Deze tien laureaten strijden om de titel “Winkelconcept van het jaar”

Op woensdag 23 oktober reikt handelsfederatie Comeos de Mercuriusprijs uit, al meer dan dertig jaar de meest prestigieuze prijs van de retail. Tien laureaten strijden om de titel: wie volgt er Balls & Glory op?

 

Stroomversnelling

Een onafhankelijke jury van zeven retailexperts selecteerde en bezocht de voorbije maanden anoniem de laureaten. De winkels kregen gisteren ook de kans om hun winkelconcept toe te lichten en de kritische vragen van de jury te beantwoorden. Het is een mooie kans voor retailers en ondernemers, zegt ook Wim Ballieu. Zijn restaurantketen ging vorig jaar met de prijs aan de haal.

 

"De Mercuriusprijs heeft Balls & Glory een enorme boost gegeven: het vertrouwen van de jury en de ruime media-aandacht gaven mijn team een serieuze duw in de rug. Daardoor kwam onze omnichannelstrategie in stroomversnelling."

 

De 10 laureaten, in willekeurige volgorde:

* Robuust! The zero waste shop is één van de eerste verpakkingsvrije winkels van België. Hier vind je lokale en biologische producten in bulk waardoor je steeds de juiste hoeveelheden kunt kopen en onnodige plastic verpakkingen vermijdt.

* AVEVE retail werkte een strategisch groeiplan uit en liet en frisse wind waaien door hun winkels onder de nieuwe baseline "hier groeit plezier". Naast een nieuwe slogan en een totaal vernieuwde winkelinrichting kreeg ook het productaanbod een update. 

* Bij Elektro Hauben staan vakmanschap, ervaring en klantenservice op de eerste plaats. In de huiselijke sfeer van de winkel in Hoeselt mag elke klant elk toestel zelf uittesten. Dat kan gewoon tijdens de openingsuren of nog leuker: tijdens de wekelijkse kookworkshops.

* Dit jaar vernieuwde Eggo Kitchen & House zijn toonzalen, met onder ander interactieve schermen, digitale catalogussen en functionele keukens voor demonstraties. Ze schenken extra aandacht aan de service en ook oude keukens worden gedemonteerd en meegenomen. 

* Met het nieuwe concept Delhaize Fresh Atelier wil Delhaize de klanten bedienen die op zoek zijn naar ultraverse, gezonde, flexibele en handige maaltijdoplossingen. Het is een voorbeeld van "instant retail", waarbij on-the-go, fysiek en digitaal winkelen voor de eerste keer worden gecombineerd. 

* Delitraiteur gaat met het 100% kant-en-klaar concept Eat&Go van foodwinkel naar horecazaak. De eerste Belgische 'Food Court' die maaltijdoplossingen aanbiedt voor efficiënte pendelaars, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. 

* In de nieuwe Rituals-winkel in Wijnegem ervaart de klant meerdere belevingen, zoals handmassages aan het water-eiland en een gepersonaliseerd haar-advies bij de Hairtemple. Onder het genot van een heerlijk kopje thee kan de klant zich helemaal onderdompelen in onze 'slow-shopping experience'. 

* In de Orange Smartstores streeft de telecomoperator er naar om de shoppers de allerbeste consumentenervaring aan te bieden. Naast een breed assortiment aan smartphones en 'smart devices' krijg je ook advies op maat van goedgetrainde adviseurs en 'device care specialists'.

* Met Carrefour Shipto kunnen Brusselaars hun boodschappen binnen de 90 minuten laten leveren. Carrefour werkt met personal shoppers, waarmee de klanten rechtstreeks kunnen chatten. De service is bovendien milieuvriendelijk en zorgt niet voor extra verkeer, want doet beroep op elektrische bakfietsen.

* Scoopstore is dé hotspot van opkomende merken. Het concept biedt winkelruimte aan op premium locaties en begeleidt de designers met hun productontwikkeling. Klanten ontdekken er dus nieuwe merken die nergens anders verkrijgbaar zijn.