Donkere wolken pakken zich samen boven Cora

Donkere wolken pakken zich samen boven Cora

Donkere wolken pakken zich samen boven Cora

Volgens de Franstalige zakenkrant L’Echo kondigt Cora heel binnenkort een grote herstructurering aan. Begin volgende week staat alvast een buitengewone ondernemingsraad gepland. De directie van Cora nuanceert de berichtgeving.

Alarmbelprocedure

Volgens de zakenkrant heeft Cora de fameuze ‘alarmbelprocedure’ volgens artikel 633 van de vennootschapswet geactiveerd. Dat blijkt uit een mededeling in het Belgisch Staatsblad. Het Wetboek van Vennootschappen voorziet dat, wanneer een vennootschap vaststelt dat het netto-actief gedaald is tot onder de helft of minder dan één vierde van het maatschappelijk kapitaal bedraagt, de algemene vergadering zich moet uitspreken over het al dan niet vervroegd ontbinden van de vennootschap.

 

Van een totale liquidatie zou echter geen sprake zijn, aldus nog de krant, want ‑ zo staat ook te lezen in het Staatsblad ‑ de aandeelhouders wordt uitdrukkelijk gevraagd zich “achter het voorstel van de raad van bestuur te scharen” en te “beslissen de activiteiten voort te zetten, rekening houdend met de aangekondigde reorganisatiemaatregelen”. Welke dat zullen zijn, staat er niet bij. Of er bijvoorbeeld winkels sluiten of banen sneuvelen en, zo ja, hoeveel, zal pas volgende week blijken. In 2014 schrapte Cora overigens al eens 447 banen: er werken nu nog 2.471 mensen (2.104 FTE).

 

“Geen collectief ontslag of sluiting”

In een persbericht nuanceerde de directie van Cora vandaag de berichtgeving over “een mogelijke aankondiging van een herstructureringsplan bij Cora. De directie wil duidelijk maken dat ze niet de intentie heeft dergelijke procedure in te stellen.” Volgens Cora is de akte in het Belgisch Staatsblad een financiële en juridische verplichting “die in geen geval de aankondiging van een plan voor collectief ontslag of een aankondiging van de sluiting van winkels omvat, integendeel. Volgende week dinsdag zijn er buitengewone vergaderingen met de Ondernemingsraden van de winkels voorzien om dit punt te bespreken.”

 

De directie zal vervolgens de dialoog met de sociale partners verderzetten “teneinde een organisatorisch en economisch evenwicht te zoeken om de onderneming financieel onafhankelijk en economisch winstgevend te maken.”

 

Verliezen stapelen zich op

Dat laatste is dringend nodig, want Cora heeft het niet onder de markt in ons land.De keten van hypermarkten sloot het boekjaar 2015 af met een nettoverlies van 22,5 miljoen. Ook de jaren voordien schreef Cora al rode cijfers: een verlies van 11,5 miljoen in 2013 en 19,4 miljoen in 2014. Ook de omzet vertoont een dalende trend: verkocht de groep in 2013 nog voor ruim 636 miljoen euro aan producten, dan dook de omzet van de zeven winkels in ons land in 2015 voor het eerst onder de 600 miljoen euro (589 miljoen, om precies te zijn).

 

Cora is de hypermarktpoot van het Frans-Belgische Louis Delhaize, dat daarnaast ook eigenaar is van Match/Smatch (supermarkten), Delfood (o.a. Louis Delhaize superettes) en Delitraiteur (buurtwinkels). De hele groep boekte in 2015 een omzet van 1,256 miljard euro en stelt 3.664 mensen tewerk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.