Doorsnee shopper komt steeds minder vaak met de wagen

Doorsnee shopper komt steeds minder vaak met de wagen

Uit een enquête van Group Hugo Ceusters blijkt dat de gemiddelde shopper steeds jonger wordt. Daarnaast zijn er ook steeds meer mannen te vinden in de winkelcentra en, opvallend: er wordt vaker gekozen om niet met de wagen te komen.

Opmars openbaar vervoer

Group Hugo Ceusters bevroeg voor zijn enquête iets meer dan 18.000 Belgen en concludeerde daaruit dat er steeds meer jongeren te vinden zijn in de winkelcentra. In het huidige onderzoek was 39,3% jonger dan 30 jaar. In 2014 was dat nog maar 34,8% en een jaar eerder 30,1%. Het aantal vijftig- en zestigplussers is dan weer licht gedaald. Daarnaast komen er ook steeds meer mannen over de winkelvloer: momenteel is 40% van de shoppers een man, in de binnensteden is dat zelfs 50%. Dat is een stijging van 3,2% ten opzichte van een jaar eerder.

 

Gemiddeld werd er 91 euro uitgegeven tijdens een bezoekje aan een winkelcentrum, ongeveer even veel als een jaar geleden. Bijna de helft van het winkelbudget wordt uitgegeven aan kleding.

 

Tot slot wordt er ook steeds meer gekozen om de auto thuis te laten: inmiddels komt al 40% komt momenteel met het openbaar vervoer, te voet of met de (brom)fiets. In 2013 en 2014 was dat nog maar 30%.

 

“Als we enkel naar het openbaar vervoer kijken, zien we dat intussen al 20,8% - of één op de vijf - de tram, trein of bus neemt om te gaan shoppen. In winkelcentra met een goed aanbod aan openbaar vervoer, zoals Galeries Saint-Lambert in Luik, zien we dat aandeel zelfs stijgen naar bijna 50%. Hoe meer openbaar vervoer er aanwezig is bij een winkelcentrum, hoe meer de Belg ervan gebruik maakt”, stelt marketingmanager Hans Van Laer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

"Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers"

20/10/2017

Morgen is het de Dag van de Kringwinkel en die wordt door De Kringwinkels aangegrepen om er op te wijzen dat er dringend extra werknemers moeten worden aangenomen, om zo de OVAM-doelen te halen.

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

Meer bezoekers voor Belgische winkelcentra

18/10/2017

De winkelcentra die zijn aangesloten bij de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) hebben het voorbije kwartaal meer bezoekers over de vloer gekregen. Het was de eerste stijging in meer dan twee jaar.

Back to top