Detailhandel groeit 4% in tweede kwartaal

Detailhandel groeit 4% in tweede kwartaal
Shutterstock

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek blijkt dat de omzet van de detailhandel in Nederland in het tweede kwartaal met 4,1% is gegroeid. De grootste drijver was het volume: dat ging er met 3,6% op vooruit.

Sterke groei supermarkten

De groei zette zich in alle sectoren door: zowel bij food- als non-foodwinkels was er sprake van een groei van meer dan 3%. Webshops maakten een sprong voorwaarts van 17,2% en blijven daarmee een bepalende factor voor de groei van de detailhandel. Supermarkten zagen hun omzet met 3,7% groeien (bij een volumegroei van 2%). Bij speciaalzaken daalde het volume, maar was er dankzij prijsstijgingen toch een omzetgroei van 1%.

 

Non-foodwinkels zagen hun omzet met 3,1% stijgen en het verkochte volume met bijna 4%. Vooral winkels die een band hebben met de huizenmarkt doen het daarbij goed: doe-het-zelfzaken en keukenverkopers groeiden met 7,6%, terwijl winkels in meubels en huishoudelijke artikelen er met 3,2% op vooruit gingen.

 

Daling consumentenelektronica zet door

De winkels in consumentenelektronica blijven echter worstelen met de online concurrentie. Ook in het tweede kwartaal daalde de omzet daar met 4,3%. Het is ondertussen al het tiende kwartaal op rij dat er in die sector sprake is van omzetverlies. De online spelers blijven daarentegen wel sterk groeien: 'pure players' zagen hun omzet met meer dan 17% groeien en multichannelverkopers gingen er zelfs met 25,5% op vooruit.

 

De goede cijfers tonen zich ook in het ondernemersvertrouwen: bijna 30% van de detaillisten denkt dat de omzet in het derde kwartaal zal toenemen en ruim 15% verwacht de personeelssterkte uit te breiden. Steeds meer ondernemers verwachten wel dat nieuwe vacatures moeilijk zullen ingevuld worden, wat dan weer de groei zal vertragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top