Delhaize en Bancontact testen “mobiel betalen”

Delhaize en Bancontact testen “mobiel betalen”

Supermarktketen Delhaize en Worldline, het bedrijf dat het Bancontact-betaalverkeer in ons land regelt, zijn gestart met (nog) een test rond mobiel betalen aan de kassa.

Al 475.000 "mobiele" betalers

Worldline en Delhaize hebben de handen in elkaar geslagen om mobiel betalen te introduceren bij Delhaize: "De opkomst van smartphones en tablets hebben de shoppingervaring de afgelopen jaren compleet veranderd. Kiezen of je met je smartphone of kaart aan de kassa van de supermarkt betaalt is een volgende stap in die evolutie", klinkt het.

 

Volgens Worldline maken vandaag al meer dan 475.000 Belgen gebruik van mobiel betalen met de eerder dit jaar ingevoerde Bancontact/Mister Cash-app. Al die mensen kunnen diezelfde app binnenkort ook gebruiken in de Delhaize-vestiging Karreveld in Sint-Jans-Molenbeek, waar de testfase nu gestart is.

 

Het principe is intussen genoegzaam gekend: wanneer klanten hun aankopen hebben afgerond en alle producten zijn ingescand, verschijnt bij het afrekenen een unieke QR-code op het scherm van de betaalterminal aan de kassa. Via de Bancontact-app scant de klant die code, tikt zijn pincode in op zijn telefoon en bevestigt zo de betaling.

 

Stapje dichter bij omnichannel

Volgens Worldline-topman Willy Walraeve is deze manier van betalen handiger voor de klant en brengt die de handelaar "een stap dichter bij het zogenaamde 'omni-commerce', waarbij de fysieke en online wereld met elkaar verbonden worden."

 

"Het testen is nu ingegaan", zegt woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize. "Vanaf januari gaan we ook feedback vragen aan de klanten in de vestiging Karreveld. Wij geloven er sterk in, maar we gaan geen innovatie invoeren waar onze klanten niet helemaal tevreden over zijn."

 

Of en, zo ja, wanneer ook de andere enseignes van de groep AD en Proxy Delhaize, Red Market en Tom&Co zullen volgen, is evenmin bekend.

 

Nek-aan-nekrace met Colruyt

Als ze een primeur willen, zullen ze zich dan wel moeten reppen bij Delhaize: intussen is ook Colruyt in de weer met mobiele betalingen, zij het via het (concurrerende) SEQR-systeem. Dat maakt ook gebruik van QR-codes, maar benut een andere app dan die van Bancontact.

 

Mobiel betalen is sinds september al mogelijk bij de webshops van de groep en "begin 2015" zullen ook de fysieke verkooppunten volgen. Ook bij McDonald's en in een handvol Panos-winkels en enkele apotheken is mobiel betalen via SEQR al mogelijk.

 

En dan is er ook nog Sixdots, het nieuwe "open" mobiele betaalplatform van de drie grote telecomoperatoren (Proximus, Mobistar en Base) en de grootbanken in ons land, dat ook al werkt met QR-codes en begin deze maand gelanceerd werd. Mobiel betalen staat nu wel écht op de drempel van de langverwachte doorbraak, ook in ons land.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top