Distributeurs, producenten én overheid op de bres voor het milieu

Distributeurs, producenten én overheid op de bres voor het milieu

Federaal minister van Klimaat en Energie Paul Magnette heeft met de distributie- en reinigingssector een akkoord gesloten om het aandeel van milieuvriendelijke reinigingsproducten op de Belgische markt te verhogen. Voor de handelaars werd de overeenkomst ondertekend door Comeos, Unizo en de Franstalige zelfstandigenorganisatie UCM. In naam van de producenten en verdelers zette DETIC, de Belgisch-Luxemburgse beroepsvereniging, haar handtekening.

 

Naar 10% Ecolabel…

Het akkoord stelt dat producenten én handelaars de komende jaren niet alleen méér milieuvriendelijke producten te koop zullen aanbieden, maar ook een breder assortiment in de rekken zullen opnemen. De nadruk komt daarbij vooral te liggen op producten met het onafhankelijke Europese Ecolabel. In de grootwarenhuizen bezat in 2008 ongeveer 2% van de huishoudelijke was- en onderhoudsproducten het Ecolabel. Dankzij dit akkoord moet dit tegen 2019 meer dan 10% worden. Daarenboven moet ook het aantal merken dat met dit label mag uitpakken, naar omhoog.

 

…en 60% ‘geconcentreerd’

De ondertekenaars hebben er zich ook toe verbonden het aandeel van de geconcentreerde wasproducten te verhogen. Voor eenzelfde aantal wasbeurten bieden die namelijk het voordeel veel compacter te zijn. En dat biedt dan weer voordelen voor het vervoer, waardoor de CO2-uitstoot daalt. Krachtens dit akkoord moeten deze geconcentreerde producten tegen 2019 meer dan 60% van Belgische markt uitmaken.

 

Controle op de naleving

Met dit akkoord is de Belgische federale overheid een baanbreker in Europa. “Laat ons hopen dat dit type akkoord gelijkaardige initiatieven in Europa kan stimuleren om zo de markt van ecologische producten te versterken”, aldus minister Magnette. Hij voegt er nog aan toe dat de federale overheid de verbintenissen die in het kader van dit akkoord zijn genomen zal controleren en, in samenwerking met de sectoren, haar steun zal verlenen aan bewustmakings- en informatiecampagnes (bijvoorbeeld rond dosering en wastemperaturen).

Federaal minister van Klimaat en Energie Paul Magnette heeft met de distributie- en reinigingssector een akkoord gesloten om het aandeel van milieuvriendelijke reinigingsproducten op de Belgische markt te verhogen. Voor de handelaars werd de overeenkomst ondertekend door Comeos, Unizo en de Franstalige zelfstandigenorganisatie UCM. In naam van de producenten en verdelers zette DETIC, de Belgisch-Luxemburgse beroepsvereniging, haar handtekening.

 

Naar 10% Ecolabel…

Het akkoord stelt dat producenten én handelaars de komende jaren niet alleen méér milieuvriendelijke producten te koop zullen aanbieden, maar ook een breder assortiment in de rekken zullen opnemen. De nadruk komt daarbij vooral te liggen op producten met het onafhankelijke Europese Ecolabel. In de grootwarenhuizen bezat in 2008 ongeveer 2% van de huishoudelijke was- en onderhoudsproducten het Ecolabel. Dankzij dit akkoord moet dit tegen 2019 meer dan 10% worden. Daarenboven moet ook het aantal merken dat met dit label mag uitpakken, naar omhoog.

 

…en 60% ‘geconcentreerd’

De ondertekenaars hebben er zich ook toe verbonden het aandeel van de geconcentreerde wasproducten te verhogen. Voor eenzelfde aantal wasbeurten bieden die namelijk het voordeel veel compacter te zijn. En dat biedt dan weer voordelen voor het vervoer, waardoor de CO2-uitstoot daalt. Krachtens dit akkoord moeten deze geconcentreerde producten tegen 2019 meer dan 60% van Belgische markt uitmaken.

 

Controle op de naleving

Met dit akkoord is de Belgische federale overheid een baanbreker in Europa. “Laat ons hopen dat dit type akkoord gelijkaardige initiatieven in Europa kan stimuleren om zo de markt van ecologische producten te versterken”, aldus minister Magnette. Hij voegt er nog aan toe dat de federale overheid de verbintenissen die in het kader van dit akkoord zijn genomen zal controleren en, in samenwerking met de sectoren, haar steun zal verlenen aan bewustmakings- en informatiecampagnes (bijvoorbeeld rond dosering en wastemperaturen).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Caroline Thomaes leidt Procter & Gamble Benelux

23/06/2017

Vanaf 1 juli wijzigt de directie bij Procter & Gamble Benelux. De Belgische countrymanager Caroline Thomaes gaat nu de Benelux aansturen, Hanneke Spruijt wordt algemeen directeur Nederland. 

Eneco Trendrapport wijst retailers de weg naar duurzame innovatie

22/06/2017

(publireportage)  Met een gratis trendrapport en masterclass wil groene energieleverancier Eneco retailers de weg wijzen naar duurzame innovatie.

Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Back to top