Delhaize en Bancontact testen “mobiel betalen”

Delhaize en Bancontact testen “mobiel betalen”

Supermarktketen Delhaize en Worldline, het bedrijf dat het Bancontact-betaalverkeer in ons land regelt, zijn gestart met (nog) een test rond mobiel betalen aan de kassa.

Al 475.000 "mobiele" betalers

Worldline en Delhaize hebben de handen in elkaar geslagen om mobiel betalen te introduceren bij Delhaize: "De opkomst van smartphones en tablets hebben de shoppingervaring de afgelopen jaren compleet veranderd. Kiezen of je met je smartphone of kaart aan de kassa van de supermarkt betaalt is een volgende stap in die evolutie", klinkt het.

 

Volgens Worldline maken vandaag al meer dan 475.000 Belgen gebruik van mobiel betalen met de eerder dit jaar ingevoerde Bancontact/Mister Cash-app. Al die mensen kunnen diezelfde app binnenkort ook gebruiken in de Delhaize-vestiging Karreveld in Sint-Jans-Molenbeek, waar de testfase nu gestart is.

 

Het principe is intussen genoegzaam gekend: wanneer klanten hun aankopen hebben afgerond en alle producten zijn ingescand, verschijnt bij het afrekenen een unieke QR-code op het scherm van de betaalterminal aan de kassa. Via de Bancontact-app scant de klant die code, tikt zijn pincode in op zijn telefoon en bevestigt zo de betaling.

 

Stapje dichter bij omnichannel

Volgens Worldline-topman Willy Walraeve is deze manier van betalen handiger voor de klant en brengt die de handelaar "een stap dichter bij het zogenaamde 'omni-commerce', waarbij de fysieke en online wereld met elkaar verbonden worden."

 

"Het testen is nu ingegaan", zegt woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize. "Vanaf januari gaan we ook feedback vragen aan de klanten in de vestiging Karreveld. Wij geloven er sterk in, maar we gaan geen innovatie invoeren waar onze klanten niet helemaal tevreden over zijn."

 

Of en, zo ja, wanneer ook de andere enseignes van de groep AD en Proxy Delhaize, Red Market en Tom&Co zullen volgen, is evenmin bekend.

 

Nek-aan-nekrace met Colruyt

Als ze een primeur willen, zullen ze zich dan wel moeten reppen bij Delhaize: intussen is ook Colruyt in de weer met mobiele betalingen, zij het via het (concurrerende) SEQR-systeem. Dat maakt ook gebruik van QR-codes, maar benut een andere app dan die van Bancontact.

 

Mobiel betalen is sinds september al mogelijk bij de webshops van de groep en "begin 2015" zullen ook de fysieke verkooppunten volgen. Ook bij McDonald's en in een handvol Panos-winkels en enkele apotheken is mobiel betalen via SEQR al mogelijk.

 

En dan is er ook nog Sixdots, het nieuwe "open" mobiele betaalplatform van de drie grote telecomoperatoren (Proximus, Mobistar en Base) en de grootbanken in ons land, dat ook al werkt met QR-codes en begin deze maand gelanceerd werd. Mobiel betalen staat nu wel écht op de drempel van de langverwachte doorbraak, ook in ons land.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top