Detailhandel groeit dankzij webwinkels en foodsector | RetailDetail

Detailhandel groeit dankzij webwinkels en foodsector

Detailhandel groeit dankzij webwinkels en foodsector

De foodsector en de webwinkels waren de drijvende kracht achter de groei van 1,3 procent van de Nederlandse detailhandel in het vierde kwartaal van 2015. Binnen de non-foodsector was er dan weer sprake van een stagnering.

 

Daling bij consumentenelektronica

Het is het vijfde kwartaal op rij dat de detailhandel in Nederland een groei kent. Dat blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De omzet groeide met 1,3 procent, terwijl het verkochte volume dan weer met 1,6 procent de hoogte in ging.

 

De sterkst groeiende sector was die van de webwinkels en postorderbedrijven. Daar ging de omzet ten opzichte van een jaar eerder met bijna 19 procent omhoog. Ook binnen de foodsector was er sprake van een omzetstijging van 2,1 procent. Vooral de speciaalzaken deden het goed met een omzetstijging van 3,9 procent.

 

Binnen de non-food stagneerde de omzet daarentegen. Er was wel nog een stijging van 0,4 procent, maar die was aanzienlijk lager dan in de voorgaande kwartalen. Binnen de sector Kleding & Schoenen was er zelfs een omzetdaling van 2,9 procent. Binnen de Consumentenelektronica was de daling met 4,4 procent zelfs nog sterker.

 

De daling bij Consumentenelektronica was vrijwel volledig toe te schrijven aan de resultaten van computerwinkels, die hun omzet met bijna 27 procent zagen dalen. Dat is de grootste daling sinds het laatste kwartaal van 2004.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof – waar ook Galeria Inno toe behoort – zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.