Dit waren de nieuwe winkelformules van 2017 | RetailDetail

Dit waren de nieuwe winkelformules van 2017

Dit waren de nieuwe winkelformules van 2017
Foto: Xanor / Wikipedia

Wie was er nieuw in 2017? De Belgische winkelstraten of webkanalen mochten dit jaar weer een heel aantal nieuwe ketens verwelkomen. Vooral Antwerpen was daarvoor 'the place to be'.

 

Nieuwe retail-intredes in 2017

Een greep uit het aanbod van nieuwkomers van 2017 in de retailsector:

  • About You: In de onlinewereld is de Duitse modewebshop About You een nieuwkomer van formaat. De Zalando-rivaal pakte in het najaar groots uit met een mediacampagne op alle kanalen van televisie tot YouTube, na een soft launch in de eerste helft van het jaar. Het modeplatform wil uitblinken in personalisatie en betrekt zowel lokale als internationale influencers.
     
  • Bagelstein: Brussel is een bagelshop rijker met de eerste Belgische vestiging van Bagelstein. De bagelketen, die versheid hoog in het vaandel draagt, heeft al meer dan 75 verkooppunten in Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en Zwitserland. Het doel van dit jaar was om de kaap van honderd vestigingen te bereiken.
     
  • Bargello: De Turkse parfumproducent Bargello vestigde zich in de Wilde Zee aan de rand van Antwerpen. De parfumerieketen gaat er prat op bekende parfums na te maken – “Voor ieder bekend parfum hebben wij een eigen alternatief” – tegen een lagere prijs. Er wordt ook al gedacht aan vestigingen in Gent en Brussel.
     
  • BillyXClub: Het Belgische parfumlabel BillyXClub ging in de Kammenstraat in Antwerpen van start met een eerste eigen winkel. De naar eigen zeggen karaktervolle parfums van eigen bodem met een creatieve urban-sfeer waren tot nu toe alleen te koop in winkels van Belgisch modelabel CKS of in de webshop.
     
  • Burger King: Hamburgerketen Burger King heeft in 2017 officieel zijn langverwachte intrede in ons land gemaakt. Weeral was het Antwerpen die de spits afbeet. Burger Brands Belgium wil Quick en Burger King blijven combineren en hoopt de komende vijf à zes jaar te groeien naar 140 tot 150 restaurants. Het rekent daarbij vooral op expansie door bestaande franchisenemers.
     
  • Costes: In mei zag de eerste buitenlandse winkel van de Nederlandse kledingketen Costes het daglicht. In een pand van 1.200 m² over drie verdiepingen op de Antwerpse Meir is de tot nu toe grootste vestiging van de zusterketen van The Sting te vinden. De flagshipstore vormt een visitekaartje voor verdere expansie.
     
  • Eyelove: De Nederlandse discountopticien Eyelove heeft zijn eerste twee winkels in België geopend. Althans, twee shop-in-shops, want de brillenformule werkt niet met zelfstandige filialen. De shops kwamen er in Zorgpunt-apotheken in Zaventem en Bertem, maar de optieker wil minstens honderd shop-in-shops in heel België op korte termijn.
     
  • Guerlain: Het Franse parfumeriemerk Guerlain heeft aan de Louizalaan in Brussel een eigen boetiek geopend. Klanten kunnen er nieuwe flesjes parfum kopen, laten bijvullen en zelfs naar wens versieren. Het is de eerste keer dat het merk een winkel opent buiten Frankrijk, maar binnenkort krijgen ook andere steden een vestiging.
     
  • Honest By: Bruno Pieters, voormalig artistiek directeur bij Hugo Boss, heeft een eerste eigen winkel geopend voor zijn duurzame modemerk Honest By. De winkel in de Nationalestraat verkoopt de kledingstukken van de mode-ontwerper, die ethisch en ecologisch verantwoord worden geproduceerd. Een deel van de opbrengst wordt ook afgestaan aan het goede doel.
     
  • JYSK: De Deense woonwarenhuisformule JYSK is sinds april actief in België met twee winkels, een in Schoten en een in Genk. De meubel- en woonketen is op de Scandinavische thuismarkt vooral bekend omwille van zijn matrassen en beddengoed, maar verkoopt alles voor in huis. Het retailbedrijf is al aanwezig in meer dan 45 landen en beoogt een blijvende snelle expansie.
     
  • MdN: Het van oorsprong Belgische modemerk Mer du Nord komt terug in een nieuwe gedaante. Onder nieuwe Franse eigenaars opende het in Brugge en Parijs vernieuwde winkels als MdN, met een nieuw imago en een nieuw concept. Komend jaar staat ook een Antwerpse flagshipstore op de planning.
     
