Doorsnee shopper komt steeds minder vaak met de wagen | RetailDetail

Doorsnee shopper komt steeds minder vaak met de wagen

Doorsnee shopper komt steeds minder vaak met de wagen

Uit een enquête van Group Hugo Ceusters blijkt dat de gemiddelde shopper steeds jonger wordt. Daarnaast zijn er ook steeds meer mannen te vinden in de winkelcentra en, opvallend: er wordt vaker gekozen om niet met de wagen te komen.

Opmars openbaar vervoer

Group Hugo Ceusters bevroeg voor zijn enquête iets meer dan 18.000 Belgen en concludeerde daaruit dat er steeds meer jongeren te vinden zijn in de winkelcentra. In het huidige onderzoek was 39,3% jonger dan 30 jaar. In 2014 was dat nog maar 34,8% en een jaar eerder 30,1%. Het aantal vijftig- en zestigplussers is dan weer licht gedaald. Daarnaast komen er ook steeds meer mannen over de winkelvloer: momenteel is 40% van de shoppers een man, in de binnensteden is dat zelfs 50%. Dat is een stijging van 3,2% ten opzichte van een jaar eerder.

 

Gemiddeld werd er 91 euro uitgegeven tijdens een bezoekje aan een winkelcentrum, ongeveer even veel als een jaar geleden. Bijna de helft van het winkelbudget wordt uitgegeven aan kleding.

 

Tot slot wordt er ook steeds meer gekozen om de auto thuis te laten: inmiddels komt al 40% komt momenteel met het openbaar vervoer, te voet of met de (brom)fiets. In 2013 en 2014 was dat nog maar 30%.

 

“Als we enkel naar het openbaar vervoer kijken, zien we dat intussen al 20,8% - of één op de vijf - de tram, trein of bus neemt om te gaan shoppen. In winkelcentra met een goed aanbod aan openbaar vervoer, zoals Galeries Saint-Lambert in Luik, zien we dat aandeel zelfs stijgen naar bijna 50%. Hoe meer openbaar vervoer er aanwezig is bij een winkelcentrum, hoe meer de Belg ervan gebruik maakt”, stelt marketingmanager Hans Van Laer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.