Distributeurs, producenten én overheid op de bres voor het milieu

Distributeurs, producenten én overheid op de bres voor het milieu

Federaal minister van Klimaat en Energie Paul Magnette heeft met de distributie- en reinigingssector een akkoord gesloten om het aandeel van milieuvriendelijke reinigingsproducten op de Belgische markt te verhogen. Voor de handelaars werd de overeenkomst ondertekend door Comeos, Unizo en de Franstalige zelfstandigenorganisatie UCM. In naam van de producenten en verdelers zette DETIC, de Belgisch-Luxemburgse beroepsvereniging, haar handtekening.

 

Naar 10% Ecolabel…

Het akkoord stelt dat producenten én handelaars de komende jaren niet alleen méér milieuvriendelijke producten te koop zullen aanbieden, maar ook een breder assortiment in de rekken zullen opnemen. De nadruk komt daarbij vooral te liggen op producten met het onafhankelijke Europese Ecolabel. In de grootwarenhuizen bezat in 2008 ongeveer 2% van de huishoudelijke was- en onderhoudsproducten het Ecolabel. Dankzij dit akkoord moet dit tegen 2019 meer dan 10% worden. Daarenboven moet ook het aantal merken dat met dit label mag uitpakken, naar omhoog.

 

…en 60% ‘geconcentreerd’

De ondertekenaars hebben er zich ook toe verbonden het aandeel van de geconcentreerde wasproducten te verhogen. Voor eenzelfde aantal wasbeurten bieden die namelijk het voordeel veel compacter te zijn. En dat biedt dan weer voordelen voor het vervoer, waardoor de CO2-uitstoot daalt. Krachtens dit akkoord moeten deze geconcentreerde producten tegen 2019 meer dan 60% van Belgische markt uitmaken.

 

Controle op de naleving

Met dit akkoord is de Belgische federale overheid een baanbreker in Europa. “Laat ons hopen dat dit type akkoord gelijkaardige initiatieven in Europa kan stimuleren om zo de markt van ecologische producten te versterken”, aldus minister Magnette. Hij voegt er nog aan toe dat de federale overheid de verbintenissen die in het kader van dit akkoord zijn genomen zal controleren en, in samenwerking met de sectoren, haar steun zal verlenen aan bewustmakings- en informatiecampagnes (bijvoorbeeld rond dosering en wastemperaturen).

Federaal minister van Klimaat en Energie Paul Magnette heeft met de distributie- en reinigingssector een akkoord gesloten om het aandeel van milieuvriendelijke reinigingsproducten op de Belgische markt te verhogen. Voor de handelaars werd de overeenkomst ondertekend door Comeos, Unizo en de Franstalige zelfstandigenorganisatie UCM. In naam van de producenten en verdelers zette DETIC, de Belgisch-Luxemburgse beroepsvereniging, haar handtekening.

 

Naar 10% Ecolabel…

Het akkoord stelt dat producenten én handelaars de komende jaren niet alleen méér milieuvriendelijke producten te koop zullen aanbieden, maar ook een breder assortiment in de rekken zullen opnemen. De nadruk komt daarbij vooral te liggen op producten met het onafhankelijke Europese Ecolabel. In de grootwarenhuizen bezat in 2008 ongeveer 2% van de huishoudelijke was- en onderhoudsproducten het Ecolabel. Dankzij dit akkoord moet dit tegen 2019 meer dan 10% worden. Daarenboven moet ook het aantal merken dat met dit label mag uitpakken, naar omhoog.

 

…en 60% ‘geconcentreerd’

De ondertekenaars hebben er zich ook toe verbonden het aandeel van de geconcentreerde wasproducten te verhogen. Voor eenzelfde aantal wasbeurten bieden die namelijk het voordeel veel compacter te zijn. En dat biedt dan weer voordelen voor het vervoer, waardoor de CO2-uitstoot daalt. Krachtens dit akkoord moeten deze geconcentreerde producten tegen 2019 meer dan 60% van Belgische markt uitmaken.

 

Controle op de naleving

Met dit akkoord is de Belgische federale overheid een baanbreker in Europa. “Laat ons hopen dat dit type akkoord gelijkaardige initiatieven in Europa kan stimuleren om zo de markt van ecologische producten te versterken”, aldus minister Magnette. Hij voegt er nog aan toe dat de federale overheid de verbintenissen die in het kader van dit akkoord zijn genomen zal controleren en, in samenwerking met de sectoren, haar steun zal verlenen aan bewustmakings- en informatiecampagnes (bijvoorbeeld rond dosering en wastemperaturen).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Back to top