Deze cijfers onthouden we uit het jaarverslag van Colruyt Group

Deze cijfers onthouden we uit het jaarverslag van Colruyt Group

Altijd fijne vakantielectuur, dat jaarverslag van Colruyt Group. Dit jaar is er nog meer leesvoer dan anders, want voor het eerst publiceert de retailer een apart duurzaamheidsverslag. RetailDetail ploos het voor u uit.

 

Positieve spiraal

Colruyt wil een referentiepunt en inspiratiebron zijn voor duurzaam ondernemen in België, zegt CEO Jef Colruyt. De retailer werd als het ware ‘bij toeval’ duurzaam, door besparingen uit economische noodzaak. Vandaag staat duurzaamheid in de missie van de groep, die op maatschappelijk en ecologisch vlak een positieve spiraal op gang wil brengen. “Als retailer zitten we op een strategische en unieke plaats in de keten, tussen consument en producent in. Vanuit die positie willen we verschillende actoren bij elkaar brengen en gezamenlijke doelen formuleren.”

 

Klanten liggen vooral wakker van vier thema’s: gezondheid, samenleving, dierenwelzijn en milieu. Die krijgen elk een herkenbaar icoon dat Colruyt steeds vaker gaat gebruiken in zijn communicatie, zodat consumenten makkelijk de informatie en de producten terugvinden die hen toelaten om duurzame keuzes te maken. Het duurzaamheidsverslag geeft op 48 pagina’s een overzicht van de initiatieven van de groep.

 

Hoogtepunten

Een stuk lijviger is het jaarverslag: 208 pagina’s boordevol informatie over het afgelopen gebroken boekjaar 2017-2018. Jef Colruyt wijst in zijn inleiding op een tiental ambitieuze transformatieprogramma’s die de organisatie effectiever, efficiënter en toekomstgerichter moeten maken. Hoogtepunten uit het voorbije jaar waren onder andere de ontwikkeling van twee nieuwe appelsoorten, de rechtstreekse samenwerking met lokale aardappeltelers, de digitale productzoeker, de eerste fossiele brandstofvrije OKay, de eerste groepskorting voor klanten met een Xtra-kaart en het peer-to-peer platform Apporto… Wij concentreren ons op de retailactiviteiten.

 

Zo opende Colruyt Laagste Prijzen twee nieuwe winkels: in Wemperhardt (Luxemburg) en Épinois. Dertien filialen werden vergroot en twee winkels verhuisden naar een nieuw en groter pand: in totaal zorgde dit voor 10.850 m² extra winkeloppervlakte. De uitrol van de nieuwste generatie Colruyt-winkels is nu afgerond, in januari verving Colruyt zijn laatste traditionele beenhouwerij door een nieuwe beenhouwerij met zelfbediening. Op 31 maart waren er 235 Colruytwinkels in België en 4 in Luxemburg. De winkels zijn gemiddeld 1.700 m² groot en verkopen 10.900 foodreferenties (inclusief vers en diepvries) en 7.200 non-food producten.

 

E-commerce

Digitalisering is een thema voor de retailer: de app MyColruyt werd intussen door meer dan 400.000 mensen gedownload. De onlineomzet groeide naar 370 miljoen euro en het gros daarvan is afkomstig van Collect&Go, dat 186 afhaalpunten heeft (waarvan 10 alleenstaande) en 80.000 nieuwe klanten aantrok. De dienst test nu ook afhaalpunten bij OKay. Opmerkelijk: Collect&Go-klanten kopen opvallend meer verse producten dan conventionele winkelklanten. 62% bestelt vers vlees, 87% bestelt groenten en fruit, 94% bestelt andere verse producten zoals zuivel en 57% bestelt diepvriesproducten.

 

Collishop blijft het grootste Belgische platform voor non-food e-commerce. Er zijn nu 413 afhaalpunten in winkels van Colruyt, OKay en Dreamland en er is één fysieke winkel in Sint-Pieters-Leeuw. Daarnaast zijn er pop-upwinkels en was er een tijdelijke outlet in Aartselaar. Het platform verkoopt 24.000 non-foodartikelen in 12 categorieën.

