Discounter Action versnelt internationale groei | RetailDetail

Discounter Action versnelt internationale groei

Discounter Action versnelt internationale groei

De Nederlandse budgetketen Action is zijn internationale groeitempo aan het versnellen. De keten verwacht dit jaar méér winkels te openen dan de 141 die vorig jaar in bedrijf werden genomen.

100ste filiaal in Duitsland

Action mikt meer dan ooit op internationale groei, meldde het bedrijf donderdag naar aanleiding van de opening van zijn honderdste vestiging in Duitsland, in het plaatsje Lampertheim (in de deelstaat Hessen). Dit jaar opende de groep een dertigtal vestigingen van de zestig die op de planning staan. “De opening van ons honderdste filiaal in Duitsland bewijst het succes van onze formule, maar is tegelijk nog maar de eerste etappe voor Action in Duitsland”, zegt Steffen Rosenbauer, algemeen directeur van Action Deutschland.

 

De keten wil op termijn het hele Duitse grondgebied dekken en maakt daarvoor werk van een eigen distributiecentrum voor de Duitse markt. Dat verrijst in Biblis (Zuid-Hessen) en zal naar verwachting komend voorjaar operationeel zijn. Action is actief in Duitsland sinds 2009 en boekte er in 2015 een omzet van 165 miljoen euro, dubbel zoveel als een jaar eerder.

 

Op naar 200ste in Frankrijk

Behalve Duitsland is ook Frankrijk een belangrijk speerpunt voor de groep: komende week opent in Grenoble de 200ste Franse Action. Om de groei in Frankrijk te ondersteunen, nam Action eerder dit jaar al een eerste distributiecentrum in gebruik (in Moissy-Cramayel). Inmiddels is al de bouw gestart van een tweede distributiecentrum in de buurt van Toulouse.

 

In België, waar midden vorig jaar ook al de honderdste winkel zijn deuren opende, staat de teller intussen op 129. “In België werden dit jaar al dertien winkels geopend en staan nog meer winkelopeningen gepland”, bevestigt een woordvoerster, maar een getal kan ze daar nog niet op plakken. Voor de keten werken in België 1.882 mensen (1.251 voltijdse equivalenten).

 

Action is intussen actief in zes landen (naast thuisland Nederland en de besproken landen ook nog Luxemburg en Oostenrijk) met in totaal 780 winkels. De onderneming telt ruim 29.000 medewerkers en realiseerde vorig jaar een omzet van ruim twee miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.