Drie krachtige duo’s, zes spiegels op de RetailDetail Day 2016

Drie krachtige duo’s, zes spiegels op de RetailDetail Day 2016

Drie krachtige duo’s, zes spiegels op de RetailDetail Day 2016
Shutterstock

Hudson's Bay en Alibaba, A.S. Adventure en Made.com, digital marketeer Carole Lamarque en HR-man Jérôme Caille, het zijn de drie powerduo's van de RetailDetail Day 2016. Hoe verschillend ook, toch zijn ze elkaars spiegelbeelden, meent Gino Van Ossel. 

 

Hoe vandaag het verschil maken?

Drie bijzondere koppels, zo kan je de zes sprekers op de RetailDetail Day op 22 september samenvatten. Dagvoorzitter Gino Van Ossel legt uit waarom hij precies die selectie maakte.  


"De grootste gemene deler dit jaar: het zijn allemaal bedrijven die het goed doen, die groeien ondanks de moeilijke marktsituatie. In een periode van kommer en kwel willen we aantonen dat het toch ook anders kan, dat sommige retailers sterke prestaties neerzetten, zelfs in heel verscheiden markten en sectoren," aldus marketingdocent Gino Van Ossel. 


Vandaar de bewuste keuze voor vier erg uiteenlopende retailers, die er elk op hun manier in slagen om te blijven groeien. De centrale vraag: hoe maken zij het verschil? 

 

Online marktplaats versus stenen warenhuizen

Als eerste ‘duo’ komen de Chinese online retailer Alibaba en de Canadese warenhuisgroep Hudson’s Bay aan de beurt. Hoe compleet anders ze ook zijn, toch zijn ze volgens Gino Van Ossel bijna elkaars spiegelbeeld. Het zijn allebei grote horizontale retailers, zij het bij de ene fysieke en bij de andere digitaal.


“Alibaba is ook een warenhuis, maar dan een zonder winkels. Online marktplaats Alibaba is een gigant op wereldvlak, vooral dankzij de reusachtige Chinese thuismarkt, en de e-tailer gaat vandaag zelfs de concurrentie aan met traditionele retailers als bijvoorbeeld Hudson’s Bay.”


Op die manier houden ze elkaar ook werkelijk een spiegel voor. “Hudson’s Bay bewijst dat er nog altijd kansen zijn voor traditionele retailers, zelfs in zo’n traditionele en klassieke sectoren als de warenhuizen. Oud en nieuw zetten we zo tegenover elkaar op 22 september.”


Straf is ook dat een Belg dat weet te realiseren: aan het hoofd van Hudson’s Bay Europe staat de Vlaming Olivier Van den Bossche. “Toch altijd mooi als een Belg zo’n internationale carrière weet uit te bouwen”, aldus een trotse Gino Van Ossel.

 

Gevestigde waarde versus online disruptor

In het tweede duo vinden we nog zo’n straffe Belg: outdoorketen A.S. Adventure staat op de RetailDetail Day tegenover online meubelverkoper Made.com. “A.S. Adventure blijft een heel gevestigde waarde in ons land, maar niet iedereen weet dat ze ondertussen aan een stevige internationale expansie bezig zijn”, weet Van Ossel.


Na een moeilijke periode, kent A.S. Adventure opnieuw succes: na een eerste fase met grotendeels nieuwe eigenaars en nieuw management, zet de retailer nu sterk in op omnichannel en gaat het weer voor expansie. Onder andere met de nieuwe dochterketen Juttu trekt de ‘klassieke’ retailer zelfs de kaart van innovatie en jong ondernemerschap.


Gino Van Ossel: “Made.com is een Britse online disruptor, die met een verkorte keten en pure webverkoop vernieuwing in de meubelsector wil brengen. Weer heel anders dan A.S. Adventure, maar toch vormen ze een goed paar: allebei hebben ze een hele duidelijke omnichannelaanpak.”


Made.com werkt immers met meubelshowrooms, waar je niks kan kopen maar wel een interactieve ervaring krijgt, terwijl ook A.S. Adventure heel sterk is omnichannel. Het enseigne heeft een uitgebreide online propositie, niettegenstaande de winkels centraal blijven.


“De meubelsector is als sector relatief conservatief, ook vanuit het idee ‘kan dat wel digitaal?’ Made.com wil bewijzen dat het wel kan. De retailer tekent alvast een mooie groei op, maar zoals met al die nieuwe spelers is het nog afwachten hoe rendabel het wordt.”

 

Nieuwe generatie versus nieuwe marketing

Het laatste duo spitst zich ook al toe op vernieuwing, maar dan door concrete sleutels tot groei aan te reiken. Een nieuwe generatie, Generation Z, komt er immers aan. Daardoor gaan we ook op een nieuwe manier leren werken, meent Jérôme Caille, CEO van Accent Jobs. Hij voerde een grootschalig onderzoek naar de verschillende generaties op de werkvloer.


En bij dit nieuwe tijdperk hoort ook nieuwe marketing. Carole Lamarque, Founder Partner bij Duval Union, legt daarom op de RetailDetail Day de kracht van influencers uit. 


“We hebben echt gezocht naar een grote verscheidenheid, op alle vlakken: of het nu de grootte van bedrijven, de sector, de lengte van bestaan of de geografische oorsprong van het bedrijf is”, besluit Gino Van Ossel.

 

Wil je erbij zijn op de RetailDetail Day op 22 september in Mechelen? Reserveer nog snel je plaats of klik hier voor meer info.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.