar voor.  Vanuit onze jarenlange ervaring in deze sector en onze logistieke expertise staan we sterk. Die pioniersrol speelt in ons voordeel.” 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.