De rijke geschiedenis van een boeiende job | RetailDetail

De rijke geschiedenis van een boeiende job

De rijke geschiedenis van een boeiende job

(publireportage) Op zoek naar een boeiende job? Dan kan je verrassend dichtbij terecht: in de badkamer. Werken in deze sector schenkt veel voldoening, en je talenten krijgen er de ruimte. Al hangt dat natuurlijk af van het bedrijf waar je terechtkomt...

Waarom werken in de badkamersector zoveel voldoening geeft

Weinig mensen staan erbij stil, maar wie de badkamerdeur opent, stapt een boeiende wereld binnen. De private ruimte spreekt al sinds mensenheugenis tot de verbeelding. Kunstenaars zoals Dürer en Titiaan beeldden badkamertaferelen uit, en grote culturen als het Oude Rome en Knossos kenden een rijke wellnesstraditie. In de oeroude Griekse beschaving van Akrotiri bestond zelfs een systeem met gescheiden toevoer van warm en koud water.

 

Vandaag de dag is de rol van de badkamer belangrijker dan ooit. Wist je dat we er gemiddeld 1,5 jaar van ons leven doorbrengen? Op deze plek maken we tijd voor onszelf, genieten we, komen we tot rust. Het hoeft dan ook geen verwondering te wekken dat werken in de badkamersector veel boeiende kanten heeft.

 

Werken bij de leider

Dat is bijvoorbeeld het geval bij X2O, een 100% Belgische badkamerspecialist die in eigen land marktleider is in het B2C segment. “De jobsatisfactie is hier inderdaad heel hoog”, zegt COO Frederik Waelkens. “Daar zijn verschillende redenen voor. Wat heel belangrijk is, is dat je met je werk plezier verschaft aan de klanten. Mensen beleven in de badkamer een fijne tijd. Een nieuwe badkamer maakt gelukkig. En bestaat er een mooiere job dan mensen gelukkig maken?”

“Bovendien”, zo gaat Frederik verder, “is de badkamersector constant in beweging. De markt evolueert voortdurend, er komen met de regelmaat van de klok boeiende innovaties uit in materialen en designs. Als marktleider geven wij mee vorm aan die evolutie. Onze medewerkers zijn altijd bezig met het nieuwste op de markt, wat de job uitdagend en gevarieerd maakt”.

 

Wie groeit moet kansen krijgen

Onderzoek bewijst het zwart op wit: continu bijleren is een belangrijke stimulans voor arbeidstevredenheid. Wie groeit in zijn job ontdekt nieuwe mogelijkheden in zichzelf. “Op dat moment is het belangrijk dat je die groei ook kan omzetten in kansen op het werk”, aldus de COO van X2O. “Het is geen toeval dat onze onderneming een heel horizontale bedrijfsstructuur kent. Zo kunnen mensen met ambitie doorgroeien. Dat is alleen mogelijk in een bedrijf dat altijd en overal ruimte geeft aan talent, van winkelpunt tot hoofdkantoor”.

 

Lang leve de hoge lat

De horizontale structuur heeft nog andere pluspunten: de sfeer bij X2O is opvallend dynamisch en constructief. “Onze mensen vormen een hecht team, en zetten samen de schouders onder elke uitdaging”, verzekert Frederik. “Dat moet ook, want iedere klant komt met hoge verwachtingen de winkel binnen. En die verwachtingen zijn telkens anders.”

 

De lat ligt dus hoog, maar dat heeft volgens de Chief Operational Officer ook voordelen. “Geen twee dagen zijn dezelfde bij X2O. Het werk is hier heel gevarieerd, want elk project is anders. Dankzij ons ruime kwaliteitsaanbod slagen we erin om iedereen die hier binnenstapt het juiste advies te geven. Tevreden klanten verhogen de motivatie, hogere motivatie stimuleert de klantentevredenheid.”

 

Return On Involvement

Frederik spreekt in dat verband graag over ROI – Return On Involvement. “In ruil voor je betrokkenheid en gedrevenheid krijg je als werknemer bij X²O veel terug. Zowel financieel als in groeikansen. Je kan jezelf ontplooien, je wordt gechallenged, je zet mee je stempel op het succes van één van de meest ambitieuze, snelst groeiende bedrijven in de sector. Dat wil trouwens niet zeggen dat het er altijd serieus aan toe moet gaan. We werken hard en ernstig, maar binnen het team moet er plaats blijven voor ontspanning, menselijkheid, zelfs een grap en een grol. Ik refereer op dat vlak graag naar de woorden van Jon Gordon, één van ’s werelds bekendste consultants op het vlak van leiderschap: ‘When team members connect and build strong relationships, they don’t just work with each other. They work for each other.’ Dat is echt wat bij X2O gebeurt.”

 

Geen dertien in een dozijn

Het is dan ook geen toeval dat de positieve sfeer zich vertaalt in goede resultaten. Frederik Waelkens: “In amper 12 jaar zijn we uitgegroeid tot de onbetwiste B2C marktleider in België. En onze ambitie stopt niet aan de grens. In Nederland begonnen we onlangs met drie winkels. Die vallen zo in de smaak, dat er later dit jaar nog eenzelfde aantal de deuren opent. We zien in onze buurlanden dezelfde groeitrends, hetzelfde potentieel als in eigen land. Dat komt omdat we niet de dertiende badkamerspecialist zijn in een dozijn, maar met een heel eigen visie naar de klant stappen. Geen enkele andere aanbieder richt zich rechtstreeks tot de eindconsument met zo’n breed en uniek productassortiment. Dat maakt onze aanpak echt onderscheidend.”

 

Naar een “seamless customer experience”

Die eindconsument bereikt X2O niet alleen met de imposante winkelinrichtingen, maar ook via een omnichannel-benadering. Wie een badkamer zoekt, kan zich langs alle kanalen informeren en inspireren. “We zijn volop bezig om de klantenervaring te optimaliseren, tot wat we noemen een ‘seamless customer experience’. Het is de bedoeling om al onze kanalen naadloos op elkaar af te stemmen. Daardoor zullen we ons assortiment op de meest inspirerende wijze kunnen aanbieden, en dat wanneer, waar en hoe de klant dat wil. We bieden onze doelgroep dus niet alleen het nieuwste productaanbod, we doen dat ook via de nieuwste technieken. Om die ambities mee vorm te geven zoeken we continu gemotiveerde en getalenteerde mensen voor ons hoofdkantoor.”

 

Werken? Hoezo, werken?

De COO van X2O ziet innovatie als een noodzaak om aan de top te blijven. “De klant is niet meer dezelfde als vroeger. Hij is beter geïnformeerd, beter geconnecteerd. Een klant tevreden stellen is nu veel moeilijker dan vijf jaar terug. Dat lukt alleen nog met een uitstekend product en een uitstekende service. Het feit dat onze mensen daar telkens opnieuw in slagen, geeft veel voldoening. Of zoals een medewerker op ons hoofdkantoor het uitdrukte: ik ben al vijf jaar bij X2O, maar ik heb nog geen dag het gevoel gehad dat ik aan het werken ben.”

 

Ook zin in een boeiende carrière aan de top van de badkamersector? Klik hier voor alle vacatures bij X2O.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.