Detailhandel groeit dankzij webwinkels en foodsector

Detailhandel groeit dankzij webwinkels en foodsector

De foodsector en de webwinkels waren de drijvende kracht achter de groei van 1,3 procent van de Nederlandse detailhandel in het vierde kwartaal van 2015. Binnen de non-foodsector was er dan weer sprake van een stagnering.

 

Daling bij consumentenelektronica

Het is het vijfde kwartaal op rij dat de detailhandel in Nederland een groei kent. Dat blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De omzet groeide met 1,3 procent, terwijl het verkochte volume dan weer met 1,6 procent de hoogte in ging.

 

De sterkst groeiende sector was die van de webwinkels en postorderbedrijven. Daar ging de omzet ten opzichte van een jaar eerder met bijna 19 procent omhoog. Ook binnen de foodsector was er sprake van een omzetstijging van 2,1 procent. Vooral de speciaalzaken deden het goed met een omzetstijging van 3,9 procent.

 

Binnen de non-food stagneerde de omzet daarentegen. Er was wel nog een stijging van 0,4 procent, maar die was aanzienlijk lager dan in de voorgaande kwartalen. Binnen de sector Kleding & Schoenen was er zelfs een omzetdaling van 2,9 procent. Binnen de Consumentenelektronica was de daling met 4,4 procent zelfs nog sterker.

 

De daling bij Consumentenelektronica was vrijwel volledig toe te schrijven aan de resultaten van computerwinkels, die hun omzet met bijna 27 procent zagen dalen. Dat is de grootste daling sinds het laatste kwartaal van 2004.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top