Delhaize doet Tom&Co van de hand | RetailDetail

Delhaize doet Tom&Co van de hand

Delhaize doet Tom&Co van de hand

Delhaize verkoopt haar keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co aan een investeringsgroep onder leiding van Lionel Desclée, huidig directielid van Delhaize België. Desclée zal dan ook Delhaize verlaten.

Delhaize enkel nog foodretail

Voor de medewerkers en de huidige winkels zou er niets veranderen, meldt Delhaize in een persbericht: de merknaam Tom&Co zal gewoon blijven bestaan, net als de bestaande winkels van Tom&Co in België, Luxemburg en Frankrijk. Met de verkoop wil Delhaize zich nog meer toe gaan spitsen op foodretail, met de ambitie om "opnieuw de favoriete supermarkt te worden van de Belgen". Een dierenspeciaalzaak werd daarbij door Delhaize - of misschien door Ahold? - niet langer als een prioriteit beschouwd.

 

De overname gebeurt door de investeringsgroep PetSerCo, waarvan Lionel Desclée de voornaamste aandeelhouder is. Desclée is huidig vicevoorzitter bij Delhaize België en verantwoordelijk voor de zelfstandige winkels en de vastgoedactiviteiten. Hij is reeds vandaag de eindverantwoordelijke voor Tom&Co in de directie van Delhaize en maakte in het verleden zelf deel uit van het operationele management van Tom&Co.

 

Met deze overname verwerft PetSerCo 100% van de aandelen van Tom&Co. De overname gaat in vanaf het derde trimester van dit jaar.

 

Alle jobs en winkels behouden

Binnen Delhaize worden de taken van Lionel Desclée in het directiecomité van Delhaize België nu verdeeld over twee personen: Françoise Burlet en Kris Van Strydonck, die zo ook toetreedt tot het directiecomité van Delhaize België.

 

Tom&Co werd opgericht in 1991 en telt vandaag 144 winkels in België, Luxemburg en Frankrijk. 136 daarvan zijn gefranchiseerde winkels, maar er zijn ook 8 eigen winkels. De overname zou evenwel geen gevolgen hebben voor het winkelnetwerk en de medewerkers van Tom&Co. "Alle bestaande arbeidscontracten zullen gerespecteerd worden", verklaart Delhaize expliciet in zijn perscommuniqué.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.