Distributeurs, producenten én overheid op de bres voor het milieu | RetailDetail

Distributeurs, producenten én overheid op de bres voor het milieu

Distributeurs, producenten én overheid op de bres voor het milieu

Federaal minister van Klimaat en Energie Paul Magnette heeft met de distributie- en reinigingssector een akkoord gesloten om het aandeel van milieuvriendelijke reinigingsproducten op de Belgische markt te verhogen. Voor de handelaars werd de overeenkomst ondertekend door Comeos, Unizo en de Franstalige zelfstandigenorganisatie UCM. In naam van de producenten en verdelers zette DETIC, de Belgisch-Luxemburgse beroepsvereniging, haar handtekening.

 

Naar 10% Ecolabel…

Het akkoord stelt dat producenten én handelaars de komende jaren niet alleen méér milieuvriendelijke producten te koop zullen aanbieden, maar ook een breder assortiment in de rekken zullen opnemen. De nadruk komt daarbij vooral te liggen op producten met het onafhankelijke Europese Ecolabel. In de grootwarenhuizen bezat in 2008 ongeveer 2% van de huishoudelijke was- en onderhoudsproducten het Ecolabel. Dankzij dit akkoord moet dit tegen 2019 meer dan 10% worden. Daarenboven moet ook het aantal merken dat met dit label mag uitpakken, naar omhoog.

 

…en 60% ‘geconcentreerd’

De ondertekenaars hebben er zich ook toe verbonden het aandeel van de geconcentreerde wasproducten te verhogen. Voor eenzelfde aantal wasbeurten bieden die namelijk het voordeel veel compacter te zijn. En dat biedt dan weer voordelen voor het vervoer, waardoor de CO2-uitstoot daalt. Krachtens dit akkoord moeten deze geconcentreerde producten tegen 2019 meer dan 60% van Belgische markt uitmaken.

 

Controle op de naleving

Met dit akkoord is de Belgische federale overheid een baanbreker in Europa. “Laat ons hopen dat dit type akkoord gelijkaardige initiatieven in Europa kan stimuleren om zo de markt van ecologische producten te versterken”, aldus minister Magnette. Hij voegt er nog aan toe dat de federale overheid de verbintenissen die in het kader van dit akkoord zijn genomen zal controleren en, in samenwerking met de sectoren, haar steun zal verlenen aan bewustmakings- en informatiecampagnes (bijvoorbeeld rond dosering en wastemperaturen).

Federaal minister van Klimaat en Energie Paul Magnette heeft met de distributie- en reinigingssector een akkoord gesloten om het aandeel van milieuvriendelijke reinigingsproducten op de Belgische markt te verhogen. Voor de handelaars werd de overeenkomst ondertekend door Comeos, Unizo en de Franstalige zelfstandigenorganisatie UCM. In naam van de producenten en verdelers zette DETIC, de Belgisch-Luxemburgse beroepsvereniging, haar handtekening.

 

Naar 10% Ecolabel…

Het akkoord stelt dat producenten én handelaars de komende jaren niet alleen méér milieuvriendelijke producten te koop zullen aanbieden, maar ook een breder assortiment in de rekken zullen opnemen. De nadruk komt daarbij vooral te liggen op producten met het onafhankelijke Europese Ecolabel. In de grootwarenhuizen bezat in 2008 ongeveer 2% van de huishoudelijke was- en onderhoudsproducten het Ecolabel. Dankzij dit akkoord moet dit tegen 2019 meer dan 10% worden. Daarenboven moet ook het aantal merken dat met dit label mag uitpakken, naar omhoog.

 

…en 60% ‘geconcentreerd’

De ondertekenaars hebben er zich ook toe verbonden het aandeel van de geconcentreerde wasproducten te verhogen. Voor eenzelfde aantal wasbeurten bieden die namelijk het voordeel veel compacter te zijn. En dat biedt dan weer voordelen voor het vervoer, waardoor de CO2-uitstoot daalt. Krachtens dit akkoord moeten deze geconcentreerde producten tegen 2019 meer dan 60% van Belgische markt uitmaken.

 

Controle op de naleving

Met dit akkoord is de Belgische federale overheid een baanbreker in Europa. “Laat ons hopen dat dit type akkoord gelijkaardige initiatieven in Europa kan stimuleren om zo de markt van ecologische producten te versterken”, aldus minister Magnette. Hij voegt er nog aan toe dat de federale overheid de verbintenissen die in het kader van dit akkoord zijn genomen zal controleren en, in samenwerking met de sectoren, haar steun zal verlenen aan bewustmakings- en informatiecampagnes (bijvoorbeeld rond dosering en wastemperaturen).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.