 

Buurtwinkels groeien

OKay bestaat inmiddels twintig jaar en opende afgelopen boekjaar zes nieuwe buurtsupermarkten: in Alken, De Panne, Kortessem, Orp-Jauche, Stavelot en Viroinval. Dat brengt het totaal op 135 winkels. Ze zijn gemiddeld 400-650 m² groot en verkopen 6.400 referenties. De komende jaren voorziet OKay gemiddeld zes openingen per jaar en op termijn mikt de keten nog steeds op een 180-tal buurtsupermarkten. Tests met de eerste zes OKay Compact winkels verliepen positief, volgend boekjaar openen er drie nieuwe verkooppunten.

 

Retail Partners Colruyt Group belevert nu 215 Spar-winkels, 68 Alvo-winkels en 112 zelfstandige winkeliers (waaronder 32 Mini Markets). Drie nieuwe Sparwinkels openden de deuren en één supermarkt stapte uit de Spar-formule, maar bleef groothandelsklant. Twee winkels sloten definitief, vijf ondernemers lieten hun winkel vergroten. In het volgende boekjaar zijn zes nieuwe Spar-winkels voorzien. 158 van de 215 Sparwinkels dragen nu het Colruyt Group logo.

 

Bio & beleving

Belevingsmarkt Cru kende volgens het verslag een stevige omzetgroei en verdere rentabilisering, onder meer dank zij het aantrekken van nieuwe klanten. De stadsligging in Gent slaat aan. In het komende boekjaar focust Cru op de optimalisering van de interne processen. De drie markten zijn gemiddeld 650 m² groot en verkopen zo’n 850 referenties.

 

Bio-Planet opende drie nieuwe biosupermarkten (in Charleroi, Machelen en Mol), wat het totaal op 27 bracht. Na de opening van Antwerpen zijn dat er intussen 28. De formule blijft mikken op een potentieel van vijftig filialen.

 

Non-food gaat goed

Ondanks sterke concurrentie kon ook Dreamland groeien, mdede dankzij online dat al meer dan een vijfde van de totale omzet oplevert. De keten opende een nieuwe winkel in Mol en heeft 43 winkels in België en 2 in Frankrijk. Er was ook een pop-up in Lokeren, waar de keten nog geen winkel had. Tussen begin januari en eind maart bouwde de retailer al zijn winkels om, met een cadeauzone, voetbalzone en groot seizoensplein. De eerste effecten zijn al voelbaar.

 

Dreambaby opende twee nieuwe vestigingen, in Charleroi en in Mol. Dat brengt het totale aantal winkels op 26. Volgend boekjaar staan twee winkelopeningen gepland, in Dilbeek en Drogenbos. De babyspecialist ziet een potentieel van zo’n 35 winkels. Binnenkort neemt Dreambaby haar eerste eigen distributiecentrum in Halle in gebruik.

 

Minder verdiend

Daarnaast heeft Colruyt Group nog enkele participaties: 68% in de Belgische kledinggroep ZEB, van 50% in de online ondergoedwinkel MyUnderwear24 en van 26% in de webapotheek Newpharma. ZEB opende vier nieuwe winkels in Aarlen, Anderlues, Borsbeek en Zoersel: de teller staat nu op 66. PointCarré opende nieuwe winkels in Dinant en Hautrage, wat het aantal op 29 brengt. ZEB nam bovendien The Fashion Store over (9 winkels) en For Stars, een merkenkledingwinkel voor kinderen in Hasselt.

 

Helemaal op het eind leren we nog dat Jef Colruyt iets minder heeft verdiend: 1.292.314 euro bruto om precies te zijn (tegenover iets meer dan 1,32 miljoen vorig jaar). Hij kreeg een lagere variabele vergoeding omdat de bedrijfswinst over boekjaar 2016/17 gedaald was.

 

Nog meer cijfers

  • 687.000 m² is de winkeloppervlakte van alle eigen winkels van de groep samengeteld.
  • 392 miljoen euro bedroegen de gezamenlijke investeringen
  • Aan het einde van het boekjaar had Colruyt Group 29.388 medewerkers
  • De groep heeft 553 eigen winkels en 581 zelfstandige ondernemers in België, Luxemburg en Frankrijk
  • 31,8% is het marktaandeel van Colruyt, OKay en Spar (het hoogste cijfer ooit)
  • 4,2 miljoen mensen hebben een Xtra-kaart, een half miljoen gebruikt de app.
  • Er zijn 264 Collect&Go afhaalpunten in België en Frankrijk
  • 93% van de groepsomzet komt uit detailhandel, groothandel en foodservice
  • 93,1% van de groepsomzet komt uit België, 6,4% uit Frankrijk, 0,5% van elders.