Douane neemt minder namaak in beslag | RetailDetail

Douane neemt minder namaak in beslag

Douane neemt minder namaak in beslag
http://www.shutterstock.com/nl/pic-276027005/stock-photo-bangkok-thailand-march-fake-handbags-on-display-at-jatujak-or-chatuchak-market-on-march.html?src=hjTBtA3lEvAnbEYSo4pKrg-1-49

In 2015 heeft de douane fors minder namaakgoederen in beslag genomen dan een jaar eerder. In totaal werden er ongeveer 400.000 namaakgoederen uit roulatie genomen, dat is liefst twintig keer minder dan in 2014.

Producten zonder logo

In vrijwel alle domeinen werden er in 2015 minder namaakgoederen ontdekt dan een jaar eerder. Vooral het aantal namaaksigaretten daalde sterk. In 2013 werden er maar liefst 7 miljoen namaaksigaretten ontdekt, vorig jaar waren dat er maar 100.000. "We merken een verschuiving op van namaak naar sigaretten zonder merk. Die goederen voldoen niet aan de vele voorschriften en zijn totaal niet in orde, maar zijn geen namaak. Dat is een nieuwe tendens", zegt Francis Adyns van de FOD Financiën aan de VRT.

 

Daarnaast worden de producten steeds vaker zonder logo verstuurd. Dat logo wordt dan pas later toegevoegd, waardoor de producten niet in beslag kunnen worden genomen door de douane. "Wanneer er - namaak - lederen handtassen binnenkomen zonder merk of logo, dan is dat geen namaak. Het is pas op het moment dat de merken of logo's in ons land op de handtassen worden geplaatst, dat het eigenlijk namaakspullen worden."

 

Tot slot komt er ook steeds minder namaak uit China, omdat ook dat land stilaan besloten heeft om namaak tegen te gaan. "Zij proberen in eigen land de productie stil te leggen of zoveel mogelijk in te perken, zodat er geen export is bij hen of import bij ons. Dat kan onder meer een verklaring zijn voor de daling bij het speelgoed."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top