  • MKC: Motorkledijwinkel MKC is in 2017 België binnengereden met een eerste shop boven motorgarage DeSchouwer Moto’s in Zemst. In Nederland had MotoKledingCenter al twee fysieke winkels, maar het succes van de Belgische webshop sinds 2015 trok MKC over de streep.
     
  • Monki: H&M heeft in Antwerpen liefst vijf winkels sinds dit jaar. Op de Meir opende het in november een vestiging van dochterketen Monki, de eerste Belgische winkel en meteen ook de grootste voor het merk tot nu toe. Monki bestaat sinds 2006 en mengt typisch Aziatische 'street style' met Scandinavische looks.
     
  • Prada: Luxemerk Prada heeft op de Waterloolaan in Brussel zijn eerste Belgische boetiek geopend. De winkel van bijna 400 m² toont niet alleen de ready-to-wearcollecties voor dames en heren, maar ook de accessoirelijnen en lederwaren van het Italiaanse modehuis.
     
  • Samsøe & Samsøe: Nog niet open, maar wel al aangekondigd: in februari opent de eerste Belgische winkel van het Deense modemerk Samsøe & Samsøe de deuren. Het merk strijkt neer in de Kammenstraat in Antwerpen en is bekend omwille van zijn Scandinavisch minimalisme. Ook in ons land, al is het er tot nu toe alleen online of in een beperkt aantal modeboetieks te koop.
     
  • Sigma Shop: Het interieurbedrijf Kleur op Maat uit Olen heeft in Zoerle-Parwijs een eerste eigen winkel van het verfmerk Sigma geopend. Met de Sigma Shop zet de verffabrikant in België voor het eerst sterk in op de verkoop aan particulieren en niet enkel aan professionelen. Bedoeling is dat er meerdere vestigingen komen doorheen het land.
     
  • Snipes: Net op tijd voor de feestdagen opende in Antwerpen Snipes de deuren. De Duitse schoenenformule is een zusterketen van vanHaren en verkoopt vooral sneakers en streetwear. Na deze eerste vestiging in de Antwerpse Stadsfeestzaal moeten er nog Belgische winkels volgen.
     
  • Solebox: Wie de winkel van Solebox in de Brusselse Anspachlaan binnenstapt, waant zich in een bankfiliaal maar koopt er sneakers. Het exclusieve Berlijnse sneakermerk heeft er pas zijn vijfde Europese vestiging geopend. Solebox is verwant aan die andere nieuwkomers Snipes, want is ook eigendom van de Deichmann-groep.
     
  • Stanley & Stella: Kledingbedrukker Stanley & Stella bedient consumenten nu ook rechtstreeks in een eigen merkshop op de Graanmarkt in Antwerpen. Consumenten kunnen er de eigen collecties van het duurzame textielbedrukkingsbedrijf vinden, net als samenwerkingen met andere merken en artiesten. Bestellingen worden ook ter plaatse gedrukt.
     
  • Stefanel: In Hopland in Antwerpen heeft modemerk Stefanel een eerste Belgische winkel geopend. Het Italiaanse merk uit de jaren vijftig specialiseert zich vooral in collecties op basis van jersey en wol, en wil vanuit Antwerpen als strategische locatie verder uitbreiden in Noord-Europa en de Benelux.
     
  • Texas Coffee: Een nieuwe horecaformule van eigen bodem is Texas Coffee. Het concept, dat is geinspireerd op de typische Amerikaanse 'diner', doet bewust niet mee aan de gezondheidstrend en serveert naast 'de sterkste koffie ter wereld' milkshakes en ontbijtgerechten. Ondertussen zijn er twee vestigingen in Antwerpen, maar de oprichters willen 4 of 5 vestigingen tegen eind 2018 waarna landelijke dekking volgt.

 

Antwerpen incubator voor trends

Waarom zoveel in Antwerpen? Bij H&M komen ze er expliciet voor uit: "Antwerpen is nog altijd de modestad bij uitstek. De stad is ook een perfecte barometer om nieuwe concepten uit te testen. We kiezen er bewust voor om in Antwerpen zware investeringen te doen.”

 

Ook Stefanel kiest heel bewust voor de stad aan de Schelde: “Antwerpen is een centrum voor avant-gardistische mode en een incubator voor nieuwe trends. We zien deze stad als een strategische locatie om ons merk verder te ontwikkelen in de regio.”

 

Welke nieuwe winkelforrmules zijn er in het afgelopen jaar nog op de Belgische markt gekomen? Laat het weten in de comment-sectie!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.