Delhaize doet Tom&Co van de hand

Delhaize doet Tom&Co van de hand

Delhaize verkoopt haar keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co aan een investeringsgroep onder leiding van Lionel Desclée, huidig directielid van Delhaize België. Desclée zal dan ook Delhaize verlaten.

Delhaize enkel nog foodretail

Voor de medewerkers en de huidige winkels zou er niets veranderen, meldt Delhaize in een persbericht: de merknaam Tom&Co zal gewoon blijven bestaan, net als de bestaande winkels van Tom&Co in België, Luxemburg en Frankrijk. Met de verkoop wil Delhaize zich nog meer toe gaan spitsen op foodretail, met de ambitie om "opnieuw de favoriete supermarkt te worden van de Belgen". Een dierenspeciaalzaak werd daarbij door Delhaize - of misschien door Ahold? - niet langer als een prioriteit beschouwd.

 

De overname gebeurt door de investeringsgroep PetSerCo, waarvan Lionel Desclée de voornaamste aandeelhouder is. Desclée is huidig vicevoorzitter bij Delhaize België en verantwoordelijk voor de zelfstandige winkels en de vastgoedactiviteiten. Hij is reeds vandaag de eindverantwoordelijke voor Tom&Co in de directie van Delhaize en maakte in het verleden zelf deel uit van het operationele management van Tom&Co.

 

Met deze overname verwerft PetSerCo 100% van de aandelen van Tom&Co. De overname gaat in vanaf het derde trimester van dit jaar.

 

Alle jobs en winkels behouden

Binnen Delhaize worden de taken van Lionel Desclée in het directiecomité van Delhaize België nu verdeeld over twee personen: Françoise Burlet en Kris Van Strydonck, die zo ook toetreedt tot het directiecomité van Delhaize België.

 

Tom&Co werd opgericht in 1991 en telt vandaag 144 winkels in België, Luxemburg en Frankrijk. 136 daarvan zijn gefranchiseerde winkels, maar er zijn ook 8 eigen winkels. De overname zou evenwel geen gevolgen hebben voor het winkelnetwerk en de medewerkers van Tom&Co. "Alle bestaande arbeidscontracten zullen gerespecteerd worden", verklaart Delhaize expliciet in zijn perscommuniqué.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Vastned Retail wil Belgische tak van de beurs halen

15/01/2018

Het Nederlandse vastgoedbedrijf Vastned Retail wil zijn Belgische tak van de Brusselse beurs halen. Het bezit momenteel al 65,5 procent van de aandelen van Vastned Retail Belgium en wil nu ook de rest overnemen.

Back to top