Detailhandel groeit dankzij webwinkels en foodsector

Detailhandel groeit dankzij webwinkels en foodsector

De foodsector en de webwinkels waren de drijvende kracht achter de groei van 1,3 procent van de Nederlandse detailhandel in het vierde kwartaal van 2015. Binnen de non-foodsector was er dan weer sprake van een stagnering.

 

Daling bij consumentenelektronica

Het is het vijfde kwartaal op rij dat de detailhandel in Nederland een groei kent. Dat blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De omzet groeide met 1,3 procent, terwijl het verkochte volume dan weer met 1,6 procent de hoogte in ging.

 

De sterkst groeiende sector was die van de webwinkels en postorderbedrijven. Daar ging de omzet ten opzichte van een jaar eerder met bijna 19 procent omhoog. Ook binnen de foodsector was er sprake van een omzetstijging van 2,1 procent. Vooral de speciaalzaken deden het goed met een omzetstijging van 3,9 procent.

 

Binnen de non-food stagneerde de omzet daarentegen. Er was wel nog een stijging van 0,4 procent, maar die was aanzienlijk lager dan in de voorgaande kwartalen. Binnen de sector Kleding & Schoenen was er zelfs een omzetdaling van 2,9 procent. Binnen de Consumentenelektronica was de daling met 4,4 procent zelfs nog sterker.

 

De daling bij Consumentenelektronica was vrijwel volledig toe te schrijven aan de resultaten van computerwinkels, die hun omzet met bijna 27 procent zagen dalen. Dat is de grootste daling sinds het laatste kwartaal van 2004.