Distributeurs, producenten én overheid op de bres voor het milieu

Distributeurs, producenten én overheid op de bres voor het milieu

Federaal minister van Klimaat en Energie Paul Magnette heeft met de distributie- en reinigingssector een akkoord gesloten om het aandeel van milieuvriendelijke reinigingsproducten op de Belgische markt te verhogen. Voor de handelaars werd de overeenkomst ondertekend door Comeos, Unizo en de Franstalige zelfstandigenorganisatie UCM. In naam van de producenten en verdelers zette DETIC, de Belgisch-Luxemburgse beroepsvereniging, haar handtekening.

 

Naar 10% Ecolabel…

Het akkoord stelt dat producenten én handelaars de komende jaren niet alleen méér milieuvriendelijke producten te koop zullen aanbieden, maar ook een breder assortiment in de rekken zullen opnemen. De nadruk komt daarbij vooral te liggen op producten met het onafhankelijke Europese Ecolabel. In de grootwarenhuizen bezat in 2008 ongeveer 2% van de huishoudelijke was- en onderhoudsproducten het Ecolabel. Dankzij dit akkoord moet dit tegen 2019 meer dan 10% worden. Daarenboven moet ook het aantal merken dat met dit label mag uitpakken, naar omhoog.

 

…en 60% ‘geconcentreerd’

De ondertekenaars hebben er zich ook toe verbonden het aandeel van de geconcentreerde wasproducten te verhogen. Voor eenzelfde aantal wasbeurten bieden die namelijk het voordeel veel compacter te zijn. En dat biedt dan weer voordelen voor het vervoer, waardoor de CO2-uitstoot daalt. Krachtens dit akkoord moeten deze geconcentreerde producten tegen 2019 meer dan 60% van Belgische markt uitmaken.

 

Controle op de naleving

Met dit akkoord is de Belgische federale overheid een baanbreker in Europa. “Laat ons hopen dat dit type akkoord gelijkaardige initiatieven in Europa kan stimuleren om zo de markt van ecologische producten te versterken”, aldus minister Magnette. Hij voegt er nog aan toe dat de federale overheid de verbintenissen die in het kader van dit akkoord zijn genomen zal controleren en, in samenwerking met de sectoren, haar steun zal verlenen aan bewustmakings- en informatiecampagnes (bijvoorbeeld rond dosering en wastemperaturen).

Federaal minister van Klimaat en Energie Paul Magnette heeft met de distributie- en reinigingssector een akkoord gesloten om het aandeel van milieuvriendelijke reinigingsproducten op de Belgische markt te verhogen. Voor de handelaars werd de overeenkomst ondertekend door Comeos, Unizo en de Franstalige zelfstandigenorganisatie UCM. In naam van de producenten en verdelers zette DETIC, de Belgisch-Luxemburgse beroepsvereniging, haar handtekening.

 

Naar 10% Ecolabel…

Het akkoord stelt dat producenten én handelaars de komende jaren niet alleen méér milieuvriendelijke producten te koop zullen aanbieden, maar ook een breder assortiment in de rekken zullen opnemen. De nadruk komt daarbij vooral te liggen op producten met het onafhankelijke Europese Ecolabel. In de grootwarenhuizen bezat in 2008 ongeveer 2% van de huishoudelijke was- en onderhoudsproducten het Ecolabel. Dankzij dit akkoord moet dit tegen 2019 meer dan 10% worden. Daarenboven moet ook het aantal merken dat met dit label mag uitpakken, naar omhoog.

 

…en 60% ‘geconcentreerd’

De ondertekenaars hebben er zich ook toe verbonden het aandeel van de geconcentreerde wasproducten te verhogen. Voor eenzelfde aantal wasbeurten bieden die namelijk het voordeel veel compacter te zijn. En dat biedt dan weer voordelen voor het vervoer, waardoor de CO2-uitstoot daalt. Krachtens dit akkoord moeten deze geconcentreerde producten tegen 2019 meer dan 60% van Belgische markt uitmaken.

 

Controle op de naleving

Met dit akkoord is de Belgische federale overheid een baanbreker in Europa. “Laat ons hopen dat dit type akkoord gelijkaardige initiatieven in Europa kan stimuleren om zo de markt van ecologische producten te versterken”, aldus minister Magnette. Hij voegt er nog aan toe dat de federale overheid de verbintenissen die in het kader van dit akkoord zijn genomen zal controleren en, in samenwerking met de sectoren, haar steun zal verlenen aan bewustmakings- en informatiecampagnes (bijvoorbeeld rond dosering en wastemperaturen).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top