Detailhandel groeit 4% in tweede kwartaal

Detailhandel groeit 4% in tweede kwartaal
Shutterstock

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek blijkt dat de omzet van de detailhandel in Nederland in het tweede kwartaal met 4,1% is gegroeid. De grootste drijver was het volume: dat ging er met 3,6% op vooruit.

Sterke groei supermarkten

De groei zette zich in alle sectoren door: zowel bij food- als non-foodwinkels was er sprake van een groei van meer dan 3%. Webshops maakten een sprong voorwaarts van 17,2% en blijven daarmee een bepalende factor voor de groei van de detailhandel. Supermarkten zagen hun omzet met 3,7% groeien (bij een volumegroei van 2%). Bij speciaalzaken daalde het volume, maar was er dankzij prijsstijgingen toch een omzetgroei van 1%.

 

Non-foodwinkels zagen hun omzet met 3,1% stijgen en het verkochte volume met bijna 4%. Vooral winkels die een band hebben met de huizenmarkt doen het daarbij goed: doe-het-zelfzaken en keukenverkopers groeiden met 7,6%, terwijl winkels in meubels en huishoudelijke artikelen er met 3,2% op vooruit gingen.

 

Daling consumentenelektronica zet door

De winkels in consumentenelektronica blijven echter worstelen met de online concurrentie. Ook in het tweede kwartaal daalde de omzet daar met 4,3%. Het is ondertussen al het tiende kwartaal op rij dat er in die sector sprake is van omzetverlies. De online spelers blijven daarentegen wel sterk groeien: 'pure players' zagen hun omzet met meer dan 17% groeien en multichannelverkopers gingen er zelfs met 25,5% op vooruit.

 

De goede cijfers tonen zich ook in het ondernemersvertrouwen: bijna 30% van de detaillisten denkt dat de omzet in het derde kwartaal zal toenemen en ruim 15% verwacht de personeelssterkte uit te breiden. Steeds meer ondernemers verwachten wel dat nieuwe vacatures moeilijk zullen ingevuld worden, wat dan weer de groei zal vertragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top