Delhaize en Bancontact testen “mobiel betalen” | RetailDetail

Delhaize en Bancontact testen “mobiel betalen”

Delhaize en Bancontact testen “mobiel betalen”

Supermarktketen Delhaize en Worldline, het bedrijf dat het Bancontact-betaalverkeer in ons land regelt, zijn gestart met (nog) een test rond mobiel betalen aan de kassa.

Al 475.000 "mobiele" betalers

Worldline en Delhaize hebben de handen in elkaar geslagen om mobiel betalen te introduceren bij Delhaize: "De opkomst van smartphones en tablets hebben de shoppingervaring de afgelopen jaren compleet veranderd. Kiezen of je met je smartphone of kaart aan de kassa van de supermarkt betaalt is een volgende stap in die evolutie", klinkt het.

 

Volgens Worldline maken vandaag al meer dan 475.000 Belgen gebruik van mobiel betalen met de eerder dit jaar ingevoerde Bancontact/Mister Cash-app. Al die mensen kunnen diezelfde app binnenkort ook gebruiken in de Delhaize-vestiging Karreveld in Sint-Jans-Molenbeek, waar de testfase nu gestart is.

 

Het principe is intussen genoegzaam gekend: wanneer klanten hun aankopen hebben afgerond en alle producten zijn ingescand, verschijnt bij het afrekenen een unieke QR-code op het scherm van de betaalterminal aan de kassa. Via de Bancontact-app scant de klant die code, tikt zijn pincode in op zijn telefoon en bevestigt zo de betaling.

 

Stapje dichter bij omnichannel

Volgens Worldline-topman Willy Walraeve is deze manier van betalen handiger voor de klant en brengt die de handelaar "een stap dichter bij het zogenaamde 'omni-commerce', waarbij de fysieke en online wereld met elkaar verbonden worden."

 

"Het testen is nu ingegaan", zegt woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize. "Vanaf januari gaan we ook feedback vragen aan de klanten in de vestiging Karreveld. Wij geloven er sterk in, maar we gaan geen innovatie invoeren waar onze klanten niet helemaal tevreden over zijn."

 

Of en, zo ja, wanneer ook de andere enseignes van de groep AD en Proxy Delhaize, Red Market en Tom&Co zullen volgen, is evenmin bekend.

 

Nek-aan-nekrace met Colruyt

Als ze een primeur willen, zullen ze zich dan wel moeten reppen bij Delhaize: intussen is ook Colruyt in de weer met mobiele betalingen, zij het via het (concurrerende) SEQR-systeem. Dat maakt ook gebruik van QR-codes, maar benut een andere app dan die van Bancontact.

 

Mobiel betalen is sinds september al mogelijk bij de webshops van de groep en "begin 2015" zullen ook de fysieke verkooppunten volgen. Ook bij McDonald's en in een handvol Panos-winkels en enkele apotheken is mobiel betalen via SEQR al mogelijk.

 

En dan is er ook nog Sixdots, het nieuwe "open" mobiele betaalplatform van de drie grote telecomoperatoren (Proximus, Mobistar en Base) en de grootbanken in ons land, dat ook al werkt met QR-codes en begin deze maand gelanceerd werd. Mobiel betalen staat nu wel écht op de drempel van de langverwachte doorbraak, ook in ons land.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.