Detailhandel groeit dankzij webwinkels en foodsector | RetailDetail

Detailhandel groeit dankzij webwinkels en foodsector

Detailhandel groeit dankzij webwinkels en foodsector

De foodsector en de webwinkels waren de drijvende kracht achter de groei van 1,3 procent van de Nederlandse detailhandel in het vierde kwartaal van 2015. Binnen de non-foodsector was er dan weer sprake van een stagnering.

 

Daling bij consumentenelektronica

Het is het vijfde kwartaal op rij dat de detailhandel in Nederland een groei kent. Dat blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De omzet groeide met 1,3 procent, terwijl het verkochte volume dan weer met 1,6 procent de hoogte in ging.

 

De sterkst groeiende sector was die van de webwinkels en postorderbedrijven. Daar ging de omzet ten opzichte van een jaar eerder met bijna 19 procent omhoog. Ook binnen de foodsector was er sprake van een omzetstijging van 2,1 procent. Vooral de speciaalzaken deden het goed met een omzetstijging van 3,9 procent.

 

Binnen de non-food stagneerde de omzet daarentegen. Er was wel nog een stijging van 0,4 procent, maar die was aanzienlijk lager dan in de voorgaande kwartalen. Binnen de sector Kleding & Schoenen was er zelfs een omzetdaling van 2,9 procent. Binnen de Consumentenelektronica was de daling met 4,4 procent zelfs nog sterker.

 

De daling bij Consumentenelektronica was vrijwel volledig toe te schrijven aan de resultaten van computerwinkels, die hun omzet met bijna 27 procent zagen dalen. Dat is de grootste daling sinds het laatste kwartaal van 2004.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top